AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Beklager hvis dette er tatt opp før, men: http://www.babyverden.no/Nyheter/Holder-babyens-kjonn-hemmelig/ Hva i all verden? "Witterick og Stocker tror de gir sine barn frihet til å velge hvem de ønsker å være, uten at de blir begrenset av sosiale normer om gutter og jenter." Hvor lenge tror de at de kan holde dette gående da? Tror de at barnet blir mer likestilt om ingen vet hvilket kjønn de har de første månedene? Eller skal de prøve å holde det skjult i flere år? Selv på ganske små babyer kan man da ofte se om det er gutt eller jente?
Berentsens Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Ser ikke noe galt i dette. Det er bare sunt at barn får utvikle sine egne interesser og ikke bare imiterer andres interesser. Dersom sønnen våre skulle få lyst til å kle seg i rosa, så får han lov til det. Og dersom datteren vår kun vil leke med biler og pistoler, så får hun lov til det. Men vi ville ikke ha gjort det så ekstremt at vi ikke ville opplyst om hvilket kjønn barna våre har. 2
Gjest HLHD Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Virker veldig unødvendig og det må jo komplisere dagliglivet mer enn nødvendig. Hvordan snakker man opp personen? Kan ikke si "hun er trøtt", må si "Storm er trøtt".. Så kan vel heller ingen andre skifte bleie på ungen? Da ser man jo hvilket kjønn den er..
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Men er det noe som helst som tyder på at det man får andre interesser om foreldrene ikke røper kjønnet før det blir synlig? Noe det som oftest gjør ganske så tidlig?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Så kan vel heller ingen andre skifte bleie på ungen? Da ser man jo hvilket kjønn den er.. De må sikkert skrive under taushetserklæring. Etter å ha sett årets sesong av Top Model lurer jeg forresten på om noe lignende kan ha skjedd med "coachen" Storm der. Han virket i hvert fall litt kjønnsforvirret. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Jeg synes det er litt ekstremt. Om jeg får en datter vil hun nok bli kledd i kjoler og jentete klær, mens om jeg får en sønn blir det nok blått og gutteklær. Men når barnet blir stor nok til å gi uttrykk for hva slags klær han/hun vil bruke så skal jeg høre på det, så lenge det er praktisk mulig (varme nok klær, passende i forhold til hva man skal gjøre osv). Jeg tror at de fleste gutter er guttete og de fleste jenter er jentete, og at det mindretallet som føler seg som jentete gutt eller guttete jente fort nok vil gi uttrykk for dette. 1
felgen Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Hmm, det der med å holde det hemmelig ser jeg ikke noe poeng i, men jeg kommer heller ikke til å sosialisere barnet inn i et kjønnsrollemønster. Klærne kommer ikke til å være rosa, lilla eller ha gutte/jentemotiv på, og det kommer til å være både dukker, biler og klosser på barnerommet. Barna kan selvsagt selv få velge hva de vil leke med, men jeg kommer til å være svært restriktiv med tanke på hva jeg kjøper, både når det gjelder klær og leker. 1
Ciara Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Jeg synes dette er langt ute på viddene. Jeg er enig i at barn skal få velge selv hvem de vil være, og at man ikke bør begrense dem pga kjønn. Men dette paret synes altså kjønn er en så stor belastning at de påfører barnet en annen belastning: Andre menneskers konstante spekulasjoner. Ved å gjøre dette synes jeg det er de som paradoksalt nok gjør kjønn til et stort tema. 4
Chiyo Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Barn: Mamma, er jeg jente eller gutt? :kgbaby: Mamma: Det er hemmelig. Endret 28. mai 2011 av Chiyo 5
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Med mindre det å holde barnets kjønn hemmelig gjøres til et generelt påbud, vil det bli vanskelig å garantere kjønnsnøytral oppdragelse. Kjønnsnøytral oppdragelse kan imidlertid gjøres til et oppnåelig politisk mål dersom det å røpe barnets kjønn før puberteten forbys. En slik ordning kan bringe likestillingskampen et sjumilssteg fremover, og dette bør derfor vurderes seriøst. Uansett må det tas grep for i størst mulig grad å hindre at gutter og jenter sosialiseres inn i tradisjonelle kjønnsrollemønstere.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Min først datter var så nydelig i alle de blonde kjolene som fantes,da jeg fikk datter nr 2, gledet jeg meg til å igjen kunne bruke alle de vakre søte kjolene.. Men så feil kan man ta.. det stakkars barnet så helt feil ut i blonder og fjas.. Hun har alltid fra fødsel av vært en type "guttejente". min "stakkars" sønn som er i mellom de, vel da han var 4 år så lekte han med dukker og søstrene med hans biler osv... tror ikke jeg behandlet de noe forskjellig pga kjønn, men pga personligheten deres
Gjest Theodora Skrevet 29. mai 2011 #12 Skrevet 29. mai 2011 Min først datter var så nydelig i alle de blonde kjolene som fantes,da jeg fikk datter nr 2, gledet jeg meg til å igjen kunne bruke alle de vakre søte kjolene.. Men så feil kan man ta.. det stakkars barnet så helt feil ut i blonder og fjas.. Hun har alltid fra fødsel av vært en type "guttejente". min "stakkars" sønn som er i mellom de, vel da han var 4 år så lekte han med dukker og søstrene med hans biler osv... tror ikke jeg behandlet de noe forskjellig pga kjønn, men pga personligheten deres Hvorfor var det synd i ham?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #13 Skrevet 30. mai 2011 Kanskje barnets kjønn holdes hemmelig er fordi barnet er født uten noe klart kjønn. Altså ikke har et tydelig utformet kjønnsorgan. Da kan jeg forstå om de ikke vil si noe kjønn men la barnet selv finne ut om det er hun eller han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå