Gå til innhold

Forsikringer ved evt. sykdom/bortgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter flere uventede dødsfall grunnet kreft i nærmeste familie, begynner jeg bli redd for at det skal skje med enten meg eller samboeren min også :(

Det fikk meg hvertfall til å tenke på hva vi trenger av forsikringer dersom det skulle bli aktuelt en gang.

Vi eier et hus sammen(litt over halvparten av det har vi lån på). Lånet står på sambo, med meg som med-låntager.

Og vi har billån.

Vi er ikke gift, men har to barn sammen.

Hva trenger vi av forsikringer slik at den andre er sikret om det verste skulle være ute med en av oss?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere trenger jo livforsikringer som sikrer den som evt blir igjen. Forsikrer dere hverandre, kryssforsikring, så kommer ikke arveloven inn....noe den gjør om dere står som forsikringstaker på dere selv. Da blir foreldre også arveberettiget. Og ungene. Og da kommer overformynderiet inn i saken, slik at pengene blir stående urørt til ungene er store.

Livsforsikringer koster ikke mye, og er vel verdt å ha.

Videre bør dere har uføreforsikring. Og da både en som gir utbetaling månedlig etter 1 års sykdom. Dvs at den trer i kraft etter det året du er sykepengeberettiget, og går over på AAP. Da vil du kun få 66% av inntekten, så disse pengene kan komme godt med. Du bestemmer selv hva du vil ha pr mnd. Selv valgte jeg utbetaling på 5000 pr mnd, er 43 og, og betalte 1300 på den pr mnd. Dyrere jo eldre man er og jo større utbetaling man vil ha.

Uføreforsikring som i at du får en bestemt sum når du er blitt ufør, er også lurt å ha. Men denne kommer ikke til utbetaling før du har et vedtak på varig uførhet, noe som kan ta mange år fra du blir syk. Alle disse årene du evt blir nødt til å gå på AAP, så får du ikke en krone før du har et varig vedtak. For noen tar det 8-9 år, og i mellomtiden har jo økonomien deres endret seg drastisk hvis man bare lever på 66% av lønna man hadde før.

Skal du ha denne, bør du ha en høy sum. Denne er ikke så dyr, og den høye summen vil komme godt med om du skulle bli ufør.

Jeg ble syk selv, og etter et år med sykdom, gikk jeg over på AAP. Fikk da også utbetalt 5000 pr mnd i forsikring. Vel verdt å betale 1300 for i mnd årene før.

Fikk varig uførepensjon nå i mars, og fikk da utbetalt den summen jeg hadde på uføreforsikringene. Angrer bare at jeg ikke valgte et høyere beløp, men jeg trodde jo aldri jeg skulle bli ufør.

Jeg og mannen har livsforsikring der vi har hverandre som begunstiget. Dvs kun ektefellen får beløpet. Det setter jo ungene mine i en situasjon hvor de arver lite fra meg om jeg skulle falle fra først, så nå tegner jeg egne livsforsikringer med dem som begunstiget, slik at de får en stor sum hver når jeg dør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...