Heartbeats Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Mannen har tvillingbrødre som konfirmeres nå på søndag. De har ytret ønske om penger. Problemet er at vi ikke er helt sikre på hva det er vanlig å gi. Begge har uttalt at de forventer 10 000 hver. Men det er jo uaktuelt (vi har så absolutt ikke råd til å punge ut med 20 000 totalt i konf gave) Så spørsmålet er egentlig: hva ville dere gitt/hva syns dere er en akseptabel sum? Vil jo ikke at de skal bli skuffet, men vi har jo heller ikke mulighet til å gi de summene de "krever"
Gjest pysepusen Skrevet 27. mai 2011 #2 Skrevet 27. mai 2011 Før lillesøster skulle konfirmeres leste jeg i Dagens Næringsliv eller noe slikt hva som var "skikken" å gi i gaver til forskjellige mennesker. Der stod det at en fin gave til søsken var mellom 500 og 1000 kroner. Vi gav 1000 kroner til min lillesøster og hun ble virkelig sjokkert over å få så mye fra oss. Synes det er en uting at konfirmanter skal komme med "krav" til hva de forventer å få av enkelte. 2
Heartbeats Skrevet 27. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2011 Takk for svar Ja, meg må inrømme at jeg ikke akkurat er så glad i at det settes krav til hvor mye de gjerne vil ha. Tror de har fått for seg at vi har sååå mye penger siden vi er voksne og er i jobb, og derfor er det helt greit å "kreve" såpass mye. Helt ærlig så hadde jeg vel satt ned foten uansett om vi hadde vært "rike" nok til å gi dem 10 000 hver. Jeg tenker at det blir 2000 på dem hver, så får de bare bli skuffet isåfall. 1
Kosejenta Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Takk for svar Ja, meg må inrømme at jeg ikke akkurat er så glad i at det settes krav til hvor mye de gjerne vil ha. Tror de har fått for seg at vi har sååå mye penger siden vi er voksne og er i jobb, og derfor er det helt greit å "kreve" såpass mye. Helt ærlig så hadde jeg vel satt ned foten uansett om vi hadde vært "rike" nok til å gi dem 10 000 hver. Jeg tenker at det blir 2000 på dem hver, så får de bare bli skuffet isåfall. Vi ga nevøen vår 1000,- og det syntes jeg var mer enn nok. Han selv ble å veldig glad for å få så mye! Hadde det vært søsken hadde vi nok gitt 1500,- eller 2000,-. Siden de forventer 10 000,- hver hadde jeg nesten vært fristet til å kjøpe en gave, klokke eller lignende til nevnt pris ovenfor bare for å poengtere at krav til gaver er ikke noe jeg hadde akseptert. Det er både frekt og lite modent. Tydelig at de ikke er voksne helt enda.... 2
Gjest Krizzy Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 Vi ga nevøen vår 1000,- og det syntes jeg var mer enn nok. Han selv ble å veldig glad for å få så mye! Hadde det vært søsken hadde vi nok gitt 1500,- eller 2000,-. Siden de forventer 10 000,- hver hadde jeg nesten vært fristet til å kjøpe en gave, klokke eller lignende til nevnt pris ovenfor bare for å poengtere at krav til gaver er ikke noe jeg hadde akseptert. Det er både frekt og lite modent. Tydelig at de ikke er voksne helt enda.... Veldig enig i denne! 1
Gjest Spinell Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Disse guttene har tydeligvis ikke begrep om penger hvis de tror at det er naturlig (og enkelt) å bla opp 10.000 til dem hver bare fordi dere er voksne. 1500 - 2000 til dem hver, eventuelt en gjenstand til samme verdi, burde være en høyst anstendig gave. Endret 27. mai 2011 av Spinell 2
La Guapa Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 10 000 fra søsken Herrejesus...hva forventer de av forelderene sine da tro ? DET var helt vanvittig mye. 1000 kroner er passe synes jeg. 1
Heartbeats Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2011 10 000 fra søsken Herrejesus...hva forventer de av forelderene sine da tro ? DET var helt vanvittig mye. 1000 kroner er passe synes jeg. Foreldrene fikk høre at de burde gi minst 20 000 hver (de er skilt) til hver av guttene. Så jeg er helt ærlig i at de ikke har særlig realistisk syn på dette med pengegaver.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 Foreldrene fikk høre at de burde gi minst 20 000 hver (de er skilt) til hver av guttene. Så jeg er helt ærlig i at de ikke har særlig realistisk syn på dette med pengegaver. Så de skal bli millonærer på å konfirmeres disse her da, når de skal ha femsifrede beløp fra alle i slekta? Joda. Hadde ALDRI gitt dem 2000; hver heller jeg. De kan nøye seg med 1000; hver. Det er faktisk generøst av et søsken. 500; hadde egentlig vært nok i mine øyne. 1
Gjest grønnfi Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Herre ....... Kravstore drittunger. Jeg kunne ha gitt dem hver sin sølekake. Hva man gir i gave er selvsagt avhengig av hvor mye penger man faktisk har. Da datteren min ble konfirmert fikk hun 6000,- av sin far/stemor/søster og Stesøster, det samme fra sin farmor/farfar. + halve bunaden. Jeg betalte halve bunaden og hun fikk klar beskjed om at mer fikk hun ikke av meg for jeg har ikke et pengetre i hagen, (hun fikk et perlehalskjede alikevel da) Men fra min samboer og hans barn fikk hun et gavekort på 1500,- Ellers så lå pengegaver på mellom 500 og 1000 fra tanter m familie. Om de konfirmeres i kirken er det nesten som om dere burde ha gitt dem en bibel, for å demonstrere at "MAN konfirmerer seg ikke for penger, men for bekreftelse av dåpen :gjeiper: " Igjen.......Kravstore drittunger! 1
fruBeist Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Enig med Kosejenta, kjøp en gave for en sum dere synes er passende. Man krever ikke gaver på denne måten, konfirmant eller ikke. 1
Heartbeats Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 28. mai 2011 Herre ....... Kravstore drittunger. Jeg kunne ha gitt dem hver sin sølekake. Hva man gir i gave er selvsagt avhengig av hvor mye penger man faktisk har. Da datteren min ble konfirmert fikk hun 6000,- av sin far/stemor/søster og Stesøster, det samme fra sin farmor/farfar. + halve bunaden. Jeg betalte halve bunaden og hun fikk klar beskjed om at mer fikk hun ikke av meg for jeg har ikke et pengetre i hagen, (hun fikk et perlehalskjede alikevel da) Men fra min samboer og hans barn fikk hun et gavekort på 1500,- Ellers så lå pengegaver på mellom 500 og 1000 fra tanter m familie. Om de konfirmeres i kirken er det nesten som om dere burde ha gitt dem en bibel, for å demonstrere at "MAN konfirmerer seg ikke for penger, men for bekreftelse av dåpen :gjeiper: " Igjen.......Kravstore drittunger! Forslaget om bibel var faktisk ganske bra. Både jeg og mannen kunne funnet på å gitt noe slik til dem bare for å se reaksjonen. Men fra spøk til alvor. Godt å se at det er flere som reagerer på pengeønskene her. Greit å si at man kunne ønsket/tenkt seg, men jeg føler nesten et viss press fordi det virker som de har ment det helt oppriktig at de vil ha så mye. Da tenker jeg vi legger oss på rundt 1500-2000 til de hver, og muligens en bibel
Vibi Skrevet 28. mai 2011 #13 Skrevet 28. mai 2011 Hvem i all verden er det som forventer 10 000 kroner i konfirmasjonsgave fra broren sin? Eller noen andre for den saks skyld. Jeg ville gitt klar beskjed om at det var helt uaktuelt, og gitt dem en tusing hver. Kanskje 1500. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #14 Skrevet 28. mai 2011 Hjelpes. Hvis dette hadde skjedd i min krets ville jeg prøvd å gjøre an avtale med resten av familien om at ingen gir penger, kun nyttige ting. Jeg synes det er helt greit at en konfirmant på forespørsel om hva han ønsker seg sier penger. Og da gir jeg heller det enn noe han ikke vil ha. Men derfra, til å si hvilken konkret sum man forventer, når den i tillegg er over alle støvleskaft?! Da hadde det ikke blitt ett øre herfra. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #15 Skrevet 28. mai 2011 Hvis jeg hadde hatt 20 000 å gi bort skulle jeg donert dem til en veldedig organisasjon, i guttenes navn. Da tenker jeg de hadde blitt glade og rørt. 3
Fanta Exotic Skrevet 28. mai 2011 #16 Skrevet 28. mai 2011 Hvis de sier at de forventer 10 000 hver hadde jeg mistet lysten på å gi dem noe i det hele tatt..! Makan!
La Guapa Skrevet 28. mai 2011 #17 Skrevet 28. mai 2011 Hvis jeg hadde hatt 20 000 å gi bort skulle jeg donert dem til en veldedig organisasjon, i guttenes navn. Da tenker jeg de hadde blitt glade og rørt. 1
fullmånebrud Skrevet 28. mai 2011 #18 Skrevet 28. mai 2011 Det virker jo helt på trynet (unnskyld språket). Når min bror ble konfirmert fikk han 500, men det er jo 15 år siden. Synes 2000 er mer enn nok ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå