Gå til innhold

Citrus- allergi


Denise

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!!

Min lille sønn på elleve måneder, har fått allergiske utslett. Legen sa at han kunne være allergisk for alt mellom himmel og jord, og noen test kunne ikke tas før han var tre år.. Derfor har vi startet rene detektiv arbeidet for å finne ut hva han reagerer på. Da både jeg og sambo hadde citrus- allergi som barn kan det jo være det samme han har. Han har aldri fått sitrus frukter, men han har fått sana- sol.

Jeg lurer nå på om det er noen som vet om det er andre frukter som slår ut hos barn med citrus- allergi? (Utenom de vanlige appelsin, sitron mm.) Jordbær er vel en sånn frukt (bær)?! Men hva med f. eks. ananas, pasjonsfrukt, kiwi?? Andre ting??

Håper noen kan hjelpe!! icon_smile.gif

Klem fra Denise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

jeg var allergisk mot citrus og tomat når jeg var liten. denne allergien forsvant, men kom tilbake når jeg var 14 år. siden utviklet det seg gradvis til jeg ikke kunne spise noen form for frukt, eller tomat.

jeg vil absoultt anbefale deg å styre unna frukter som kiwi, annanas, mandariner, appelsiner, men også epler etc. jeg reagerer særlig sterkt på alt med mye syre i.

Men, en positiv melding: det kan fikses. jeg gikk et år til behandling hos en (kombinert) akupunktør/ homeopat. etter det var jeg så og si 'frisk' i to år, men det må vedligkeholdes, og man kan ikke drikke koffein blant annet når man holder på. (er for øyeblikket student, så det passer dårlig nå icon_smile.gif ). Men jeg er fortsatt mye bedre enn det jeg var icon_smile.gif

et annet tips, hvis han er allergisk mot tomat (det finnes jo i alt, pizza, kjøttsaus etc), er å bruke noe som heter ajvar i matlagingen, som erstatning for tomat puré. det fåes kjøpt i innvandrer forretninger, og er en paprika-aubergine puré. krever litt ekperimentering med krydder, men mye bedre enn å måtte droppe all mat som skal ha tomat i seg. hvis du finner ut at han er allergisk mot tomat: husk å lese alle innholdsfortegnelser, det er tomat puré / tomat pulver i utrolig mange matvarer.

lykke til med testingen!

klem fra tingeling1212[ Dette Innlegg er endret av: tingeling den 2002-05-12 12:11 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...