Gå til innhold

Hadde du tatt imot penger fra en fremmed?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en dagligvarebutikk, hvor vi også har tipping. Sist uke ga en kunde meg 3000 kr, dette er en fast kunde jeg har hatt en god tone med og snakket og tullet med hver gang jeg h*n har vært innom. Vi har for det meste snakket om at jeg må hjelpe h*n å vinne i lotto, tullet om at jeg vil ha et kort når h*n vinner storpotten. Altså bare hyggelig tulleprat. Sist uke kom vi inn på tema om hvor mange prosent jeg ville ha viss h*n vant. Jeg tullet og svarte 60%. Så tar han fram noen uker gamle kuponger og viser meg at h*n vant litt over 5000 sist gang h*n hadde kjøpt lotto hos meg. For så å ta fram 3 tusen lapper som h*n legger på disken, og sier at det er min andel, og hadde h*n sett meg tidligere så hadde jeg fått de da, som om at dette var planlagt helt siden h*n vant. Jeg trodde natuligvis at dette var tull, og prøvde og gi tilbake pengene, men det var det ikke snakk om.

Dette er ganske mye penger for meg, og jeg føler meg ikke helt komfortabel meg og ha tatt imot så mye penger fra en jeg ikke engang vet navnet på. Tror ikke det er så mye penger for kunden, da det blir spilt lotto for over 1000kr hver uke, men er ikke helt komfortabel med situasjonen, selv om jeg kunne trengt de pengene, så har tenkt og prøve å gi tilbake pengene neste gang h*n kommer innom butikken.

Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør heller om servitører på restaurant pleier å levere tilbake tipset?

AnonymBruker
Skrevet

Har du i det hele tatt lov til dette, på jobb?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt imot de, men om du ikke vet navn eller noe så er det jo litt vanskelig å levere de tilbake..

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg har lov, vet jeg ikke, men tviler på det, er også en av grunnene til at jeg vil gi pengene tilbake.

Det er en fast kunde som er innom minst to ganger i uken, så jeg får nok levert dem tilbake. En annen sak er om h*n vil ta imot. Enesten grunnen til at jeg har pengene nå var jo fordi kunden la dem på disken og nektet og ta dem tilbake, jeg kunne ikke akkurat la dem ligge der.

Skrevet

Om jeg har lov, vet jeg ikke, men tviler på det, er også en av grunnene til at jeg vil gi pengene tilbake.

Det er en fast kunde som er innom minst to ganger i uken, så jeg får nok levert dem tilbake. En annen sak er om h*n vil ta imot. Enesten grunnen til at jeg har pengene nå var jo fordi kunden la dem på disken og nektet og ta dem tilbake, jeg kunne ikke akkurat la dem ligge der.

Jeg ville iallfall prøvd å gi de tilbake, nekter h*n plent så er det jo ingenting du kan gjøre med det:)

Skrevet

Du kan jo investere de pengene i nye lottokuponger/flaxlodd etc. og si til ham at dere deler da gevinsten hvis dere vinner noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv i daglivarebutikk og vil bare understreke for deg ts, at du overhode ikke har lov til å motta dette.

Hvis du er usikker på hva du skal gjøre og ikke kommer noen vei ift. kunden, så må du vel ha en overordnet du kan ta det opp med?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i dagligvarebutikk, og hadde aldri tatt imot! Har blitt tilbudt vekslepenger (ett par hundre kroner), men nektet å ta imot selv om mannen insisterte, og kalte meg dum som ikke ville ta imot penger.

Hadde han nektet å ta pengene tilbake, hadde jeg snakket med sjefen om det. Iallefall når det gjelder så mye penger!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke disse pengene som betaling neste gang kunden handler matvarer? Så slipper han/hun å betale for varene på en stund :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tips av en kunde (i jobben fikk jeg vist ikke lov å ta imot, noe jeg ikke var klar over, aldri blitt nevnt eller noe), riktignok 200 kroner, han gikk så jeg hadde ikke muligheter til å gi de tilbake og så han aldri igjen. Jeg beholdt disse pengene. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok beholdt pengene, neste gang han kommer innom kan du jo si til han (om det ikke er andre i butikken, andre kollegaer) "Jeg får ikke lov til å ta imot tips av kunde" Og se hva han sier til det. Men jeg ser ikke det stoooore problemet i å ta imot dette fra han jeg da!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvofor tok du i mot i utgangspunktet, hvis det fikk deg til å føle deg utilpass?

Jeg synes du har vist dårlig moral her, både personlig og i forhold til arbeid.

Du skulle aldri ha tatt imot pengene, uansett hvor mye kunden insisterte.

• Liker 1
Skrevet

Hvofor tok du i mot i utgangspunktet, hvis det fikk deg til å føle deg utilpass?

Jeg synes du har vist dårlig moral her, både personlig og i forhold til arbeid.

Du skulle aldri ha tatt imot pengene, uansett hvor mye kunden insisterte.

Men det er greit at servitører og bartendere tar imot tips?

Synes ikke det var så forferdelig av henne å ta imot dette! Når det viser seg i ettertid at hun ikke har lov til å ta imot er det en annen sak, og hun bør nok prøve å levere tilbake, men hun viser ikke dårlig moral, herregud!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt takk.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Men det er greit at servitører og bartendere tar imot tips?

Synes ikke det var så forferdelig av henne å ta imot dette! Når det viser seg i ettertid at hun ikke har lov til å ta imot er det en annen sak, og hun bør nok prøve å levere tilbake, men hun viser ikke dårlig moral, herregud!

Vel, for det første så jobber ikke TS som servitør eller bartender.

For det andre har jeg aldri hørt om en servitør eller bartender som har fått 3000 kroner i tips av en enkelt person.

Jeg synes det er rart at du sammenligner det med bartendere og tips. I serviceyrker får man tips på grunnlag av god kundeservice. Ville du gitt 3000 kroner til personen du kjøper brød av hver dag? Eller til personen du kjøpte en kjole av på H&M? "Åja, den koster 59,50 sier du? Jaja, ta tre tusen du, behold resten."

Dessuten står det mest sannsynlig i arbeidskontrakten til TS at hun ikke har lov til å ta imot gaver og lignende fra kunder, så uansett om det er umoralsk eller ikke, er det ikke lovlig, så da er jo saken biff uansett.

Skrevet

Ulovlig er det ikke. Men det kan bryte mot arbeidskontrakten din hvis noe sånt er nevnt der, jeg tviler dog på det.

Skrevet

Vel, for det første så jobber ikke TS som servitør eller bartender.

For det andre har jeg aldri hørt om en servitør eller bartender som har fått 3000 kroner i tips av en enkelt person.

Jeg synes det er rart at du sammenligner det med bartendere og tips. I serviceyrker får man tips på grunnlag av god kundeservice. Ville du gitt 3000 kroner til personen du kjøper brød av hver dag? Eller til personen du kjøpte en kjole av på H&M? "Åja, den koster 59,50 sier du? Jaja, ta tre tusen du, behold resten."

Dessuten står det mest sannsynlig i arbeidskontrakten til TS at hun ikke har lov til å ta imot gaver og lignende fra kunder, så uansett om det er umoralsk eller ikke, er det ikke lovlig, så da er jo saken biff uansett.

Dersom det er mine penger står jeg fritt til å disponere dem som jeg selv vil (det er dog ulovlig å destruere penger). Således kan jeg, om jeg ønsker gi 50 000 til henne som står bak disken eller til han jeg sitter sammen med på bussen. Lovverket har ikke noe hinder for dette, muligens arbeidskontrakten til kassa-personale sier noe om dette og at brudd er grunn for advarsel eller oppsigelse, det er greit - men pengegaven er like fullt hennes og fullstendig lovlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis du får lov av sjefen hadde jeg tatt imot!

noen glemmer hvor utrolig stor glede det er å glede andre. noen av mine lykkligste minner er når jeg har gitt bort penger eller andre gaver, å jeg er veldig glad for at folk har tatt imot! siden dette var en avtale(i hvert fall i kundens øyne), hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde tatt imot!

AnonymBruker
Skrevet

.. her må dere faktisk lese hva TS skriver da.. hun PRØVDE å nekte å ta i mot, men kunden lot pengene ligge å gikk, skulle hun bare latt de ligge der da?

Synes du skal med god samvittighet ta de imot jeg.. han har tydeligvis nok penger og synes du er en god person, og som de sier.. den største gleden man kan ha er å gjøre andre gla..

Kan virkelig alle dere som ikke villet tatt i mot, med hånden på hjerte si at dersom det hadde vært dere som sto der.. og kunden kanskje hadde fått inn jackpot ( som han vesfoldmannen som vant over 44 mill) nektet å ta i mot om denne kunden av pur glede og lykke, og alt for mye penger ville gitt dere hans "lykketroll" en belønning.. si 1 mill??

Kos deg med pengene og smil til verden:-))

Skrevet

Jeg synes TS oppførte seg helt korrekt. Hun prøvde å nekte, men det er ingen ting galt i å ta imot dersom kunden absolutt insisterer. H*n syntes tydeligvis at h*n hadde fått god service og ville tipse på bakgrunn av dette (mener du Kevlarsjäl at å jobbe i butikk ikke er et serviceyrke?)

Så lenge TS ikke kan påvirke resultatet på noen måte, og dette var kunden sitt påfunn, så ser jeg ikke noe moralsk galt i å ta imot pengene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...