Tears.of.the.Sun Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Etter mange, mange år på skolebenken innser jeg at jeg har blitt litt forvent med enkle ting i livet. Det å lære er så mye enklere når man har forelesinger, skolebøker, konkrete oppgaver og læreplan å forholde seg til. Jeg kan tre språk, de klassiske norsk, engelsk og fransk og mestrer disse språkene utrolig bra. Nå ønsker jeg å lære et helt annet språk igjen. Dette er et språk jeg må lære ved siden av jobb og studiene, men tid det har jeg, problemet er hvordan skal man lære selv? Skal jeg kjøpe vanlige skolebøker fra nett (isåfall hvor?), skal jeg se filmer (skal jeg ha tale og tekst på samme språk) eller skal jeg dra til det landet hvor de snakker det språket å prøve å lære meg noe? Alle tips mottas med stor takknemlighet
Miss Violet Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Det kommer jo veldig ann på i hvilken grad du ønsker å lære deg språket. Om du ønsker å kunne det flytende muntlig og skriftlig eller om du bare ønsker å kommunisere på språket. Den engelske jeg lærte på skolen, er ikke den engelsken jeg sitter igjen med i dag. Den engelsken jeg kan, har jeg lært meg via. film, tale, musikk og ved å prate språket. Jeg kan ikke et dugg fransk, bare et par " turist" strofer. Så jeg er nok ikke noe til hjelp, men de som ønsker å lære et språk flytende, studerer gjerne i utlandet. Hvor de kombinerer tavleundervisning med dagligtale. Endret 28. mai 2011 av Miss Violet
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Rosetta Stone! Det er en programvare som kombinerer bilder, tekst og lyd, og som blir øker i vanskelighetsgrad etter hvert som du blir flinkere. Har hørt mye positivt om RS, og de har programvare for mange forskjellige språk - du kan se hvilke her.
Chiyo Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 Skaff deg en Lang-8 konto. Da kan du skrive ting på det språket du vil lære, og så vil noen som snakker det språket rette og kommentere. Men samtidig forventes det at du av og til retter og kommenterer andre som vil lære Norsk. På denne måten hjelper alle brukerne hverandre. http://lang-8.com/
Tears.of.the.Sun Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2011 Tusen hjertelig for alle fantastiske råd!! Nå føler jeg meg virkelig klar for å lære et språk til. Er det ikke fantastisk å kunne kommunisere med alle slags mennesker på deres språk? :D
Chiyo Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Tusen hjertelig for alle fantastiske råd!! Nå føler jeg meg virkelig klar for å lære et språk til. Er det ikke fantastisk å kunne kommunisere med alle slags mennesker på deres språk? :D Jo jeg lærer fransk, spansk og tysk selv. Jeg elsker språk.
Tears.of.the.Sun Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2011 Jo jeg lærer fransk, spansk og tysk selv. Jeg elsker språk. Åh så fantastisk! Hvilket språk er det du vil lære? Jeg har egentlig to språk på ønskelisten. Det første er japansk og det andre er italiensk. Italiensk er jo ganske nært fransk som jeg kan flytende, og dermed tror jeg det er lettere å lære italiensk. Den kan jeg nemlig vente litt med.
The Kitten Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Egentlig bør vi spørre en nederlender. For mitt inntrykk er at nederlendere flest er kjempeflink i språk. Å se filmer og serier (uten tekst, eventuelt tekstet på samme språk som de snakker) høre på radio, les bøker, aviser og magasiner. Har du google chrome, kan du f.eks lese en artikkel på språket du skal lære, og så oversette den til f.eks engelsk. På den måten kan du sjekke at du virkelig har forsått hva som sto i artikkelen. Dog, blir det noen morsomme og rare oversettelser innimellom. Selv lærte jeg engelsk av å se på "Full House" i USA, og til høsten skal jeg flytte til Frankrike for å lære fransk flytende. I tillegg vil jeg lære: arabisk, kinesisk, italiensk, tysk, thai, spansk, japansk, nederlandsk og sikkert mer.
Aranciata Skrevet 29. mai 2011 #10 Skrevet 29. mai 2011 Jeg elsker også språk! Du har helt rett i at japansk er mye vanskeligere for oss å lære, spesielt siden det involverer et helt annet tegnsystem. Jeg tror kanskje jeg ville tatt et nybegynnerkurs og så prøvd selvstudium etter det, for jeg tror det er ganske vanskelig å lære seg alene, om du da ikke finner et veldig godt system med bøker, CDer, osv. En annen viktig ting er motivasjonen – det virker jo som du er veldig motivert men det kan likevel være vanskelig å sette seg ned etter jobb og skole for å lese og pugge på egenhånd. Derfor er jeg selv glad i språkkurs – selv om jeg er sliten etter jobben så lærer jeg mye mer der enn om jeg skulle lest på egenhånd. Bare si i fra hvis du har spørsmål om italiensk, det er mitt favorittspråk (derav brukernavnet mitt.)
The Kitten Skrevet 29. mai 2011 #11 Skrevet 29. mai 2011 Jeg elsker også språk! Du har helt rett i at japansk er mye vanskeligere for oss å lære, spesielt siden det involverer et helt annet tegnsystem. Jeg tror kanskje jeg ville tatt et nybegynnerkurs og så prøvd selvstudium etter det, for jeg tror det er ganske vanskelig å lære seg alene, om du da ikke finner et veldig godt system med bøker, CDer, osv. En annen viktig ting er motivasjonen – det virker jo som du er veldig motivert men det kan likevel være vanskelig å sette seg ned etter jobb og skole for å lese og pugge på egenhånd. Derfor er jeg selv glad i språkkurs – selv om jeg er sliten etter jobben så lærer jeg mye mer der enn om jeg skulle lest på egenhånd. Bare si i fra hvis du har spørsmål om italiensk, det er mitt favorittspråk (derav brukernavnet mitt.) Kan jeg spørre hva "Aranciata" betyr på italiensk? Nei, jeg gidder ikke google det.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #12 Skrevet 29. mai 2011 Kan jeg spørre hva "Aranciata" betyr på italiensk? Nei, jeg gidder ikke google det. Appelsindrikk. Arancia betyr appelsin.
The Kitten Skrevet 29. mai 2011 #13 Skrevet 29. mai 2011 Appelsindrikk. Arancia betyr appelsin. Kom på et tips til. Forsøk å tenke mest mulig på språket du skal lære. Selvfølgelig må du ha lært noe for å kunne gjøre det, men har du lært f.eks navnet på matvarer, så tenk dem på fremmedspråket når du er på butikken. 1
Dragonfly84 Skrevet 29. mai 2011 #14 Skrevet 29. mai 2011 Jeg lærte meg et nytt språk ved å bruke lærebøker, få noen som var fra det landet til å rette det jeg skrev, jeg leste lettleste bøker, hørte på lydbok, så på tv-programmer... men mest av alt av å studere der og prate med folk. De første forelesningene jeg var på ga ikke så mye mening, men det bedra seg veldig fort! Må man, så må man, og da lærer man fort
Tears.of.the.Sun Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #15 Skrevet 29. mai 2011 Takk kjære flotte mennesker av kg Jeg skal absolutt bestille lærebøker, og tenke på matvarer på det andre språket i butikken og skal skjekke opp om det fins språkkurs i nærheten! Det hadde vært det aller beste.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #16 Skrevet 30. mai 2011 Last ned en hel masse musikk (evt. lydbøker) på språket du vil lære, legg det å i-poden og sett den på hver du du går et sted, vasker opp etc. Det blir en eller annen form for "passiv læring", hvor man bare blir vandt med språket, får inn litt setningsoppbygning og uttale.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #17 Skrevet 30. mai 2011 Last ned en hel masse musikk (evt. lydbøker) på språket du vil lære, legg det å i-poden og sett den på hver du du går et sted, vasker opp etc. Det blir en eller annen form for "passiv læring", hvor man bare blir vandt med språket, får inn litt setningsoppbygning og uttale.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #18 Skrevet 30. mai 2011 Last ned en hel masse musikk (evt. lydbøker) på språket du vil lære, legg det å i-poden og sett den på hver du du går et sted, vasker opp etc. Det blir en eller annen form for "passiv læring", hvor man bare blir vandt med språket, får inn litt setningsoppbygning og uttale.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #19 Skrevet 30. mai 2011 Uh-la-la.. Det var ikke meningen å få den posta så mange ganger..
Gjest Eurodice Skrevet 30. mai 2011 #20 Skrevet 30. mai 2011 (endret) Jeg har tatt Linguaphonekurs i flere språk og er meget fornøyd. Blant annet har jeg lært gresk og serbokroatisk via engelske lærebøker. Disse kurspakkene består av CD-er, tekstbok og håndbok med grammatikk. For flere språk er det videregående kurs. De andre språkene jeg har lært, har norsk håndbok. Ulempen er at det kan bli smått med språklig praksis, hvis man ikke omgås eller kjenner noen med de forskjellige språkene. Endret 30. mai 2011 av Belladonna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå