AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Ok. Jeg er 160cm høy. Før veide jeg oppmot 78kg, og har nå klart å gå ned til 67-68kg. Føler at de første 10kg gikk forholdsvis greit å gå ned med litt fokus, men nå føler jeg at de siste kg sitter helt fast! Jeg kan jo metoden for å gå ned kan man si, men det jeg har gjort fram til nå er ganske stor omlegging av kosten, mye mer bevissthet rundt det jeg spiser, og jeg beveger meg minst 1 time om dagen, mest i form av å gå, men løper også på elipsemaskin en gang eller to i uka. men er det noen tips for å klare de siste kg? Ideelt burde jeg sikkert gå ned 10kg til, men tenker å ta litt av gangen. Er det bare ekstra mye trening som nå må til, har jeg gjort det jeg kan med maten, har kroppen vendt seg til den nye kosten?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Trener du ikke styrke? Man slutter ikke å gå ned i vekt fordi kroppen har vent seg til den nye kosten. Vekttap handler ikke om å "overaske" kroppen med nye ting, men om å finne et fornuftig kalorinivå som ligger akkurat passe lavt nok til at man forbruker litt mer enn man får i seg. Spiser du sunt og i passe mengder så fortsett for all del med det. Kutter du for mye på kaloriene vil du risikere å miste muskler og gå raskt opp i vekt igjen dersom du begynner å spise mer etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Trener du ikke styrke? Man slutter ikke å gå ned i vekt fordi kroppen har vent seg til den nye kosten. Vekttap handler ikke om å "overaske" kroppen med nye ting, men om å finne et fornuftig kalorinivå som ligger akkurat passe lavt nok til at man forbruker litt mer enn man får i seg. Spiser du sunt og i passe mengder så fortsett for all del med det. Kutter du for mye på kaloriene vil du risikere å miste muskler og gå raskt opp i vekt igjen dersom du begynner å spise mer etterhvert. Nei jeg skjønner det, men siden jeg la om ganske mye da, kutta ut hundre øl i uka, junkfood osv, og veide såpass formye tenkte jeg kanskje at det var derfor det gikk "lett" i begynnelsen. Jeg har nå funnet et fornuftig nivå, og har vært stabil i vekten, og faktisk gått ltt nedover, ikke noe oppover det siste året, så det er ingen fare sånn sett. Beveger meg jo mye i tillegg. Trener litt styrke, men syns det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre for få tatt et raskt og godt jafs av de siste kiloene..Er styrketrening nøkkelen? Isåfall hva?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 For å få en veltrent kropp er styrketrening ganske så supert ja. Større muskler gir kroppen et strammere utseende, og gjør at kroppen må forbruke mer kalorier på å opprettholde muskelmassen. I tillegg til er det svært sunt for både muskler, skjelett, hjerte osv osv. Det er en tråd her som heter "Intro til styrketrening for nybegynnere", du kan jo følge med litt der. Det er også mye annen info her på forumet om styrke, som man finner om man bruker søkefunksjonen.
Ueland Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Ok. Jeg er 160cm høy. Før veide jeg oppmot 78kg, og har nå klart å gå ned til 67-68kg. Føler at de første 10kg gikk forholdsvis greit å gå ned med litt fokus, men nå føler jeg at de siste kg sitter helt fast! Jeg kan jo metoden for å gå ned kan man si, men det jeg har gjort fram til nå er ganske stor omlegging av kosten, mye mer bevissthet rundt det jeg spiser, og jeg beveger meg minst 1 time om dagen, mest i form av å gå, men løper også på elipsemaskin en gang eller to i uka. men er det noen tips for å klare de siste kg? Ideelt burde jeg sikkert gå ned 10kg til, men tenker å ta litt av gangen. Er det bare ekstra mye trening som nå må til, har jeg gjort det jeg kan med maten, har kroppen vendt seg til den nye kosten? Spis mindre(kalorier) eller tren mer. Etterhvert som kroppen blir lettere trenger den tross alt mindre energi for å holde seg i live.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Ideelt kan du gå ned enda 10 kg? Minst 15 ville jeg ha sagt..
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Ideelt kan du gå ned enda 10 kg? Minst 15 ville jeg ha sagt.. Det skulle vært avkrevd et minimumsnivå av sosiale antenner for å få skrive på dette forumet... Da hadde man sluppet slikt søppel som deg! Det er helt åpenbart at TS ikke behøver å gå ned hele 15 kg til. I hvertfall er det åpenbart for oss med et normalt, voksent syn på kropp og helse. 7
Gjest aeikina Skrevet 30. mai 2011 #8 Skrevet 30. mai 2011 Det skulle vært avkrevd et minimumsnivå av sosiale antenner for å få skrive på dette forumet... Da hadde man sluppet slikt søppel som deg! Det er helt åpenbart at TS ikke behøver å gå ned hele 15 kg til. I hvertfall er det åpenbart for oss med et normalt, voksent syn på kropp og helse. Nå trenger ikke du å kalle andre for søppel, bare de påpeker litt fakta? TS er 160cm, og veier det som er "normalt" for 174 cm.... Altså..alle har sin egen trivselsvekt, og alle må få lov til å veie så mye/lite de bare vil.. Dette var snakk om idealvekt..DU SELV sliter sikkert med å komme deg i form, men ikke kall andre for søppel, uten grunn...
Gjest aeikina Skrevet 30. mai 2011 #9 Skrevet 30. mai 2011 Det skulle vært avkrevd et minimumsnivå av sosiale antenner for å få skrive på dette forumet... Da hadde man sluppet slikt søppel som deg! Det er helt åpenbart at TS ikke behøver å gå ned hele 15 kg til. I hvertfall er det åpenbart for oss med et normalt, voksent syn på kropp og helse. Nå trenger ikke du å kalle andre for søppel, bare de påpeker litt fakta? TS er 160cm, og veier det som er "normalt" for 174 cm.... Altså..alle har sin egen trivselsvekt, og alle må få lov til å veie så mye/lite de bare vil.. Dette var snakk om idealvekt..DU SELV sliter sikkert med å komme deg i form, men ikke kall andre for søppel, uten grunn...
Tabris Skrevet 30. mai 2011 #10 Skrevet 30. mai 2011 DU SELV sliter sikkert med å komme deg i form, men ikke kall andre for søppel, uten grunn... Enig, men nå synes jeg dette var en ganske så god grunn - innlegget var et godt eksempel på irriterende, frekt oppgulp som dessverre ofte kommer fra ABere og som forsurer stemningen på forumet. Søppel er ganske riktig beskrevet, synes jeg. TS: Jo mindre du veier, jo mindre kalorier trenger kroppen. Finn ut hva du trenger med din høyde, alder og vekt, og ligg ca 500 kalorier under det.
Gjest gurimalla Skrevet 30. mai 2011 #11 Skrevet 30. mai 2011 Ideelt kan du gå ned enda 10 kg? Minst 15 ville jeg ha sagt.. Tøys, hvis hun går ned til ca 57-58 kg vil hun ha ca 22 i BMI, noe som er midt inne i normalvektig. Hvorfor sier du da at idealvekt er helt nederst i normalvektig kategorien (bmi 20)? Det er ingen grunn til forsøke å latterliggjøre det ts sier i åpningsinlegget. Ellers er jeg enig med de som sier at du bør forsøke styrketrening. Lykke til
Gjest *Maja* Skrevet 30. mai 2011 #12 Skrevet 30. mai 2011 Først og fremst burde du føre opp nøyaktig hva og hvor mye du spiser...kaloritelling er en grei ting når du ikke har helt oversikten. Ta det du spiser i dag, regn sammen og trekk fra 500 kalorier. Mange her sier at du må trene styrke for å miste vekten. Jeg jogger ca. 5(+) km 5-7 dager i uka, og har en flott muskeldefinasjon uten styrketrening.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 Først og fremst burde du føre opp nøyaktig hva og hvor mye du spiser...kaloritelling er en grei ting når du ikke har helt oversikten. Ta det du spiser i dag, regn sammen og trekk fra 500 kalorier. Det er jo det jeg har gjort i over ett år, og som sagt gått ned ca 10 kg, men jeg skjønner ikke helt hvofror det plutselig har stagnert. Kan godt være fordi jeg ikke er like flink med å fintelle kalorier ut og inn, men har jevnt over begynt å bevege meg mye mer, og føler jeg fortsatt er veldig bevisst på hva eg spiser, har jo fått en del kunnskap og nye vaner i løpet av dette året. Men tenkte kanskje det var et eller annet triks, har lest om fler som har gått ned i vekt og som synes det har gått lettest i "starten", selv om jeg ikke synes at 10kg kan regnes som noe start sånn egentlig, det er jo ganske mye. Men det som også er rart er at jeg synes at jeg ser ut som jeg blir litt mindre, merker det ifht klær og sånn, men vekta går ikke mer ned Som mange sier; muskler veier mer enn fett og man kan legge på seg av styrketrening, men jeg kan ikke skjønne at det skjer når man ikke trener tung styrketrening,har ikke gjort det lenge heller, og dessuten, når man er litt overvektig, burde man ikke likevel gå nedover i vekt selv om man får litt muskler? Og ja, til dere som diskuterer hvor mye jeg bør gå ned; I dont care what you mean. Jeg vet godt at jeg sikkert kan gå ned enda mer, men det handler jo litt om å sette seg delmål. Har allerede gått ned 10kg, storfornøyd med det, og er snart innanfor normalvekt området, og tar et skritt av gangen, det funker dårlig å bestmme seg for å slanke seg 20 kg i løpet av kort tid. 1
Gjest *Maja* Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Det er jo det jeg har gjort i over ett år, og som sagt gått ned ca 10 kg, men jeg skjønner ikke helt hvofror det plutselig har stagnert. Kan godt være fordi jeg ikke er like flink med å fintelle kalorier ut og inn, men har jevnt over begynt å bevege meg mye mer, og føler jeg fortsatt er veldig bevisst på hva eg spiser, har jo fått en del kunnskap og nye vaner i løpet av dette året. Men tenkte kanskje det var et eller annet triks, har lest om fler som har gått ned i vekt og som synes det har gått lettest i "starten", selv om jeg ikke synes at 10kg kan regnes som noe start sånn egentlig, det er jo ganske mye. Men det som også er rart er at jeg synes at jeg ser ut som jeg blir litt mindre, merker det ifht klær og sånn, men vekta går ikke mer ned Som mange sier; muskler veier mer enn fett og man kan legge på seg av styrketrening, men jeg kan ikke skjønne at det skjer når man ikke trener tung styrketrening,har ikke gjort det lenge heller, og dessuten, når man er litt overvektig, burde man ikke likevel gå nedover i vekt selv om man får litt muskler? Og ja, til dere som diskuterer hvor mye jeg bør gå ned; I dont care what you mean. Jeg vet godt at jeg sikkert kan gå ned enda mer, men det handler jo litt om å sette seg delmål. Har allerede gått ned 10kg, storfornøyd med det, og er snart innanfor normalvekt området, og tar et skritt av gangen, det funker dårlig å bestmme seg for å slanke seg 20 kg i løpet av kort tid. Hmmm...ok; Prøv å øke kardio treningen. Jeg har ikke gått ned i vekt, men ville satse på lavere fettprosent og bli mer definert; Da var det øking i jogging som gjorde det for meg. Har du en del mer å ta av så vil nok definitivt jogging hjelpe deg. En venninne av meg som slet med babykiloer begynte med dette og raste raskt ned i vekt ved hjelp av jogging...
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #15 Skrevet 5. juni 2011 Man stagnerer som regel fordi kroppen jobber med å bli vandt med den nye livsstilen og vekten, den vil jo helst ikke gå ned siden den mister sine store reservelager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå