Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd at det er en del her som har vært i Cinque Terre, og lurer på om noen har noen tips :) reiser dit med samboeren min om to uker, via Milano og Firenze, og skal være fem dager i Cinque Terre. Har leid leilighet i Monterosso. Finner mye informasjon om Milano og Firenze i bøker og på nettet, men ikke så mye om Cinque Terre. Blir veldig glad hvis noen har innspill til hva vi burde få med oss :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, der er det nydelig! Det er ett av de stedene jeg drømmer om å ta med Sambo til.

Jeg var der i 2006, helt utrolig fint.

Vi bodde i La Spezia og ikke selve Chinque Terre. Vi gikk nesten alle fem byene, gled deg.

Koselig resturanter, liten fin strand og fantastisk natur.

Skrevet

Det går tog mellom landsbyene, og man kan også gå stiene - men tror noen av stiene er stengt i år? (skal ikke si dette helt sikkert) Landsbyene er små og ligger ganske tett, så det går greit å utforske

Dere kan også kjøre langs kysten, nordover til for eksempel Portofino.

Skrevet

Jeg slenger meg på denne for jeg har lyst å høre mer om dette området :-)

Skrevet

Eg var der sommaren i 2007, på interrail saman med tre venninder.

Heilt supert! Har tenkt ofte at eg kunne tenke meg å ta med meg kjæresten dit :) Vi budde i Monterosso.

Har ikkje så mange gode tips eigentlig, for vi gjorde ingenting spesielt der... Hugsar det fort vart dyrt om ein skulle leige solseng på strendene, men så var vi fattige studentar på interrail då :fnise:

Maaaange koselige restaurantar, så kveldane gikk til å sitte lenge og berre kike på folk og slappe av. Herlig! Var noko konsertar/ fireshow osv eine kvelden.

Vi tok ein båttur langs kysten, og fekk gå i land i nokre av landsbyane. Det var litt røff sjø, så vi fekk ikkje gå i land alle plassane som var meininga. Og det var heilt ok, for då fekk vi litt lenger tid og anledning til å traske rundt der vi stoppa :) Anbefalar ein slik tur!

God tur, heldiggris! :)

AnonymBruker
Skrevet

Åå Cinque Terre er utrolig vakre, vi var der en tur i fjor. Man kan ta båt, tog eller gå mellom de fleste av dem, jeg har ikke tatt tog, men gikk eller tok båt. Jeg må innrømme at jeg ikke husker helt hvilken av landsbyene som het hva, så dette blir litt generelt. Landskapet er vakkert, bratte klipper som kommer opp av havet, og landsbyene som enten klamrer seg til fjellsiden eller ligger på et flatt området i en vik. Det produseres vin i området, og vinrankene står i traseer oppover fjellsidene, og det kreves mye arbeid (og produseres begrensede mengder flasker). Jeg anbefaler å stikke innom en vineria og kjøpe/smake den lokalproduserte vinen, de har feks en hvit dessertvin som er nydelig.

Ellers selges det andre varer vanlige for området, olivenolje, limocello (sitronlikør), olivensåpe o.l, foruten typiske turistvarer seff :P Om man gjør et bildesøk på Google etter Cinque Terre får man opp utrolig flotte bilder - og området ER virkelig så vakkert som man får inntrykk av. Ha med mange minnekort :P I tillegg er det i høyeste grad bademuligheter, i to av dem er det ganske store strender med parasoller og hele pakka, en ligger ikke ved stranden i det hele tatt , og to av dem har bittesmå strender og klipper man kan bade ved. Det er ikke noe partysted, men er romantisk, vakkert, har gode fotturmuligheter samt bademuligheter. Jeg kommer vel ikke på noe mer sånn i farten, får heller prøve å svare om det kommer noen spørsmål :P Det er i allfall et sted jeg gjerne vil tilbake til, og anbefaler på det varmeste.

Skrevet

Åh, tusen takk for alle tips! :klem:

Er veldig bestemt på å gå stiene mellom byene (men jeg har også lest et sted at en av de er stengt på grunn av vedlikehold). Fikk veldig lyst til å ta en båttur også :)

Er det noen som vet om det finnes vingårder ikke altfor langt unna? Vi hadde egentlig tenkt å prøve å klare oss uten bil ettersom forrige ferie endte med å bli rene roadtripen, men det er mulig vi leier for en dag og drar litt innover i landet.

Bare åtte dager igjen, gleder meg veldig!

Skrevet

Kjempefint sted! En ting vi gjorde som var veldig hyggelig var å handle godt brød, parmaskinke, gode oster, oliven og vin i en kolonial. Så hadde vi piknik-lunch pause med fantastisk utsikt og deilig mat, og ble lett lunch brisne der vi befant oss langs stien mellom et par av byene. Man trenger jo ikke gå hele ruten (ta alle byene) på en dag, kan ta noen om gangen.

Skrevet

Fantastisk, moli!! Kan jeg stjele ideen? :)

En viktig grunn til at vi har leid leilighet fremfor å bo på hotell er at vi gjerne vil lage noe av maten selv, men jeg leste på en reiseblogg at maten var dyr og utvalget dårlig (jeg tror rikrignok at det var en amerikaner som hadde skrevet det... :sjenert:). Noen som vet noe om dette?

Skrevet (endret)

Er det noen som vet om det finnes vingårder ikke altfor langt unna? Vi hadde egentlig tenkt å prøve å klare oss uten bil ettersom forrige ferie endte med å bli rene roadtripen, men det er mulig vi leier for en dag og drar litt innover i landet.

Jeg tror ikke det er saa lurt aa planlegge bilturer fra noen av le Cinque Terre. De er jo ikke tilgjengelige med bil saa da maa dere ta toget til La Spezia og leie der og da gaar det mye av dagen. Jeg ville heller besokt vingaarder mens dere er i Toscana.

Baaturer derfra, derimot, er nydelige! Dere faar sikkert en flott tur!

Endret av Aranciata
Skrevet

Jeg tror ikke det er saa lurt aa planlegge bilturer fra noen av le Cinque Terre. De er jo ikke tilgjengelige med bil saa da maa dere ta toget til La Spezia og leie der og da gaar det mye av dagen. Jeg ville heller besokt vingaarder mens dere er i Toscana.

Ok! Skjønte vel egentlig at man må ut fra selve Cinque Terre for å leie bil siden byene er bilfrie, men så for meg at det ville gå veldig raskt å ta seg til et sted man kunne leie bil. Men da tror jeg vi heller vurderer å klemme det inn før vi drar ut til kysten. Uansett er jeg blitt litt i tvil om det å leie bil for å dra på vingård, i og med at smakingen antakelig er en essensiell del av opplevelsen og det blir jo litt kjedelig når en av to må kjøre etterpå (?) :fnise: takk for innspill! :)

Skrevet

Ja, skjønner det er noe man burde få med seg! :) noen spesielle strekninger?

Skrevet

Uansett er jeg blitt litt i tvil om det å leie bil for å dra på vingård, i og med at smakingen antakelig er en essensiell del av opplevelsen og det blir jo litt kjedelig når en av to må kjøre etterpå (?) :fnise: takk for innspill! :)

Haha, jeg har tenkt akkurat det samme! Virker som en del kjorer etter aa vaert paa vinsmaking men det virker jo ikke helt trygt. Jeg tror at det finnes utflukter man kan melde seg paa (altsaa at man blir hentet med en van eller noe saant), kanskje det kan vaere noe?

Naar det gjelder strekninger osv. for baat saa husker jeg rett og slett ikke, det er ganske lenge siden jeg var der. Men hele omraadet er fantastisk vakkert fra vannet.

Skrevet

Haha, jeg har tenkt akkurat det samme! Virker som en del kjorer etter aa vaert paa vinsmaking men det virker jo ikke helt trygt. Jeg tror at det finnes utflukter man kan melde seg paa (altsaa at man blir hentet med en van eller noe saant), kanskje det kan vaere noe?

Naar det gjelder strekninger osv. for baat saa husker jeg rett og slett ikke, det er ganske lenge siden jeg var der. Men hele omraadet er fantastisk vakkert fra vannet.

Ja, det må jo være mye bedre å melde seg på et opplegg hvis det finnes! Aldri i livet om jeg kjører eller lar samboeren min kjøre etter å ha drukket, spesielt ikke i et land hvor jeg tror trafikkulturen er et hakk mer hensynsløs enn her hjemme :nei: Skal sjekke om jeg finner noen slike utflukter, takk for tips :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...