Gå til innhold

Tea tree oil produkter, lovlig i norge ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hmm litt forvirret her jeg, fikk noen prøver igår til nettbutikken min fra australian bodycare, prøvde en rens jeg synes var knall bra, produktene deres inneholder tea tree oil. En venninne sa at de sluttet å selge australian bodycare i Norge pga noe av innholdet var ulovlig, men vet ikke om dette stemmer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det stemme at de er ulovlige i Norge.

Er litt usikker på akkurat hvorfor, men tror det har med konsentrasjonen av Tea Tree i produktene å gjøre.

Jeg har også de som mine favoriter. Spesielt den med ren Tea Tree olje. Fantastisk å ta på akner. Ta på kvelden, og de er borte om morgnen :jepp: GENIALT!

Eller gurgle litt ved sår og vond hals, vips så var det borte..

Endret av La Papesse
  • Liker 1
Skrevet

Innom og tar til meg tips til neste gang jeg skal over grensa.. :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge ei som jobber på et apotek her i byen så vil de ikke selge oljen på grunn av at folk misbruker det. Hvordan de misbruker, vet jeg ikke.

Ellers, bodyshop selger jo tetre-produkter, så kanskje det er som en annen her sier, at det er konsentrasjonene i produktet det kommer an på?

AnonymBruker
Skrevet

Tetreolje er en handelsvare ifølge listene til tollen.

AnonymBruker
Skrevet

Så det er altså ulovlig å kjøpe i Norge men ikke bestille fra utlandet ?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, handelsvare betyr at den ikke er beregnet som legemiddel og da er det ok å innføre. Men som de fint sier så er ikke noen lister noe tollen må forholde seg til, de gir seg selv retten til å klassifisere ting som de føler for.

Men er jo fullt mulig produktene inneholder en ørliten grann av noe som er klassifisert som legemiddel?

• Liker 1
Skrevet

Det er tillatt med tetreolje i kosmetiske produkter men det er begrensninger når det gjelder konsentrasjon, kun 2% tetreolje er lovlig i ferdig produkt.

Skrevet

Jeg kjøper eterisk tea-tree olje på telemark utrebrænderi og vet den selges på et apotek på sørlandet.

Skrevet

Produkter som inneholder mer enn 2% tetreolje vil regnes for å være legemidler.

AnonymBruker
Skrevet

Ok sjekket nå, inneholder visst noe som 1,5% det er greit da altså? Må bare si at jeg prøvde produktene selv , er litt plaget med utbrudd osv.. Synes de er helt fantastisk!!

Skrevet

Jeg kjøper 100% tetreolje fra utlandet uten problem. Ren er den altså lovlig å importere. Den har tatt knekken på urenhetene mine, bruker den i andre produkter eller ren til å rense etter barbering/fjerning av hudormer og slikt.

• Liker 1
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 29/5/2011 at 10.27, chikako skrev:

Jeg kjøper 100% tetreolje fra utlandet uten problem. Ren er den altså lovlig å importere. Den har tatt knekken på urenhetene mine, bruker den i andre produkter eller ren til å rense etter barbering/fjerning av hudormer og slikt.

Ser at denne tråden er gammel, men vil gjerne høre om det fortsatt er mulig å kjøpe 100% tetreolje gjennom nettbutikk uten problemer i tollen.

Anonymkode: e8d8a...5d7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at denne tråden er gammel, men vil gjerne høre om det fortsatt er mulig å kjøpe 100% tetreolje gjennom nettbutikk uten problemer i tollen.

Jeg har bestilt masse på iherb, og aldri hatt noe problem. Om du ikke vil ta sjansen, kanskje sende en mail å høre? 

Anonymkode: 91999...2cf

Skrevet

Har urtebrenneriet slutter med tea-tree oljer? Ønsker med den tea-tree såpe som de hadde der før.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestilt masse på iherb, og aldri hatt noe problem. Om du ikke vil ta sjansen, kanskje sende en mail å høre? 

Har du altså bestilt varer på iherb som er klassifisert som legemiddel og fått det uten problemer? 

Sitat

Statens legemiddelverk har med virkning fra 27. juni 2000 klassifisert tetreolje som legemiddel i Norge, noe som betyr at den bare kan omsettes gjennom apotek. Det er gjort unntak for bruk i kosmetikk når innholdet ikke overstiger 0,5 %. Dette gjelder også for produkter som skal brukes i munnhulen uten å svelges (tannpasta og munnvann). Videre er det gjort unntak for hudpleiemidler, der det er tillatt å benytte tetreolje, men ikke i større konsentrasjoner enn 2 %. http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/mela_alt.htm

Men jeg synes det er rart at noen butikker i Norge likevel kan selge den ren. Har veldig lysst til å kjøpe den fra iherb, men er jo veldig dumt hvis den blir sendt tilbake av tollen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du altså bestilt varer på iherb som er klassifisert som legemiddel og fått det uten problemer? 

Men jeg synes det er rart at noen butikker i Norge likevel kan selge den ren. Har veldig lysst til å kjøpe den fra iherb, men er jo veldig dumt hvis den blir sendt tilbake av tollen. 

Ja det har jeg. Jeg visste ikke og kunne ikke tenke meg at dette skulle være et legemiddel. Mine pakker fra iherb har aldri blitt stoppet, så vet jo ikke om jeg evt ville fått problemer. Men holder du deg under grensa, er vel sjansen liten for at de sjekker pakken din. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...