AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Har fått beskjed om at jeg ikke får lønn for 17.mai (dagen falt på turnusen min). Jeg er ikke organisert. Har sjekket på lovdata, og fant dette: Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet. Arbeidstaker som må arbeide nevnte dager skal ha samme lønnstillegg som han etter avtale eller regulativ måtte ha krav på for søndager. Er spørsmålet om slikt lønnstillegg ikke avgjort ved avtale eller regulativ skal han ha et tillegg på minst 50 pst. til sin vanlige lønn. Fagforening som har innstillingsrett etter lov om arbeidstvister av 5. mai 1927 § 11 pkt. 1, kan slutte tariffavtale som avviker fra bestemmelsene i første ledd og fra føresegner fastsatt etter annet ledd. Med godkjennelse av departementet kan arbeidsgiver ved bedrift som omfattes av tariffavtale som nevnt, gjøre avtalens bestemmelser gjeldende for de arbeidere som ikke omfattes av avtalen. Kan noen oversette?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #2 Skrevet 27. mai 2011 Dette er jeg rimelig sikker på: 17. mai er bevegelig helligdag, og dersom du er fast ansatt (evt. har faste vakter som faller på slike dager), har du KRAV på lønn.
Personlig12 Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Mener du at du ikke får lønn overhodet eller at du ikke får helligdagstillegg?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Jeg får ikke lønn i det hele tatt, siden han mener det ikke er en bevegelig helligdag. -TS
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Høres merkelig ut! Man har da krav på lønn for utført arbeid. Så hvorfor du alle andre arbeidsdager i måneden skal få betalt men null (0) kroner for 17. mai er meg en gåte.
Nalla Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Han har jo rett i at det ikke er en bevegelig helligdag, men det er uvesentlig her. Du kan jo printe ut loven og vise arbeidsgiver den, for du skal ha betalt.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Høres merkelig ut! Man har da krav på lønn for utført arbeid. Hun har da ikke jobbet 17. mai, veit du. Type butikkjobb etc da det var stengt..
Batteri Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Du skal ha betalt for 17. mai om du normalt skulle jobbet denne dagen ja. Du skal imidlertid ha normal lønn, ikke helligdagstillegg. Blir så eitrende sint på arbeidsgivere som prøver å snike seg unna. 1
Batteri Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 17. mai er bevegelig helligdag Glemte du et "ikke"? 17. mai er jo på nettopp 17. mai hvert år, og er dermed ikke bevegelig.
Gjest Ruccola Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 http://www.lo.no/Faq/Rettigheter-i-arbeidslivet/ Se på fjerde linja. Dette er en lov, ikke noe bare de som er organiserte her
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Hun har da ikke jobbet 17. mai, veit du. Type butikkjobb etc da det var stengt.. Hvordan vet jeg det? Hun skriver da ingenting om hvilken jobb hun har og om hun faktisk har jobbet eller ikke. Mange som jobber på 17. mai vet du - servitører, kokker, sykesøstre, bussjåfører, osv.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 Hvordan vet jeg det? Hun skriver da ingenting om hvilken jobb hun har og om hun faktisk har jobbet eller ikke. Mange som jobber på 17. mai vet du - servitører, kokker, sykesøstre, bussjåfører, osv. Jobbet selv 17. mai, så er klar over det. Men da hadde hun jo naturligvis fått lønn, så det er ganske innlysende at hun ikke jobbet da, men at turnusen var satt opp sånn at hun egentlig skulle ha jobba hvis det vært en vanlig dag.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #13 Skrevet 28. mai 2011 Takk for alle svar Sjefen har ikke gitt den beskjeden til de som er organisert, så tenkte kanskje det er noe med at handel og kontor har en avtale om lønn på den dagen ?? Jeg kunne ha vært på jobb 17.mai jeg, så er irriterende at jeg ikke får lønn for det!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #14 Skrevet 28. mai 2011 Jobbet selv 17. mai, så er klar over det. Men da hadde hun jo naturligvis fått lønn, så det er ganske innlysende at hun ikke jobbet da, men at turnusen var satt opp sånn at hun egentlig skulle ha jobba hvis det vært en vanlig dag. Nei, i mine øyne er det ikke innlysende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå