Gå til innhold

Filosofering rundt hva som er målet med trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurte egentlig om dette i den tråden om å "asshaking," etter at TS hadde fått høre at dette ikke var noe vits, det er bare tung styrketrening som gjelder. Dette synes jeg er et ganske standard her inne hvis noen trener anoe annet, alt av gruppetimer er i alle fall bare tull, og tur i skogen kan bare gå å legge seg.

Noe jeg har lurt på mange ganger her inne; hvem er det som har bestemt hva som skal være det "universelle" treningsmålet? Hvorfor må man bli sterkere for at trening skal være bra, hvorfor kan ikke økt lykkefølelse/livskvalitet være bra nok? Jeg har ikke trent noe særlig styrketrening i livet mitt (nylig begynt), men har trent kampsport og yoga, og ser på meg selv som sprek og sterk nok (kan fint gå mange høydemeter med tung sekk på ryggen, som og er en av mine hovedmotivasjoner for å trene). På hvilken måte vil det gjøre meg mer lykkelig å kunne løfte mer i knebøy? Det er jo en løpetur i skogen som gir meg ro i sinnet...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo helt an på hva som er hver enkelt sitt mål.

Mine mål (veldig generelt her nå) er å bli sterkere/se ut som jeg er i god form, samt opprettholde god helse/muskelbalanse i kroppen.

Ja, det er vel og bra å gå tur i skogen, eller jogge. Men trener man styrketrening får man annen belastning som kan gjøre mer godt for kroppen enn kun ro i sinnet. Det må ikke være enten eller :)

Jeg er også av den oppfatning at trening kan ikke alltid være gøy eller behagelig. Ser mange på gymmet som ikke gjør en innsats i det hele tatt, de kjeder seg på trening og kommer ingen vei med treningen.

Ang. at man "må" bli sterkere for at treningen skal være bra, så er vel det heller mer et poeng man bør følge for å ha progresjon i treningen. Det er ingen vits i å bruke så lav belastning at man står der og gjør 60 repetisjoner mens man planlegger middagen og kjøreturen hjem.

Saltimer mener jeg kan være bra så lenge man legger god innsats i det. Går man på zumba og ikke gjør energiske bevegelser får man veldig lite igjen for det f. eks. Spinning med for lav motstand vil også gi mindre gevinst enn om man legger litt mer sjel i det, og så videre :)

Skrevet

Suverent innlegg! Er svært enig med deg, og med en mer avslappet holdning til nettopp kroppens "utseende", så tror jeg fornøydometeret hadde steget mange kvalitative hakk. Å ha fokus på hva en kan gjøre med kroppen, og hvordan den belønner deg med å investere i framtidig helse er den beste motivasjonen. Det finnes uendelig mange måter å trene på, noen mer effektive og målrettet enn andre, men det viktigste er at folk fortsetter å trene. Det er ikke til å komme forbi at de fleste av oss har godt av bedret styrke og sterkere kropp, men tung styrketrening er ikke det optimale for alt og alle.

Jeg må trene variert, ellers så kjeder jeg meg, og jeg må klare å bære ryggsekken min selv på tur. Drasser alltid med meg altfor masse, bare kjøkkenvasken som mangler ;)

Skrevet

Mange gode poenger, og jeg er enig i det du sier om progresjon Spøkelse.

Men når jeg sier at en løpetur i skogen gir meg ro i sjela, så betyr ikke det at den ikke det at den ikke gjør vond der og da. Effektiv trening er ikke alltid gøy, det er helt rett. Men det å ha vært ute i skogen og svette gir meg noe, som gjør at etterpå så føler jeg at det har gjort meg lykkeligere.

Men om jeg (etter en lang dag innestenkt på en lesesal, mens sola skinner utenfor) MÅ ta treninga mi inne i et tett og mørkt styrkerom, så vil det for min del føles som om treninga tar bort fra min lykkefølelese i stede for. Det blir enda et stressmoment, en arena der man må prestere, i en hverdag jeg allerede synes er et jag.

Så det jeg lurer på er hvorfor ikke det også kan få lov å være viktig. Trening skal ikke alltid være gøy, men den skal ikke være pyton heller. Så det jeg lurer på er egentlig hvorfor så mange her inne synes det er så greit å avfeie alle treninger som ikke "ideelle" som bare tull. Enten må man trene tung styrke, ellers kan man bare la være liksom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må trene variert, ellers så kjeder jeg meg, og jeg må klare å bære ryggsekken min selv på tur. Drasser alltid med meg altfor masse, bare kjøkkenvasken som mangler ;)

Du får ønske deg sånn til jul!

Skrevet

Du får ønske deg sånn til jul!

Haha, DEN er notert! Da blir det :husarbeid: på fjellet!

Skrevet (endret)

Enig med det du skriver - og i den tråden du begynte i stod det ikke noe om at TS ville ha definerte muskler, hun ville bli litt strammere for hun hadde blitt dvask, men hater å trene - og får da beskjed om at det ikke er noe vits å danse.. Det blir litt høl i hue.

Det er da bedre å danse litt i stua/zumba enn å sitte i sofaen, og hun forbrenner jo fett på den måten og vil føle seg strammere selv om hun ikke nødvendigvis får så mye mer muskler.

Man trenger ikke ha synlige muskler for å være i god form og ha god helse.

Endret av Mynona-83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...