bergans Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Ikke sjelden så er det PTer som har timer med kunder (styrke/kettlebells/stabilitetsball etc) mens jeg surrer rundt og trener selv. Ble litt overrasket over teknikken til den ene kunden som ble instruert idag, uten at PT sa noe om dette eller korrigerte. Har andre opplevd lignende? Og hva er de vanligste feilene en PT gjør, eller områder der de bør forbedres? Er PTer sett på som ressurser med både erfaring og kunnskap, eller er det enorme variasjoner fra PT til PT?
Spøkelse Skrevet 27. mai 2011 #2 Skrevet 27. mai 2011 Jeg vil tro det er ENORME variasjoner innen kunnskap, engasjement og måter man instruerer kunder. Jeg jobber som PT og jeg er veldig opptatt av teknikk og at ting skal utføres korrekt. Når jeg har kunder brukes mye av f. eks første og andre timen på å nevne ting ørten ganger sånn at det skal sitte. Det er ting som for MEG virker helt naturlig og som jeg aldri trenger å tenke på, men du vil bli overrasket over hvor mange som gjør rare ting, eller ting på litt feil måte! Tenker også litt sånn at om jeg jobber med noen, så er jeg på utstilling der og da for alle andre som trener. Alle kan se hva jeg får kunden min til å gjøre. Om kunden da har ræva teknikk og jeg står og glaner ut i lufta... meget dårlig reklame! En fyr jeg jobber med tror jeg har blitt litt "immun", han sa her forleden dag at han nå noen ganger rett og slett gir litt opp fordi veldig mange folk sier det samme og i flesteparten av tilfellene så har ikke det vi sier til dem særlig betydning. Syns ikke det bør spille noen rolle, jeg går hvertfall alltid inn for å informere, lære bort ting jeg vet samt gjør at kunden klarer å jobbe mot målene sine.
Gjest Nadezhda Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Om det er sånn at PTer lærer bort feil teknikk, mener jeg det er veldig uheldig. Om jeg skulle bestilt time hos PT hadde jo det nettopp vært for å lære ordentlig teknikk, sånn jeg slapp å skade meg selv. 2
illuminate Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Jeg har ikke opplevd så mye til dette selv, men det er en del PT-er der ute som ikke er enige angående verken teknikk eller kosthold. PT-er blir vel ansett som, eller ihvertfall bør bli ansett som, erfarne folk med gode kunnskaper innen trening og det som hører til trening. Derfor er det veldig leit og synd om en PT lærer bort feil teknikk til en kunde eller lar være å rette på kunden dersom hun gjør feil.
Sekretæren Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 De fleste PT'er jeg har observert vet egentlig ikke hva knebøy er. 3
Gjest Pantherinae Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Hva gjør at man blir ansatt som PT egentlig? Må man ha noen utdannelse for det? Jeg føler jeg får veldig lite ut av PT timene på de sentrene jeg har trent ihvertfall. Jeg har lite kunnskaper om styrketrening, dermed dårlig teknikk, og føler aldri at jeg har vært trygg på øvelsene etter en PT time. Forrige PT time spurte jeg spørsmål om teknikk på en maskin sikkert 10 ganger, det føltes veldig feil, og istedenfor å forklare meg fikk jeg beskjed om at den maskinen klarte jeg ikke, hun kunne ikke finne ut hva jeg gjorde feil, så da kunne jeg ikke bruke den. Vi brukte 10 minutter av timen på at hun kikket på meg i alle vinkler for å se om jeg gjorde feil, diskuterte med seg selv, og ga til slutt opp.
bergensjenta83 Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Hvor trener dere egentlig..?! Alle som er jobber som pt på mitt senter må ha utdannelse fra Norges idrettshøyskole eller pt utdanelse fra AFPT. Skal de undervise gruppetimer Må de på kurs flerer ganger i året for å opdatere kunnskapen og nye teknikker. De som ikke har disse udannelsene får bare jobbe som motivatorer Ikke som PT og kan selvsagt ta kurs og utdannelse igjennom Senteret sin skole.
Spøkelse Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Angående maskiner så er det jo noen ganger sånn at noen mennesker ikke kan bruke dem, rett og slett pga. at maskiner aldri tilpasser seg oss, vi må passe inn i dem. Selv kan jeg ikke bruke leg curl maskinen, fordi den gjør mer vondt enn nytte og det finnes andre øvelser som fungerer mye bedre for meg (prøver å unngå maskiner der det kan gjøres forsåvidt). Og ja, PT er en utdannelse, men jeg vil tro det er mange som kaller seg PT og tar seg betalt som det uten å ha utdannelsen. Finnes jo mange der ute med erfaring som kanskje dekker en del av områdene i utdanningen til en PT.
Gjest Pantherinae Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Angående maskiner så er det jo noen ganger sånn at noen mennesker ikke kan bruke dem, rett og slett pga. at maskiner aldri tilpasser seg oss, vi må passe inn i dem. Selv kan jeg ikke bruke leg curl maskinen, fordi den gjør mer vondt enn nytte og det finnes andre øvelser som fungerer mye bedre for meg (prøver å unngå maskiner der det kan gjøres forsåvidt). Og ja, PT er en utdannelse, men jeg vil tro det er mange som kaller seg PT og tar seg betalt som det uten å ha utdannelsen. Finnes jo mange der ute med erfaring som kanskje dekker en del av områdene i utdanningen til en PT. Jeg som snakket om maskiner lengre opp. Jeg spurte PT om hun kunne finne en øvelse som tok øverst rygg/skuldre/nakke, fordi dette er problemområder hos meg. Var maskinen man sitter og trekker bakover på (jeg har som sagt ikke peiling, og vet ikke hva maskinen heter), og lener seg inntil en plate. Hun kom ikke med særlig kommentarer underveis, var jeg som sa i fra at dette ikke føles riktig. Hun ordnet, styret og kikket, og spurte "føles det riktig nå?" flere ganger. Jeg forventer egentlig at en PT skal kunne se om jeg gjør det riktig eller ikke, og fortelle meg om jeg gjør det feil, ikke spørre meg om det føles riktig eller ikke. Og så vise meg hvordan det skal gjøres. Jeg har som sagt ikke peiling, og det kan godt hende at jeg føler at en øvelse kjennes rar ut, selv om jeg gjør den helt teknisk riktig, og at det er meningen den skal være sånn. Er jo nettopp dette man bruker PT til. Hvis jeg ikke hadde kunnet bruke den maskinen, burde hun ha sett det og fortalt meg det. Har trent i Oslo på diverse sentre, Actic (da det het Nautilus), Friskis og svettis og Jimu. De på Jimu var veldig flinke, ikke på de to andre, sånn som jeg erfarte det. Mulig SATS og Elixia er bedre, og at det er derfor det er mye dyrere å trene der? Endret 28. mai 2011 av Pantherinae 1
Spøkelse Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Jeg går frem ca som dette: - viser hvilken maskin/øvelse vi skal gjøre - forklarer hvilke muskelgrupper den virker på - demonstrerer øvelsen selv samtidig som jeg gir enkle tips (eks. "husk å holde ryggen rett, brystet opp, trekk albuene inn mot kroppen..) - kunden får prøve og om det trengs retter jeg på teknikken - kommer selvfølgelig med tilbakemelding underveis om det er bra, om noe må forandres ("husk å la stanga gå rett ned") Prøver å ikke bruke setninger som "ikke gjør sånn og sånn" fordi folk gjerne husker halvparten av det du sa, og glemmmer at du sa IKKE gjør det, hehe... Sier heller ting som "husk å trekke bakover", "bruk mer sånn og sånn" osv. Jobber sammen med noen som sier veldig lite mens de jobber med en kunde, men jeg selv er mer vokal. De betaler meg jo for å høre min mening og for at JEG skal trene dem i en time. Ikke for at jeg skal stå der og se på og si ingenting.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Hvis du anbefaler maskiner til mennesker under 50 (egentlig ifht alle, med mindre de har helt sykt dårlig mobilitet eller førlighet) har du feilet som PT.
Supraspinatus Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 (endret) Det største problemet med PT-tjenester er at 2timer (som man pleier å få gratis når man melder seg inn på sats/elixia/friskis&svettis/etc) ikke er nok til å lage et treningsprogram. I tillegg har jeg opplevd selv at da jeg fikk laget et styrkeprogram så var det "gjør disse øvelsene, har ikke tid til å vise alle, men vi får ta det kjapt" og "når du føler det er lett må du øke vektene". Takk skal du faen meg ha. Endte opp å trene i 3-4 måneder uten at det ble lett og derfor ingen styrkeøkning. Nybegynnere trenger tre ting. 1. Ingen valgmuligheter - Valg gjør at man blir tvilende. Disse øvelsene skal du ha. Du skal løfte x ganger x ganger. Dette er teknikken. Ikke "du kan gjøre ditt, hvis datt, osv" 2. Fastlagt progresjon. Begynner man lett kan man øke gradvis og det gir mer motivasjon til å fortsette å øke motstanden. Da lærer man også hvor ofte man kan øke. 3. Oppfølging med samme PT. Spesielt mtp progresjon og teknikk. Egentlig burde PTer anbefale anerkjente treningsprogrammer i stedet for å finne opp kruttet hver gang. Det er svært sjeldent at normale folk har så spesielle behov at de ikke kan gjøre øvelser som knebøy osv. La fysioterapeuter gjøre det. Edit: glemte å legge inn det jeg har uthevet Endret 28. mai 2011 av Supraspinatus 2
Spøkelse Skrevet 28. mai 2011 #13 Skrevet 28. mai 2011 Jeg tenkte det samme før jeg begynte i jobben min og så hvor mange som IKKE kan gjøre "enkle" ting som knebøy pga. ubalanserte muskler osv. Som jeg nevnte prøver jeg å unngå maskiner så godt jeg kan. Men igjen.. du vil nesten ikke tro det før du ser noen av de menneskene som kommer inn, og hva slags ting de ikke får til. Når det er sagt, ingen skal sitte på den samme maskinen lenge eller gjør øvelser som ikke passer nivået de er på. Jeg følger alltid opp. I spesielle tilfeller bør man være flinkere til å referere til fysiotereapeut eller hvertfall foreslå at de tar seg en tur dit. Jeg vil tro at mange tror forskjellig om PT'er når de melder seg inn på treningsstudio. Der jeg jobber får man selvfølgelig gratis introduksjonstime, og man får også en gratis PT-time om man ønsker det. Introduksjonstimen går ofte med til å vise hvordan maskiner og programmer fungerer (husk at som sagt, finnes mennesker som aldri har trent hele sitt liv), hvordan de skal utføre programmet og finne ut så mye man klarer om denne personen. Da jeg begynte å trene og fikk mitt "program" av veilederen følte jeg meg ganske skuffet og at øvelsene hun ga meg var det samme hun ga til alle andre. Jeg prøver å ikke gjøre det samme selv, ingen er like og de fleste trenger mer enn å sitte hjerneløst på en maskin flere måneder på rad, hehe. Ser jeg noen av de jeg har hatt introduksjon med, eller PT test-time med, så sier jeg hei og hallo, hvordan går det, har du noe fremgang med programmet ditt osv, trenger du hjelp med blabla teknikk. Det er også inkludert i medlemsskapet at hver 4-6 uke OM de ønsker, så går vi gjennom programmet med dem, og endrer på ting dersom det trengs eller det er noe de ikke trives med. Jeg syns det er en god ordning og mange bruker den aktivt.
bergans Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 28. mai 2011 De fleste PT'er jeg har observert vet egentlig ikke hva knebøy er. Den var jo litt interessant. På hvilken måte? Det jeg bl.a. observerte sist økt var en allerede rimelig sterk kar om trente markløft med PT. Det var tydelig at kun vekt var det viktige, og jeg var oppriktig bekymret for ryggen til kunden, for han ofret teknikken, og det med strykkarakter.
bergans Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #15 Skrevet 28. mai 2011 Det største problemet med PT-tjenester er at 2timer (som man pleier å få gratis når man melder seg inn på sats/elixia/friskis&svettis/etc) ikke er nok til å lage et treningsprogram. I tillegg har jeg opplevd selv at da jeg fikk laget et styrkeprogram så var det "gjør disse øvelsene, har ikke tid til å vise alle, men vi får ta det kjapt" og "når du føler det er lett må du øke vektene". Takk skal du faen meg ha. Endte opp å trene i 3-4 måneder uten at det ble lett og derfor ingen styrkeøkning. Nybegynnere trenger tre ting. 1. Ingen valgmuligheter - Valg gjør at man blir tvilende. Disse øvelsene skal du ha. Du skal løfte x ganger x ganger. Dette er teknikken. Ikke "du kan gjøre ditt, hvis datt, osv" 2. Fastlagt progresjon. Begynner man lett kan man øke gradvis og det gir mer motivasjon til å fortsette å øke motstanden. Da lærer man også hvor ofte man kan øke. 3. Oppfølging med samme PT. Spesielt mtp progresjon og teknikk. Egentlig burde PTer anbefale anerkjente treningsprogrammer i stedet for å finne opp kruttet hver gang. Det er svært sjeldent at normale folk har så spesielle behov at de ikke kan gjøre øvelser som knebøy osv. La fysioterapeuter gjøre det. Edit: glemte å legge inn det jeg har uthevet Det med valgmuligheter var et egentlig veldig godt (og nå ganske innlysende) poeng. Jeg vet selv at jeg vil ha ting enkelt, gjennomførbart og rett fram når jeg skal begynne med noe nytt, for så å bygge oppe en mestring som tilsier at horisonten kan utvides. Får jeg mange alternativer, så begynner jeg fort å tvile.
Sekretæren Skrevet 29. mai 2011 #16 Skrevet 29. mai 2011 Den var jo litt interessant. På hvilken måte? Det jeg bl.a. observerte sist økt var en allerede rimelig sterk kar om trente markløft med PT. Det var tydelig at kun vekt var det viktige, og jeg var oppriktig bekymret for ryggen til kunden, for han ofret teknikken, og det med strykkarakter. At det de lærer bort egentlig er kvartbøy med smal fotstilling. Jeg er litt pirkete på hva de kaller det, for det sies at knebøy er den beste rompeøvelsen, og etter min mening er det en av de beste om man gjør det riktig. Men om man står smalt og ikke går skikkelig ned, aktiverer man ikke gluteus. Så det blir litt feil når dama vil trene rompa, men ikke lærer det Dette med markløft har jeg også observert. Da må jeg se bort, jeg får vondt i solar plexus, av alle ting, når jeg ser katterygger i forbindelse med markløft....
Gjest Coarvi Skrevet 29. mai 2011 #17 Skrevet 29. mai 2011 Jeg ville gladelig betalt en dyktig PT for å lære meg knebøy og markløft riktig, men jeg tør rett og slett ikke. Jeg har også observert hva PT-ene på senteret mitt lærer bort, og det er jo minimalt med fokus på teknikk, og de skal gjerne lære kunden ørten øvelser i løpet av en time. Så jeg har heller tatt sjansen med å lære frontbøy via nett (youtube og grundige instruksjoner), og markløft får vente til den dagen jeg treffer på en PT som gir inntrykk av at han/hun i det minste BRYR seg om teknikk. Jeg ser en del stygge markløft jeg også, og jeg har jo ikke en gang peiling på hvordan det skal gjennomføres... En del av PT-ene HAR utdannelse fra NIH, men det hjelper jo tydeligvis ikke en døyt... Ganskje kjipt egentlig, for jeg har veldig, veldig lyst til å lære meg markløft snart, og få sjekka om teknikken min i frontbøy duger/ikke er skadelig, men jeg gidder ikke betale for noe jeg ikke kan stole på.
Inx Skrevet 29. mai 2011 #18 Skrevet 29. mai 2011 Jeg ville gladelig betalt en dyktig PT for å lære meg knebøy og markløft riktig, men jeg tør rett og slett ikke. Jeg har også observert hva PT-ene på senteret mitt lærer bort, og det er jo minimalt med fokus på teknikk, og de skal gjerne lære kunden ørten øvelser i løpet av en time. Så jeg har heller tatt sjansen med å lære frontbøy via nett (youtube og grundige instruksjoner), og markløft får vente til den dagen jeg treffer på en PT som gir inntrykk av at han/hun i det minste BRYR seg om teknikk. Jeg ser en del stygge markløft jeg også, og jeg har jo ikke en gang peiling på hvordan det skal gjennomføres... En del av PT-ene HAR utdannelse fra NIH, men det hjelper jo tydeligvis ikke en døyt... Ganskje kjipt egentlig, for jeg har veldig, veldig lyst til å lære meg markløft snart, og få sjekka om teknikken min i frontbøy duger/ikke er skadelig, men jeg gidder ikke betale for noe jeg ikke kan stole på. Trener det ingen der som ser ut til å ha peil som du kan spørre (de fleste er hjelpsomme og hjelper gjerne) Du kan jo også bare spørre en av disse PT'ene om de vandrer rundt og ikke har noe å gjøre om de kunne vurdert formen din når du kjører frontbøy, du slipper helt sikkert å betale for noe sånt
Spøkelse Skrevet 29. mai 2011 #19 Skrevet 29. mai 2011 De fleste PT'er vil, om de er smarte, investere 10 min gratis i en kunde som spør om hjelp med teknikken. Om ikke så er de enten en real drittsekk eller uhorvelig late. Jeg tror mange som utdanner seg som PT er interessert i "være sunn og trent", kondisjonstrening og slikt. Jeg har hvertfall ikke selv sett så mange PT'er som er interessert i masse frivekter, olympiske øvelser osv. Da jeg tok kurset mitt ble jeg veldig overrasket over hvor mange som ikke kunne NOE om styrketrening i det hele tatt, eller hvordan man bygger muskler. Og automatisk da, så kunne de heller ingenting om teknikk i de forskjellige øvelsene, dessverre. Det måtte læres på kurset. Tror også det er lett for mange at de unngår de tingene de er usikre på og holder seg innenfor områdene de liker og er komfortable med.
bergans Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #20 Skrevet 30. mai 2011 At det de lærer bort egentlig er kvartbøy med smal fotstilling. Jeg er litt pirkete på hva de kaller det, for det sies at knebøy er den beste rompeøvelsen, og etter min mening er det en av de beste om man gjør det riktig. Men om man står smalt og ikke går skikkelig ned, aktiverer man ikke gluteus. Så det blir litt feil når dama vil trene rompa, men ikke lærer det Dette med markløft har jeg også observert. Da må jeg se bort, jeg får vondt i solar plexus, av alle ting, når jeg ser katterygger i forbindelse med markløft.... Det var katteryggen som kom i mitt nevnte eksempel også. Grøss..... Akkurat det med å komme langt nok ned i knebøy, der synder jeg også, kanskje mest fordi jeg også der tar på litt mer vekt enn det teknikken strengt tatt er moden for. Samtidig så vil en dypere bøy føre til litt langt større drag (og slitasje) på quadricepssenen over fremre patella, og det er lettere å svikte inni en valgusposisjon med knær og ankler når fleksjon i kneledd over 95-100 grader. Hvordan løser du det? Bredere fotstilling og tær pekende litt utover sier på en måte seg selv nå du tar anatomi og biomekanikk med i regningen. Er det PTene sin "skyld" at det fokuseres så mye på tyngde og belastning, eller er det kundene som skal opp og fram så fort om mulig når de tross alt har betalt i dyre dommer for timene? Dette med PT har jo tatt helt av de siste par årene, for før dette var det mer treningsveiledning som gjaldt (ikke at det var så effektivt eller mer korrekt). Jeg foretrekker ofte å trene ute, så jeg får ikke sett så mange av PTene her i aksjon. Men er de flinke ti å tenke litt utenfor boksen også de dere ser/bruker, dvs benytter seg av andre treningsmetoder enn kun styrke og frivekter. Hva med kettelebells, kjerne, boksing etc?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå