Gå til innhold

Kjerringråd mot jetlag

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg bor i Australia, og skal hjem til Norge på en tre ukers sommerferie, og jeg er litt bekymra for at jeg skal være døgnvill når jeg kommer hjem..

Er det noen av dere som har noen gode tips til hvordan være best rustet mot jetlaget?

Flyet mitt har avgang fra australia på kvelden, og jeg kommer hjem til Norge rundt midnatt. Bør jeg sove på flyet? Eller holde meg våken?

Jeg vet jo at jeg bør sove med en gang jeg kommer hjem, så lenge det er kveldstid der, og at jeg burde stå opp etter åtte timers søvn. Men er det noe annet jeg burde gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :sjenert:

Jeg ser ikke helt problemet så lenge du reiser vestover. Jeg syns det er mye vanskeligere overgang fra vest til øst, rett og slett fordi jeg er så våken om kveldene. Reiser du fra øst til vest, er det bare å pine seg til å være oppe lenger hver kveld, noe jeg tror vil kunne gå rimelig smertefritt i løpet av en sommerferie når man har fri.

Ellers syns jeg det er hjelp i melatonintilskudd når jeg reiser andre veien. Har også et par ganger tatt en insovningstablett på kvelden når jeg kommer til Norge for å forsøke å få rytmen på plass litt raskere.

Skrevet

Som regel på slike lange flyreiser pleier kabinpersonalet å slå av lyset noen timer med jevne mellomrom for å "simulere" natt, selv om klokka di forteller deg noe annet. Det er lurt å ta med sov-i-ro og en sovemaske, slik at du får sove når lyset skrus av. Ta også med nesespray - tett nese på slike flyturer kan gi deg timesvis med trommehinnesmerte som gjør all soving umulig.

Så mitt råd er: Sov når kabinpersonalet vil du skal sove, og hold deg våken når de vil du skal være våken. Som regel flyr man i to lange strekk F.eks Sydney-Kuala Lumpur-London, hvor man i Kuala Lumpur må forlate flyet mens det fylles drivstoff og rengjøres. Den siste biten fra et land i Europa og til Norge er så kort uansett at det ikke blir tid til mer enn en liten lur.

God tur! :)

Skrevet (endret)

Jeg bor i Australia, og skal hjem til Norge på en tre ukers sommerferie, og jeg er litt bekymra for at jeg skal være døgnvill når jeg kommer hjem..

Er det noen av dere som har noen gode tips til hvordan være best rustet mot jetlaget?

Flyet mitt har avgang fra australia på kvelden, og jeg kommer hjem til Norge rundt midnatt. Bør jeg sove på flyet? Eller holde meg våken?

Jeg vet jo at jeg bør sove med en gang jeg kommer hjem, så lenge det er kveldstid der, og at jeg burde stå opp etter åtte timers søvn. Men er det noe annet jeg burde gjøre?

Jeg har reist motsatt vei av deg (Hawaii-Norge, 12 timers tidsforskjell) og enkleste måten å unngå jetlag på er å sove som vanlig på flyet og å legge seg når man kommer hjem siden det er natt. Så setter du klokka på 8-9 neste morgen og tvinger deg opp uansett hvordan formen din er. :)

Jeg kom meg ihvertfall på jobb dagen etter at jeg kom hjem fra Hawaii med å gjøre dette (landet på Gardermoen på kveldstid) og jetlaget ble mindre enn fryktet. Brukte to dager på å slutte å være trøtt kl 16 på ettermiddagen. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Jeg så på tv at de anbefalte å ikke spise noe særlig under flyreisen.

Skrevet

Jeg så på tv at de anbefalte å ikke spise noe særlig under flyreisen.

Man skal passe seg for fet og salt man, men å ikke spise... Det fungerer dårlig dersom man er på reise i 24-36 timer, noe som fort vekk blir realitet når man skal halveis rundt kloden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...