Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yanush Vishnevsky "the Loneliness in the Net"

Tusen strålende soler, Drageløperen av Khaled Huseini |

The twelve chairs av Ilf and Petrov

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss O'Hara
Skrevet

*mine innlegg*

Prøver å finne ideer til lydbøker jeg kan laste ned til ferien :)

Villa Europa av Ketil Bjørnstad overrasket meg positivt for noen år siden, en historie til å oppslukes av. Er dessverre ikke flink til å huske å lese norske forfattere.

Nick Hornby anbefales på det varmeste, fantastisk morsomme bøker om virkelige ting.

AnonymBruker
Skrevet

En bønn for Owen Meany av John Irving er en fantastisk fin bok, gripende og morsom. En bok som man synes det er trist når den er ferdig.

En beretning om blindhet av José Saramago er også en fantastisk bok, gripende og tankevekkende.

The Catcher in the Rye av J. D. Salinger og Catch 22 av Joseph Heller er av mine favoritter som jeg har lest opptil flere ganger gjennom årene.

Charles Dickens er min absolutte favorittforfatter, har du ikke lest Great Expectations så er det et must!

Andre fantastisk gode "kvalitetsbøker"

Fjodor Dostojevskij sine Forbrytelse og straff og Brødrene Karamasov

Gustave Flaubert Madame Bovary

Gunter Grass Blikktrommen

Lev Tolstoj sine Anna Karenina og Krig og fred

... det var de jeg kom på nå :jepp:

Skrevet

Mengele Zoo, Himmelblomsttreet og Afrodites Basseng av Gert Nygårdshaug

Med Jaguarens Kraft av Anders C. Krogh

Skrevet (endret)

Jeg melder meg inn i tråden i håp om at det skal komme flere gode tips :)

Etter flere år med bare tung faglitteratur har tanken på å lese for fornøyelsens skyld vært helt fjern for meg, men i sommer bestemte jeg meg for å finne igjen min indre lesehest :gjeiper: Det var heldigvis ikke så vanskelig som jeg hadde trodd! Dette har jeg lest så langt i sommer:

-Alle mine triste horer av Gabriel García Márquez, som jeg syns var helt OK men ikke mer. Handler om en gammel mann som har levd hele livet alene, og bare lagt med horer.

-A long way down av Nick Hornby. Veldig lettlest og fin. Handler om 4 stk. som tilfeldigvis går opp på samme tak for å ta livet av seg. Nick Hornby sine bøker er generelt å anbefale :jepp:

-The Long Song av Andrea Levy. Handler om July, som er slave på Jamaica. Liker veldig godt språket i denne boken, spesielt hvordan fortelleren "snakker" direkte til deg. Man blir fortalt en historie, og det fungerer veldig bra. Litt treg til å begynne med, men etter hvert var det vanskelig å legge den fra seg :) Vet ikke om jeg kommer til å lese den igjen, men jeg kommer ihvertfall til å kjøpe flere bøker av Andrea Levy.

Så, bøker som jeg virkelig syns var fantastiske og som jeg har lest flere ganger eller har lyst til å lese igjen.

-Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón. Nå er det så lenge siden jeg har lest den at jeg nesten ikke husker hva den handlet om...men jeg husker at jeg leste den på to døgn uten søvn, og at det var forferdelig når det ikke var mer igjen.

Anbefales til alle, men den er kanskje litt "treg" i starten. Bare hold ut, den er fantastisk!

-Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg. Boken er bedre enn filmen (selv om jeg likte filmen). Handler om å finne ut hvem man egentlig vil/kan være, og om å vokse opp i stavanger på slutten av 80 tallet. Både morsom og litt trist.

-Alltid 17 av Per Nilsson. Jeg lest den da jeg selv var 17, så vurderingen min er kanskje litt preget av det :sjenert: Jonatan havner på akutten, bevisstløs, og faren som han ikke har sett på 11 år er der med ham og forteller hvorfor ting har blitt slik de er. Veldig trist og fin bok.

-Den hemmelige hagen av Frances Hodgson. Denne leste jeg første gang som 10-12 åring, og det er nok den boken jeg har lest flest ganger. Selv om det egentlig er en barnebok syns jeg den er like bra i dag (jeg er 22..). Den handler om bortskjemte Mary som blir sendt fra India til den engelske landsbyen og en sur gammel onkel når foreldrene hennes dør. Altså, den er kjempefin! Også får jeg alltid så lyst til å anlegge en skikkelig hage og være masse ute når jeg har lest den :fnise:

-The Woman Who Walked Into Doors av Roddy Doyle. Denne handler om Paula som ble mishandlet av ektemannnen sin i flere år, og som nå så vidt klarer seg som alenemor. Boken gir et godt innblikk i det vanskelige spørsmålet "hvorfor forlater ikke mishandlede kvinner mannen? Hvorfor går de ikke ved første slag?". Det er en fantastisk god bok, jeg gren og gren, og følte virkelig at jeg kjente Paula personlig. Anbefales sterkt!

Nå har jeg akkurat begynt på White Teeth av Zadie Smith, men jeg har også kjøpt Shantaram og The Help som jeg ser flere i tråden har anbefalt. Gleder meg :rodmer:

Ehm, skal gi meg nå. Ble visst litt revet med her :fnise::sjenert:

edit: Nå skal jeg gi meg! :sjenert:

Endret av Momseguri
  • 1 måned senere...
Gjest Miss O'Hara
Skrevet

"Alene sammen" av Abraham Verghese. Nettopp lest ferdig. God forteller, stor og tung bok. Som John Irving, men uten det bisarre. Drageløperen, men frodigere i fortellerstilen.

:)

Skrevet (endret)

Støtter forslaget om De Elendige av Victor Hugo, et fantastisk mesterverk!

Siden du er glad i krim vil jeg også anbefale bøkene til Jeffery Deaver, særlig de om Lincoln Rhyme. Utrolig spennende og velskrevet krim, som er spennende til siste side, og alltid får deg til å gjette (feil).

Noen Kjenner Mitt Navn - Lawrence Hill. Ungjente fra Afrika, som blir ført over til Amerika som slave. Veldig gripende historie.

Endret av jenta90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...