Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei.

Jeg er en student på 23 år som i løpet av cirka tre år har spart opp nesten 250 000,- (fordelt på 40 000,- på BSU og resten på vanlig sparekonto). Målet med sparingen er å etterhvert kjøpe meg leilighet, men så er også tingen det at jeg er student og har også studentlån, på mer enn det jeg har spart opp, cirka 280 000,- og skal fremdeles fortsette å studere en stund til. Har en grei deltidsjobb og er flink til å spare, men studentlånet (og noe blir jo stipend), kommer likevel godt med. Kunne egentlig tenkt meg å fortsette å ha studielån og spare penger, men så er jo tingen det at sparer jeg 30 000,- til, vil jeg ikke lenger få noe fra lånekassen, men jeg har jo ikke lyst til å bare "slutte å spare" eller slutte i jobben for det.

Så det jeg egentlig kunne tenkt meg var å kjøpe leilighet og heller ta opp et slikt lån og kjøpe istedet for å fortsette å spare og leie bolig. Det med støtten fra lånekassen er egentlig ikke "så" viktig, da jeg gjennomsnittlig kan jobbe (jobber mer i ferier) slik at jeg har en netto månedslønn på cirka 20 000,-, så jeg hadde sikkert klart meg uansett, men selvfølgelig med mindre sparing da..(Holder meg med vilje til cirka 12 000,- nå, for å holde meg under grensen til lånekassen) Det jeg lurer på er hvordan studielånet påvirker det om jeg kan få noe boliglån eller ikke? Bør jeg betale ned studielånet mitt først, og sitte igjen med null i egenkapital og deretter spare på nytt mens jeg leier før jeg forsøker meg på å kjøpe leilighet, eller kjøpe nå og betale ned begge deler samtidig? Hvis det er mulig.

Alle tips og råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er noe spesielt med studielån, som gjør at det ikke tells som vanlig lån. Så når du går til banken så er det det eneste de ser at du har en egenkapital på 250 000kr + deltidsjobb. Hvorfor ikke bare ringe banken din og spørre? Tar deg 2min.

Skrevet

Studielån teller så absolutt med når ein skal søke om bustadslån.

Skrevet

Jeg tror det er noe spesielt med studielån, som gjør at det ikke tells som vanlig lån. Så når du går til banken så er det det eneste de ser at du har en egenkapital på 250 000kr + deltidsjobb. Hvorfor ikke bare ringe banken din og spørre? Tar deg 2min.

Studielån telles selvfølgelig med som gjeld i en lånesøknad. Banken må se på at den totale gjeldsbyrden blir innenfor det lånesøker faktisk har økonomi til å betale. De 250.000,- som ts har spart opp blir egenkapital, noe som er positivt.

Det kan være mulighet til å få lån til bolig mens en er student, men en bør tenke seg nøye om. Ved et boligkjøp bør en tenke langsiktig. Du har ingen garanti for at boligprisene vil stige fremover, noen mener at vi har en boligboble som kan sprekke om ikke lenge. Det vil også være omkostninger ved både kjøp og salg. Rentenivået er også på vei oppover, noe du må ta høyde for. Det er mulighet for fastrente, noe som vil gi stabil og forutsigbar økonomi, men som er lite fleksibel i forhold til endringer.

Om banken vil gi deg lån til å kjøpe bolig mens du er student blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Du må ha økonomi til minst å betale renter på lånet mens du studerer. Det bør ikke være alt for lenge igjen av studietiden. Banken vil se på hva du studerer til og hvor sannsynlig det er for at du får jobb etter studiene er ferdig. Det er nemlig ikke noen selvfølge at du får (en godt betalt) jobb etter studieslutt. Da vil du heller ikke motta mer studielån du kan leve på. Har du ikke tjent nok til å opparbeide deg arbeidsledighetstrygd vil du plutselig stå der helt uten inntekt. Selv om du skulle få arbeidsledighetstrygd så er denne på ca 2/3 av tidligere lønn. Jeg har sett mange eksempler på høyt utdannede som har slitt med å skaffe jobb når de er ferdig utdannet. De som da sitter med boliglån får det ekstra tøft.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet som student, med et studielån på vel 100.000 og en EK på tilsvarende. Siden jeg fortsatt studerte (og hadde planer om det noen år fremover) ble studielånet regnet som månedlig inntekt, i tillegg til de usle 1000 kr jeg tjente ved siden av studiene. Hadde studielånet blitt regnet som gjeld, på lik linje med andre lån, som feks billån eller kredittkortgjeld, hadde jeg jo aldri fått boliglån.

Det er nok forskjellig praksis hos ulike banker, men jeg ville definitivt hørt med den lokale banken først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studielån telles selvfølgelig med som gjeld i en lånesøknad. Banken må se på at den totale gjeldsbyrden blir innenfor det lånesøker faktisk har økonomi til å betale.

Tja. Man begynner jo ikke å betale ned på studielånet før man er ferdig å studere, så en del banker vil nok se mellom fingrene når det gjelder studielån.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet som student, med et studielån på vel 100.000 og en EK på tilsvarende. Siden jeg fortsatt studerte (og hadde planer om det noen år fremover) ble studielånet regnet som månedlig inntekt, i tillegg til de usle 1000 kr jeg tjente ved siden av studiene. Hadde studielånet blitt regnet som gjeld, på lik linje med andre lån, som feks billån eller kredittkortgjeld, hadde jeg jo aldri fått boliglån.

Det er nok forskjellig praksis hos ulike banker, men jeg ville definitivt hørt med den lokale banken først.

Her blander du kortene litt. Studielån blir helt klart regnet som gjeld i en lånesøknad, men banken vet at dette lånet er rente- og avdragsfritt i studietiden. Den dagen du er ferdig med studiene må du begynne å betale på dette lånet. Banken vil se på at du vil klare den gjeldsbelastningen du har tatt på deg både i dag og når du er ferdig student. Mens du er student kan studielånet tas med som inntekt.

Skrevet

Som enslig er det veldig vanskelig å få lån uansett. Jeg er nyutdannet og uten studielån eller annen gjeld. Har oppspart litt over 100.000kr og gikk i ulike banker for å søke om lån til å kjøpe egen bolig. Det høyeste tilbudet jeg fikk var 1.1 million og det laveste var på 750.000kr. Jeg ønsker å kjøpe i Oslo og med de prisene som er der kommer man ikke langt med de tilbudene jeg har fått. Det er vanskelig å få lån som enslig men det at du har oppspart så mye er jo positivt :) Bankene er også veldig opptatt av om man har bil.. det bør man ikke ha. Enten du har lån på den eller ikke..

Det er bare å søke, i værste fall får du bare fortsette å leie :)

Skrevet (endret)

Her blander du kortene litt. Studielån blir helt klart regnet som gjeld i en lånesøknad, men banken vet at dette lånet er rente- og avdragsfritt i studietiden. Den dagen du er ferdig med studiene må du begynne å betale på dette lånet. Banken vil se på at du vil klare den gjeldsbelastningen du har tatt på deg både i dag og når du er ferdig student. Mens du er student kan studielånet tas med som inntekt.

Høres riktig ut :). Men tror ikke det har mye å si. Mener, studielånet er veldig spesielt. Når man begynner å nedbetale er det 3000kr i kvartalet, som ikke er mye. Dessuten, hvis man dør, så forsvinner lånet, så banken har ingen konkurranse der.

Endret av Micolina
AnonymBruker
Skrevet

Men ts, formuegrensen er jo på ca 280000 for enslige, men det er jo nettoformuen?

Altså du har 250000 i formue og 280000 igjeld. Og slik jeg forstår det så vil du da fortsatt være i minus totalt?

Noen som vet om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Høres riktig ut :). Men tror ikke det har mye å si. Mener, studielånet er veldig spesielt. Når man begynner å nedbetale er det 3000kr i kvartalet, som ikke er mye. Dessuten, hvis man dør, så forsvinner lånet, så banken har ingen konkurranse der.

Det er overhvodet ikke bare 3000kr i kvartalet. For ts som nå har lån på 280000 så blir terminbeløpet 4910 med 3,38 effektiv rente. Jeg kjenner flere med studielån opp i 500000 (flere år på privatskole) og de betaler bortimot 9000 i terminbeløp, som da blir 3000 pr mnd.

En annen sak man må regne med er at renta er på vei opp.

Det som gjør studielånet så gunstig er jo at det ikke påløper renter i studietiden, og at man ved lav inntekt har muligheter for å slette deler av renter.

Man kan også søke utsettelse i trange tider, men renter påløper da slik at samlet beløp tilbakebetalt blir mye høyere. Du har også mulighet til utsettelse "bare" 12ganger.

Men fordi om studielånet er gunstig, så må man ikke glemme at det er et lån, og må betales tilbake til slutt!!

Skrevet

Klart det har noe å si. Det å ha studielån er ikke noe negativt, men det skal jo betales tilbake. Derfor vil banken se på at du har økonomi til å betale på den totale gjelden. Jeg jobber som finansrådgiver i bank og vet hva jeg snakker om.

Skrevet (endret)

Men ts, formuegrensen er jo på ca 280000 for enslige, men det er jo nettoformuen?

Altså du har 250000 i formue og 280000 igjeld. Og slik jeg forstår det så vil du da fortsatt være i minus totalt?

Noen som vet om dette?

Gjelden blir lagt inn som gjeld i lånesøknaden og teller med når banken ser på hva lånetager kan sitte med i total gjeld. Sparepengene blir regnet som fri egenkapital. Nå i disse dager må en gjøre regning med å stille med minimum 10 % egenkapital (enten fri egenkapital i form av sparepenger, tilleggssikkerhet i fast eiendom eller startlån) ved et boligkjøp.

Edit: ser nå at jeg nok svarte på litt annet enn det blir spurt om. Gjelder spørsmålet om lånekassen er det sikkert noen andre som vil svare på det.

Endret av Alison
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om dette?

Ja, man vil være i minus/ikke være i nærheten av å overskride formuegrensa så lenge en har lån som "oppveier" formuen som i trådstarters situasjon. Det er nettoformuen slik den er beregnet i selvangivelsen som er grunnlaget til Lånekassa, og studiegjelda trekkes fra bruttoformuen.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om dette?

Det foregår ikke slik. Har man en eiendom, leilighet foreksempel, blir ligningsverdien lagt til grunn og den er lav i forhold til det man kan selge boligen for. Men alt man har av kapital på konto blir tatt hensyn til - altså ingen nettoformue på den måten.

Har selv voksne barn som studerer og har frarådet de å kjøpe nå, de kan binde renta javel, men siden de ikke vil ha råd til å kjøpe mer enn ettroms, kan de bli sittende fast med en liten leilighet når de er ferdig med studiene og har lyst å etablere seg med kjæresten og kanskje barn etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Det foregår ikke slik. Har man en eiendom, leilighet foreksempel, blir ligningsverdien lagt til grunn og den er lav i forhold til det man kan selge boligen for. Men alt man har av kapital på konto blir tatt hensyn til - altså ingen nettoformue på den måten.

Har selv voksne barn som studerer og har frarådet de å kjøpe nå, de kan binde renta javel, men siden de ikke vil ha råd til å kjøpe mer enn ettroms, kan de bli sittende fast med en liten leilighet når de er ferdig med studiene og har lyst å etablere seg med kjæresten og kanskje barn etterhvert.

Joda, absolutt. Men ligningsverdi er jo i utgangspunktet ikke aktuelt her siden ts pr nå ikke eier leilighet eller har boliglån. Boliglånet ville jo uansett gjøre ts sin nettoformue lavere.

Det jeg egentlig lurer på er om lånekassen tar med sitt rentefrie lån i studietiden som gjeld når de regner ut nettoformue.

For igjen slik jeg ser det så havner ts overhode ikke over formuegrensa og trenger ikke bekymre seg for å ikke få noe mere stipend lengre. Men som sagt, godt mulig jeg har feil?

Ellers så sies det at man bør bo på samme plass i min 5 år om det skal lønne seg å kjøpe bolig.

Det snakkes jo nå om at boligorisene kommer til å stagnere snart, og evt falle litt, etter mere renteøkning. Så sånn sett så er det kanskje lurt å vente litt?

Når det kommer til små ettromsleiligheter så er ikke de noe vanskelig å omsette i storbyer eller byer med mange studener.

AnonymBruker
Skrevet

Joda, absolutt. Men ligningsverdi er jo i utgangspunktet ikke aktuelt her siden ts pr nå ikke eier leilighet eller har boliglån. Boliglånet ville jo uansett gjøre ts sin nettoformue lavere.

Det jeg egentlig lurer på er om lånekassen tar med sitt rentefrie lån i studietiden som gjeld når de regner ut nettoformue.

For igjen slik jeg ser det så havner ts overhode ikke over formuegrensa og trenger ikke bekymre seg for å ikke få noe mere stipend lengre. Men som sagt, godt mulig jeg har feil?

Ellers så sies det at man bør bo på samme plass i min 5 år om det skal lønne seg å kjøpe bolig.

Det snakkes jo nå om at boligorisene kommer til å stagnere snart, og evt falle litt, etter mere renteøkning. Så sånn sett så er det kanskje lurt å vente litt?

Når det kommer til små ettromsleiligheter så er ikke de noe vanskelig å omsette i storbyer eller byer med mange studener.

Det er helt riktig. Lånekassen henter kun formuestallene ut fra selvangivelsen. Og i selvangivelsen vil en person med 280 00 i studielån og 250 000 på bank ha negativ formue. Det er ingen grunn til å bekymre seg for stipendet.

AnonymBruker
Skrevet

Ehh ja, det var liksom poenget mitt. I og med at jeg ikke hadde noen utgifter på studielånet mens jeg fortsatt studerte, ble ikke denne gjelden vektlagt på samme måte som andre vanlige lån. Banken min regnet med at jeg ville få god nok inntekt til å betjene både studielån og boliglån den dag jeg var ferdig med å studere. Men alle banker er ikke like fleksible, så derfor ville jeg gått til en av de mindre og lokale bankene om jeg var TS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...