rrakel Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hypotetisk spørsmål: dersom man ikke ønsker å servere overdrevent med alkohol i et bryllup, hvor mye/lite er nok uten å virke gnien? Endret 20. september 2011 av rrakel
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Jeg synes dette høres fint ut. Jeg var i et bryllup for noen år siden, og bruden hadde en sånn type familie, det ble slåsskamp på utsiden og greier. men i tilegg, hadde flere av disse med seg lommelærke med sprit på og satt og nippet både i kirken og i selskapet, kjente jeg ble skikkelig irritert. Ville ikke brydd meg om hva slakta hadde sagt, dette er deres dag, og dere bør gjøre som dere vil, og er du redd for dette med fulle og små aggresive mennesker, ville jeg nok ha holdt litt igjenn selv. jeg også skal stå i hvitt neste sommer, men både jeg og sambo har veldig rolige familier, her har noen faktisk gått så langt og bedt oss la alkoholen være, fordi noen er veldig kristne, det gjør vi ikke, vi skal ha åpen bar hele kvelden, men som sagt, vi har veldig rolige familier, liker og kose seg med en øl\drink i godt selskap. Lykke til, og tenk på hvordan dere vil at dagen skal bli, ikke familien din;)
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Jeg synes det høres greit ut. Kanskje jeg ville hatt tre glass vin til maten (1 til forrett og 2 under middagen), dog. Har vært i bryllup hvor det var omtrent slik servering, og bonger, og jeg savnet ikke noe. Føler ikke jeg har drukket noe særlig mer i bryllup hvor alkoholen er gratis hele kvelden heller, selv om jeg liker å bli brisen. Det var også mulighet for å kjøpe alkohol - noe det er lurt å informere om før bryllupet slik at folk tar med penger, ellers er det ikke alltid man har med dette på festen (egen erfaring, noen ganger tar de ikke kort i slike anledninger heller, og kontanter har man gjerne ikke). Men det er nå alltids mange som mener det SKAL være ubegrensete mengder gratis alkohol i bryllup, så du må nok være forberedt på kritikk. Jeg synes at så lenge en har tatt et bevisst valg om dette, er det helt greit...
rrakel Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. mai 2011 Ja, det bør kanskje være et ekstra glass til maten. Eventuelt kunne jeg jo droppet og servert vin til forrett, slik at folk kan ta med champagnen fra velkomstdrikken, to glass under middagen og heller en ekstra bong til kvelden. Et bryllup varer jo veldig lenge, så folk vil sikkert bli litt "rastløse" til slutt kanskje? Jeg har ikke vurdert å ta betalt for "ekstra" i baren, da jeg kjenner de som hadde tømt baren uansett pris, og det er som sagt ikke av økonomiske hensyn jeg gjør dette. Men jaa, jeg får bare sørge for å ha masse annen god drikke tilgjengelig, slik at folk kanskje tenker mindre på det. Folk kommer jo med dyre gaver og slik, og mange forventer kanskje å få valuta for pengene. Så jeg tror jeg skal begynne å nevne hva jeg har tenkt om alkoholen etterhvert, slik at det sprer seg til alle i hver familie. Så kan de heller kjøpe mindre dyre gaver hvis de føler for det.... Men tusen takk for innspill!
Anglofil Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 Jeg ville ha beregnet fire glass, eller ihvertfall tre, for meg virker dette litt stusseig. Ta med seg velkomstdrinken til forretten? Virker litt spesielt for min del, men dere velger selv. Uansett, vi har fire retter og beregner fem glass. Kan godt være det er litt for mye, men da vet vi ihvertfall at gjestene ikke tørster. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes det virker litt rart å ta med velkomstdrinken til forretten. Det er vel ofte en vin som ikke passer spesielt til maten, og dersom man ikke blir behørlig informert om denne ordningen, blir kanskje mange sittende med tomt glass. Å servere et lite glass hvitvin til forretten, og et par glass rødvin til middagen, pluss en konjakk, gjør nok ikke folk fulle.
Lulilelu Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 Det er da vanlig å ha 1 glass til forretten, 2 til hovedrett og 1 til dessert. 2
Golde Skrevet 31. mai 2011 #8 Skrevet 31. mai 2011 Jeg ville heller hatt et glass vin mer til maten, og en bong mindre til baren etterpå, om jeg var bekymret for mengden alkohol. Jeg synes at vin til som passer til maten, og i tilstrekkelig mengde, hører med til en slik festmiddag. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #9 Skrevet 31. mai 2011 Ta med velkomstdrinken til forretten - hvis gjestene ankommer fra kl 14 og middagen begynner kl 16? :-O Da må de stå og holde på glasset leeenge uten å drikke av det? Bortsett fra dette synes jeg opplegget virker helt greit når du er skeptisk til for mye alkohol. Det er deres dag, dere bestemmer! Selv ville jeg, hvis jeg hadde fått velge, kanskje likt litt mer vin til maten, og kanskje påfyll på velkomstdrinken hvis minglingen varer i nesten to timer, men det er slett ikke nødvendig. Bare ha nok vann el brus stående på bordene. Kjedelig med tomme glass hvis det skal være endel taler som krever skåling. 1
Gjest Serena Skrevet 31. mai 2011 #10 Skrevet 31. mai 2011 Du virker gnien på drikke. Nå tenker jeg ikke da på alkohol i og for seg selv, men det at 2 glass med væske i løpet av en 3-4 timers middag på det som kan være en veldig varm sommerdag er lite. (Forstod det sånn at det var ett glass væske til forrett og ett glass væske til middag).
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mai 2011 #11 Skrevet 31. mai 2011 ... og så skal der skåles ... og skåles igjen, og igjen ... på 2 glass vin og en halv aperitif? 2 timer på aperitif betyr at du må ha minst to glass her også. Til middag er det 1 glass til forrett og minst 2 til middagen og enten dessertvin eller kaffe avec sammen med desserten. Husk talene - der skåles, og drikkes - gjentatte ganger. Så kommer det flere gjester og disse skal da leve på 2 bonger? Har du vurdert - siden det ikke er pengene det står på - å heller leie inn en bartender til baren som kan sine saker, blant annet det å blande TYNNE drinker til de som begynner å bli stiv i blikket? De som har behov for å drikke seg drita gjør det uansett. Det er helt uhørt å forvente at to bonger og ingen mulighet til senere kjøp av drink skal vare hele kvelden.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Jeg skal stå i hvitt til neste sommer, og har så smått begynt å tenke på selskapet. Problemet mitt er at jeg, foruten et par servitørjobber for noen i familien, aldri har vært i et bryllup så jeg sliter litt med hva gjestene forventer og ikke. Derfor trenger jeg litt innspill. Er det noe her som høres upraktisk ut? Noe som er uvanlig og kanskje ikke slik gjestene forventer? Her er opplegget slik jeg ser det for meg: fra kl. 14 og utover: gjestene ankommer lokalet. Litt fotografering av diverse familie utenfor, servere champagne og brus som gjestene skal få. Håper på fint vær slik at de kan nyte dette utenfor (er uteplass med sitteplasser). 16: Middag. et glass vin serveres til forretten med en runde påfyll under middagen. Den drøyer sikkert litt. Deretter dessert rundt bordet. kl 19 (ca. vil vel se det an, men er også greit å vente med serveringen slik at de med små barn rekker og levere disse til barnepass osv. tenker jeg) Omarrangere til små bord, flere gjester kommer, kaffe, kaker og bailys med selv-forsyning settes frem sammen med Congac. Plana er å IKKE sette frem så mye at gjestene rekker å forsyne seg flere ganger. Deretter tenker jeg på å åpne baren etter 1-2 timer og holde det gående der og servere pizza som nattmat på enkelt vis. Det jeg lurer mest på er alkoholen. Er 1 velkomstdrikk, 2 glass vin samt bailys/congac nok, eller vil gjestene se dette som smålig? Jeg tenker også å gi ut to bonger per person i baren hvor det vil bli gitt ut øl, rusbrus, congac, vin og noen spritblandinger. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en del personer i nær familie som har det med å drikke seg litt ubehagelig full. Jeg tror det kanskje har med at jeg som barn opplevde det som utrygt når de voksne blir slik at jeg frykter det litt. De øvrige i familien ser ikke på dette som et "problem" siden det kun skjer ved spesielle anledninger, problemet er bare at dette er min spesielle anledning, og jeg ønsker ikke at kvelden min skal gå med på å frykte at feks. onkel skal bli småagressiv eller at en tante skal velte over bordet (litt overdrevet dette, men når de først begynner å bli synlig beruset vet jeg ikke helt hvor de stopper). Og hvis de forsyner seg ved alle anledninger (og de mest tørste vil nok absolutt det!), så vil de jo få i seg 6-7 alkoholenheter, noe som i mitt øye er mer enn nok til å fortsatt ha det hyggelig og "få opp" stemningen litt. For brudgommen er dette helt greit, men jeg er bekymret for hva slekta vil tenke. Er redd for at de føler seg støtt, eller rett og slett synes det virker gjerrig/smålig av med å "holde igjen" på alkoholen. Har uansett tenkt å kjøpe litt mer enn beregnet slik at jeg kan se an stemninga og åpne baren hvis stemningen blir rolig. Hva hadde dere tenkt om dere var invitert? Kan dere ikke droppe alkohol helt? Så blir det ikke utrygt for noen?
Benedicte22 Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 Et slikt bryllup høres jævli kjedelig ut. Hadde jeg fått så like alkohol hadde jeg tatt med meg gaven når jeg stakk.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #14 Skrevet 1. juni 2011 Et slikt bryllup høres jævli kjedelig ut. Hadde jeg fått så like alkohol hadde jeg tatt med meg gaven når jeg stakk. Kanskje det er DU som er kjedelig? Alkohol er da unødvendig. 1
Gjest hogwash Skrevet 1. juni 2011 #15 Skrevet 1. juni 2011 ... og så skal der skåles ... og skåles igjen, og igjen ... på 2 glass vin og en halv aperitif? ...<snip>... Har du vurdert - siden det ikke er pengene det står på - å heller leie inn en bartender til baren som kan sine saker, blant annet det å blande TYNNE drinker til de som begynner å bli stiv i blikket? Synes Blondie65 har noen meget gode poenger her! Går vel kanskje også ann å alliere seg med noen i nær slekt av "verstingene" til å veilede de litt/stappe de i en taxi hvis det blir ille?
csj061 Skrevet 4. juni 2011 #16 Skrevet 4. juni 2011 "Er jo ikke skikkelig bryllup uten en onkel og to som blir for fulle" -sitat fra min mor :gjeiper: 1
hulaboer Skrevet 4. juni 2011 #17 Skrevet 4. juni 2011 Du virker gnien på drikke. Nå tenker jeg ikke da på alkohol i og for seg selv, men det at 2 glass med væske i løpet av en 3-4 timers middag på det som kan være en veldig varm sommerdag er lite. (Forstod det sånn at det var ett glass væske til forrett og ett glass væske til middag). Hvis man blir varm og tørst, kan man jo f.eks. drikke vann.
Benedicte22 Skrevet 4. juni 2011 #18 Skrevet 4. juni 2011 Hvis man blir varm og tørst, kan man jo f.eks. drikke vann. Ser for meg at hele selskapet står i drikkekø foran springen fordi TS er for gniten til å servere noe.
Leeloo Skrevet 5. juni 2011 #19 Skrevet 5. juni 2011 Jeg ville ha beregnet fire glass, eller ihvertfall tre, for meg virker dette litt stusseig. Fire glass vin er nesten en flaske på hver (det går 5 normale glass på flaska), synes velkomstdrink, et lite glass passende til forretten og to glass under middagen høres greit ut. Tørsteslukking løser man ved å ha velfylte mugger isvann på bordene (pass på at de fylles opp jevnlig). Alle familier er forskjellige, noen synes det er gøy at "onkel Arne" blir drita hver gang, andre ikke, så det er helt greit å følge magefølelsen her. Når festen er godt i gang og alt det formelle er over kan man heller løse litt mer opp, det er verre med fulle slektninger under talene enn når festen er godt i gang. Kanskje tre bonger som gis ut etter kake og brudevals?
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2011 #20 Skrevet 5. juni 2011 Fire glass vin er nesten en flaske på hver (det går 5 normale glass på flaska), synes velkomstdrink, et lite glass passende til forretten og to glass under middagen høres greit ut. Og hva så at det er nesten en flaske? Det er ikke sånn at man sitter tilbords i en time. En bryllupsmiddag varer fort 2-3 timer - skal man ikke få drikke under middagen slik at man kan skåle? Tørsteslukking løser man ved å ha velfylte mugger isvann på bordene (pass på at de fylles opp jevnlig). Så når man skal skåle etter talene så skal man skåle i vann da siden man fikk 1 lite glass til forretten og 1 kanskje 2 glass til hovedretten og vi er nå inne i time 3 og har ikke mer å skåle i? Alle familier er forskjellige, noen synes det er gøy at "onkel Arne" blir drita hver gang, andre ikke, så det er helt greit å følge magefølelsen her. Hvis det bare er onkel Arne som er problemet og man tror at onkel Arne blir drita av 4 glass vin så er det egentlig ikke onkel Arne som har det største problemet. Det er en selv fordi en trenger en kraftig realitetsorientering. Hvis det derimot er flere (les: 4-5 stykker) som ikke kan holde måten og gjerne møter opp gått i gassen til bryllupet bør man la være å invitere disse eller la være å servere alkohol. Når festen er godt i gang og alt det formelle er over kan man heller løse litt mer opp, det er verre med fulle slektninger under talene enn når festen er godt i gang. Kanskje tre bonger som gis ut etter kake og brudevals? I et bryllup skjenker man avec til dessert eller kaker. Man skal ikke bruke bonger på dette (i alle fall ikke når man har kaffegjester). Så 3 bonger til bruk resten av kvelden etter avec er en grei løsning. Pass fortsatt på at det er rikelig med isvann tilgjengelig slik at de som ønsker å "vare" hele kvelden ved å drikke vann innimellom kan det uten å måtte bonge for vann i baren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå