Glasspus Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Hei. Håper det er noen som kan bokføring og vil hjelpe meg her... Har mottatt tilskudd fra Innovasjon Norge (heldige meg), men hvordan skal dette føres i regnskapet? Debet bank.. men hvilken konto skal jeg kreditere? Og så har jeg mange føringer hvor jeg har brukt kontanter og ikke bedrifts-kortet, hvordan får jeg "nok" penger inn i kassa? Slik at jeg har "kontanter" å ta av når jeg skal bokføre alle kjøpene som ikke har gått ut av bedr.kontoen. Noen som vet om man kan føre kostnader vedr bilbruk? Og bruk av telefon/bredbånd? KJEMPEGLAD om noen kan hjelpe en grønn "gründer" Hilsen Glasspus (ja, bedriften handler mest om GLASS ) Endret 27. mai 2011 av Glasspus
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Foreslår at du skaffer deg regnskapsfører. Du har så mange spørsmål at jeg som regnskapsfører ikke ser hvorfor jeg skal gi råd gratis over internett. Hvis du har fått støtte fra innovasjon norge antar jeg foretaket er av en viss størrelse nå at du burde ha rom for å kunne betale en regnskapsfører. Og husk: det finnes utrolig mange elendige regnskapsførere der ute, dessverre. Betal heller litt mer for en ordentlig kvalifisert regnskapsfører som har gode referanser. Da vil du også kunne få andre typer rådgiving, feks muligheter for overgang til AS osv. Lykke til!
Glasspus Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2011 Har tenkt tanken selv, men er i en oppstartfase hvor jeg ikke har råd til bare å jobbe med egen bedrift - må også ha jobb utenom. Har en 60% stilling, og tjener derfor ikke godt for tida. Vet jo at jeg vil tjene penger etter hvert, heldigvis, ellers hadde jeg ikke lagt så mye tid, penger og energi i dette. Og Innovasjon Norge forskutterer ingenting, man må først legge ut pengene selv før man får utbetalt støtten. Så jeg har fått ut halvparten etter å ha dokumentert innkjøpene som er gjort hittil. Er ute litt i siste liten dessverre med regnskapet, skal levere selvangivelsen over helga Har bare meg selv å takke ja, vet det. Kanskje prioritert litt feil med tida, men det er så mye som skal gjøres. Tenkte ikke så langt at jeg på denne måten ba om gratis hjelp. Får heller høre med noen venner Glasspus
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Kanskje Innovasjon Norge har noe informasjon på sidene sine, om hvordan en skal føre tilskudd? Jeg skal også gjøre selvangivelsen i helga, har et _lite_ enkeltpersonforetak hvor inntekten de siste par årene har vært så liten at jeg ikke ser meg råd til regnskapsfører (men har veldig enkel drift da, bare sendt noen få fakturaer og noen få innkjøp). Heldigvis har jeg brukt regnskapsfører tidligere så jeg har litt å sammenlikne med. Ellers er det fort verdt det å bruke regnskapsfører altså...
Kara W Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 Litt sent ute akkurat nå kanskje, men i de fleste kommuner så finnes det kurs for nyoppstartede bedrifter som tar opp bl.a. regnskap. I Oslo hadde de et eget kurs for bare regnskap, og da fulgte det med et telefonnummer vi kunne ringe om vi hadde spørsmål i ettertid. Jeg anbefaler dette. Og også egen regnskapsfører dersom du fortsatt synes det er vanskelig etterhvert. Men jeg kan jo komme med noen raske svar, selv om det må sees ann i forhold til ditt regnskap. Sponsor/tilskudd: D bank / K 3-konto uten mva Kontantutlegg: D kostnadskonto / K mellomregningskonto i ditt navn (jeg pleier å bruke 2-konto, men andre liker å bruke 1-konto) Andre kostnader må du nesten komme med mer spesifikke spørsmål. Hovedregelen blir: D leverandør el. bank / K kostnadskonto (6- eller 7-konto)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Sponsor/tilskudd: D bank / K 3-konto uten mva Det er mulig tilskuddet bør periodiseres i takt med aktiviteten i selskapet hvis tilskuddet er ment å vare i flere år. Da blir det også et beløp ført mot kortsiktig gjeld (K 29**). Og når det gjelder resultatføring blir det riktig med føring mot en inntektskonto såframt tilskuddet ikke er ren kostnadsrefusjon (feks refusjon av lønnskostnad el), da skal i såfall tilskuddet redusere kostnaden. Uansett hvordan du velger å gjøre dette er det viktig at du legger vet et vedlegg til selvangivelsen som forklarer hvordan du har gjort dette hvis du er litt usikker. da slipper du iallefall straffeskatt ved at du har lagt alle kortene på bordet, men muligens har gjort feil. Det tryggeste er nok å inntektsføre hele tilskuddet med en gang, så betaler du iallefall ikke for lite skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå