Gjest agurk Skrevet 11. november 2003 #1 Del Skrevet 11. november 2003 Okey, dette spørsmålet er teit men det får så være. Når bytter jeg navn. Skal jeg sende inn papirene etter at vi er gift? Vis ikke blir det jo navnebytte før og et blir jo ikke helt bra det heller.. Skulle stått på arkene: fra hvilken dato ønsker du og bytte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 11. november 2003 #2 Del Skrevet 11. november 2003 Enig, det burde det stått..... Vi skal ikke på bryllupsreise (håper jeg) så det er ikke vesentlig med navnebytte i forhold til pass, så jeg regner med at jeg slenger inn papirene omtrent rundt bryllupsdagen vår.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 11. november 2003 #3 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg sender alle papirene etter bryllupsreisen. Så slipper vi å stresse med det før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2003 #4 Del Skrevet 11. november 2003 Lever inn skjemaet like etter vielsen. Dato for når det nye navnet er gyldig er avhengig av saksbehandlingstid på folkeregisteret. Det nye navnet gjelder fra den dagen folkeregisteret har registrert det og godkjent det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trixiebell Skrevet 11. november 2003 #5 Del Skrevet 11. november 2003 Tex, du er veldig opptatt av å få frem att du ikke ønsker å dra på bryllupsreise. Hvorfor ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 11. november 2003 #6 Del Skrevet 11. november 2003 Syns ikke jeg er så opptatt av å få det frem.....? Jeg liker meg bare best hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 11. november 2003 #7 Del Skrevet 11. november 2003 Det er datoen som Folkeregisteret har mottatt søknaden om navnebytte som gjelder. Min kjære søkte i januar og fikk godkjent i februar. Januar er den datoen som står for navneendring på attesten fra Folkeregisteret. Navneendring på bakgrunn av ekteskap kan ikke søkes om før etter at ekteskapet er inngått (kopi av vielsesattesten må legges ved søknaden). Skal man søke om navnetendring før ekteskapet inngås, må dette gjøres på annet grunnlag (feks. 2 års "registrert" samboerskap). Dersom man skal på reise kort tid etter ekteskapsinngåelsen, må man passe på at samme navn står i pass og på billetter. Dersom det er forskjellig navn på billettene og i passet, vil man kunne risikere å ikke få reise. Selv skulle vi reise få dager etter bryllupet vårt. Siden vi hadde bestilt billetter i felles etternavn. Derfor jogget jeg ned på Folkeregisteret med originale papirer mandag morgen etter bryllupet. 10 minutter senere hadde jeg fått nytt etternavn. Men det må sies at min mann kjenner hun som behandler slikt på Folkeregisteret - og at jeg hadde vært der nede et par uker før for å forsikre meg om raskest mulig behandlingstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 11. november 2003 #8 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg sendte inn papirene noen uker etter bryllupet, hadde rett og slett ikke bestemt oss helt for "navnefordelingen" før da.. Endte opp meg at jeg tok hans navn som etternavn, men har fremdeles mitt som mellomnavn uten at jeg bruker det til vanlig. Og nå er det snart fire måneder siden bryllupet og over tre siden jeg fikk nytt etternavn, men jeg har ennå ikke skaffet meg nytt førerkort, visakort etc. Har fått stempel i passet med det nye navnet, og informert alle kontakter om det. Har ikke noe stort behov for å få det nye navnet på alle kort med en gang selv om jeg såklart skal ha det etter hvert, så jeg venter feks med visakort til mars ettersom det jeg har går ut da. Førerkortet har jeg tenkt å få fiksa etter hvert også, men jeg har jo (omtrent) ikke kjørt bil de siste årene så det er ikke så ofte jeg bruker det... Kommer garantert til å få nytt pass med det nye navnet før jeg ev. skal "ut i verden" på reise, kan være det kan bli problemer med bare stempel som bekrefter det nye navnet. Vil ikke havne i trøbbel i utlandet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 11. november 2003 #9 Del Skrevet 11. november 2003 Altså, hjå oss er det min kjære som har skifta namn. Men dte var kyrkjekontoret som fiksa alt - han leverte inn namneendringspapira saman med vigselspapira (ærklæringane), og krk-kontoret sende dei så inn like etter vigsla... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 12. november 2003 #10 Del Skrevet 12. november 2003 Ser absolutt sjarmen med å dra på bryllupsreise med felles navn, men det blir nok til at vi venter til etter reisen å ordne med alle papirer, bankkort, førerkort og pass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 12. november 2003 #11 Del Skrevet 12. november 2003 Vi leverer inn skjemaene etter vi har vært på bryllupsreise (etter 3 uker), syns ikke vi har råd til å få nye pass med nye navn før reisen, så da tar vi det heller nærmere våren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 12. november 2003 #12 Del Skrevet 12. november 2003 Hmmm, denne tråden fikk meg til å tenke. Vi skal på reise til New York etter bryllupet om alt går etter planen og må da ha de nye passene med magnetstriper... Kanskje det hadde vært like greit å skifte navnet mitt nå snart så jeg får unna det og slipper å tenke mer på saken? Har jo vært samboere så lenge allikevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 13. november 2003 #13 Del Skrevet 13. november 2003 - det er jo egentlig helt uvesentlig om man skifter navn pga samboerskap eller ekteskap...... Skal du bytte kan du like gjerne gjøre det...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå