Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster får trygd fra NAV. Nå ønsker hun å lære seg å bruke en datamaskin. Hun har fått ordnet seg en liten laptop, men har ikke OS på denne. Kan hun få ordnet dette via NAV?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den er da vel ikke tom? Eller mente hun Microsoft Office, kanskje..? Last ned Open Office. Det er gratis og duger i massevis.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er sånn å forstå at hun trenger gratis operativsystem (?) kan hun vel prøve Linux. Jeg kan ikke helt se at NAV skal ta kostnaden med å spandere et dyrt OS på henne med mindre hun har meget tungtveiende grunner.

• Liker 1
Skrevet

For øyeblikket sitter hun med en piratversjon av Windows. Ja, jeg mener windows, ikke office. Men hun mangler jo office også, da. -Så Open Office er et godt tips :jepp:

Så om hun skal få støtte til et OS, beror kanskje på nødvendigheten av det hele?

AnonymBruker
Skrevet

For øyeblikket sitter hun med en piratversjon av Windows. Ja, jeg mener windows, ikke office. Men hun mangler jo office også, da. -Så Open Office er et godt tips :jepp:

Så om hun skal få støtte til et OS, beror kanskje på nødvendigheten av det hele?

Ja. At hun har lyst til å lære seg det er ikke en tungtveiende grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun får allerede støtte gjennom trygden. Hvorfor skal hun behøve å få noe ekstra for noe hun kan skaffe gratis om hun velger linux? Dersom hun ikke kan ha piratversjonen eller linux får hun heller bruke offentlige pcer.

• Liker 1
Skrevet

Men seljest det vekeleg PCar heilt utan operativsystem? Alle "billeg-PCar" som ein kjøper har jo OS, men manglar oftast office-pakke. Og då er Open Office eit greit alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Ja alt du bygger selv fra deler, og nesten alle vanlige merke laptoper kommer uten OS (det er lagt inn fra før med masse reklame/trial versjoner/program) slik at du må ta en egen backup. Dersom dette ikke blir gjort og du vil formatere for så å gi bort pcn er den uten..

AnonymBruker
Skrevet

Det er rett og slett skremmende å se hvilke forventninger folk har til hva NAV skal dekke.

• Liker 3
Skrevet

Men seljest det vekeleg PCar heilt utan operativsystem? Alle "billeg-PCar" som ein kjøper har jo OS, men manglar oftast office-pakke. Og då er Open Office eit greit alternativ.

jada, det er flere steder man kan få kjøpt PC uten OS.

som det har blitt foreslått her allerede, er Linux et kjempegreit alternativ hvis man ønsker noe gratis. til en som er nybegynner kan jeg foreslå Mint og Ubuntu (to forskjellige distribusjoner av Linux). disse distribusjonene kommer med omtrent alt ferdig installert, og er lett å bruke. det finnes i tillegg gratis alternativer til det meste av programvare, OpenOffice (kontorprogramvare) som er nevnt, VLC (multimedieavspiller), GIMP (bildebehandlingsprogram) og mange flere.

• Liker 1
Skrevet

Det er rett og slett skremmende å se hvilke forventninger folk har til hva NAV skal dekke.

Der sa du det vel.

Skjønt jeg tror det kommer av kunnskapsløshet av hva NAV er og en god del bortskjemthet fra de siste tiårenes Norge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...