Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kafka on the shore av Murakami.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest LittleMe85
Skrevet

Mine anbefalinger:

Milan Kundera - Tilværelsens uutholdelige letthet

Ken Follet

- Stormenes tid/katedralen (egentlig en bok, men den kommer i to bind på norsk)

- I all evighet

- Kjempenes fall

- Nålen (klassiker!)

John Irwing

- Hotell New Hampshire

- Garps bok (ikke fall for fristelsen til å se filmen, der er katastrofalt dårlig)

Lawrence Hill - Noen kjenner mitt navn

Mitch Albom - Tirsdager med Morrie

Paulo Coelo - Veronica vil dø

C.J. Sansom - Vinternatt i Madrid

Hvis du liker krim anbefaler jeg Harlan Coben eller Jo Nesbø.

Veronica vil dø syns jeg var en veldig bra bok...

Syns også Øya, skrevet av Victoria Hislop var veldig bra.

Skrevet

Her strøymer det på :) Takk, alle saman! Skriv også gjerne kva type sjanger det er, om det er mogeleg.

Har alltid lurt litt på Murakami (er det slik ein skriv det?), kva handler desse bøkene om?

Skrevet

Synes det er vanskelig å anbefale så mye uten å vite hva du liker? Krim, action, romantikk, humor...?

Skrevet

Synes det er vanskelig å anbefale så mye uten å vite hva du liker? Krim, action, romantikk, humor...?

Forstår det :) Eg har vel til no vore mest glad i krim, og er vel det endå. Humor er også noko eg likar godt. Men fyrst og fremst likar eg bøker som grip meg, som gjer at eg ikkje berre legg den frå meg og føler at "ja...den var jo grei...". Eg vil vel eigentleg ikkje utelukke så mange sjangrar. Det kan jo vere at eg likar noko, men ikkje har oppdaga det endå ;) MEN det må vere noko som KAN skje i det verkelege liv.

Gjest Hannee
Skrevet

Alle bøkene av Jane Austen.

The Road av Cormac McCarthy.

The lord of the rings av Tolkien, samt Hobbiten.

The Invisible Wall av Harry Bernstein.

Ti små neger barn av Agatha Christie.

Skrevet

Du skriver at du liker krim. Har du lest bøkene om avdeling Q av Jussi Adler-Olsen? De likte jeg veldig godt.

Skrevet

Av krim er bøkene til Agatha Christie utruleg bra. Klassisk krim, samtidig som mange av dei er ganske morosame også.

• Liker 1
Skrevet

- Øya av Victoria Hislop

- Muleum av Erlend Loe

- Drageløperen av Khaled Hosseini

- Tusen strålende soler av Khaled Hosseini

- Idas dans av Gunnhild Corwin

Skrevet (endret)

Dei bøkene eg har lest av Cecilia Sanmartin har vore bra, om ikkje "wow".

"Potensgiverne" av Karin Bruk Holmquist var artig ;) Handlar om du gamle frøkner som sel potensmiddel på postordre :fnise:

Endret av imli
Skrevet (endret)

- Øya av Victoria Hislop

- Muleum av Erlend Loe

- Drageløperen av Khaled Hosseini

- Tusen strålende soler av Khaled Hosseini

- Idas dans av Gunnhild Corwin

enig med disse!

ellers vil jeg legge til:

- ikke uten min datter - betty mahmoody (min absolutt nr 1 bok!! :rodmer: )

- SOLGT - Zana Muhsen

- bare en datter - Sarita skagnes

- den brennende sengen - Faith McNulty

- Spis,elsk,lev - Elizabeth Gilbert

alle disse er sanne historier som jeg kan lese om og om igjen!

Endret av ^me^
Gjest Lizette
Skrevet

Her strøymer det på :) Takk, alle saman! Skriv også gjerne kva type sjanger det er, om det er mogeleg.

Har alltid lurt litt på Murakami (er det slik ein skriv det?), kva handler desse bøkene om?

Jeg er nettopp ferdig med Norwegian Wood av Murakami. Det vil jeg si er en litt spesiell kjærlighetshistorie, og en utrolig fin bok!

Ble såpass frelst at jeg straks gikk til innkjøp av tre Murakami-bøker til (deriblant Kafka on the shore) som jeg skal kose meg med i sommer :) Jeg har inntrykk av at mange av bøkene hans (bortsett fra Norwegian Wood, kanskje) er ganske surrealistiske, men i bunnen handler de om menneskelige relasjoner.

Det eneste jeg synes var negativt med Norwegian Wood er at den var veldig lettlest, jeg leste den ut på en helg (og leste den på engelsk). Når man kommer over en bra bok vil man jo at den skal vare litt så man kan kose seg med den lenge ;)

Gjest Anuket
Skrevet

11 minutter av Paulo Coelho

Det meste av Steve Berry - fantastisk krim og historie serie

Villdyrenes hage av Jeffery Deaver

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Murakakmi er blitt kalt forfatternes forfatter :)

Jeg liker "Kafka on the shore" , men den er surrealisitsk og veldig annerledes på en måte. Det skjer så mye "snodig", men det virker helt naturlig at det skjer alikevel :)

Her er Aftenpostens "anmeldelse" av boken, og intervju med Murakami.

Et bittelite utdrag fra boken finnes her.

Les de to linkene og se om du tror det kan være noe :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Det finnes bra bøker, og det finnes virkelig bra bøker. Med "virkelig bra" bøker mener jeg bøker som har fascinerende handling, godt språk, innsikt og overraskelse. Bøker som ikke bare er god underholdning, med andre ord.

Det er noen få forfattere som får til dette. Vil anbefale alt av

Paul Auster

Siri Hustvedt

Margaret Atwood

J.M. Coetzee

Alice Munro

Jeg går aldri glipp av en ny bok fra noen av disse.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Min liste:

- Beatles av L.S. Christensen. Eller, egentlig alt av han. Min favorittforfatter.

- Frihet av Jonathan Franzen.

- Alt av Erlend Loe.

- Forføreren av Jan Kjærstad.

- Senor Peregrino av Cecilia Samartin.

- Åndenes hus av Isabelle Allende.

- Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger.

- Serien om Kristin Lavransdatter av Sigrid Undseth.

Hvis du liker lettere bøker med humor, kan jeg anbefale En shoppoholikers dagbok eller Bridget Jones` dagbok.

Skrevet

Kan virkelig anbefale "La den rette komme inn" som nå også har blitt film! Helt sinnsykt rar, spennende og utrolig bra skrevet bok! Klarte ikke legge den fra meg. Ellers syns jeg den norske "Ut å stjæle hester" er fin :)

• 3 uker senere...
Skrevet

saras nøkkel og hotellet på hjørnet av bitter og søt. hadde kleenexen fremme ved begge bøker ;) saras nøkkel får deg til å tenke litt også...

Skrevet

Nå er jeg akkurat ferdig med Shantaram sine 900 sider, og synes den må anbefalest også!

Helt fantastisk bok, faktisk en av de beste jeg noen gang har lest. Jeg satt som klistret fra side 1, og gjennom de utallige sidene ble den aldri kjedelig. Jeg ble så fenget av personene, Bombay som bakteppe og den eventyrlige handlingen at jeg fikk lyst til å sette meg på første fly til India.

Jeg pleier også vanligvis å lese bøker på engelsk, fordi jeg føler at alt blir så feil og ødelagt når det blir oversatt til norsk, men tok sjansen og kjøpte boka på norsk siden den var så lang. Og jeg ble ikke skuffet, språket var overraskende bra, så takk til oversetteren John Erik Frydenlund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...