AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Dere som har vært referanser for andre, hvor lenge har referanseintervjuet vart? Hva slags spørsmål har de stilt? Hvis du hadde hatt noe negativt å si om den aktuelle kandidaten, ville du sagt det i intervjuet? Eller ville du sagt nei til å være referanse i slike tilfeller? Jeg ville i hvert fall vært i tvil i slike tilfeller. Vil jo ikke lyve, men heller ikke ødelegge sjansene for noen. Forøvrig er jeg veldig nysgjerrig på hva mine referanser har sagt om meg.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #2 Skrevet 27. mai 2011 Dere som har vært referanser for andre, hvor lenge har referanseintervjuet vart? Hva slags spørsmål har de stilt? Hvis du hadde hatt noe negativt å si om den aktuelle kandidaten, ville du sagt det i intervjuet? Eller ville du sagt nei til å være referanse i slike tilfeller? Jeg ville i hvert fall vært i tvil i slike tilfeller. Vil jo ikke lyve, men heller ikke ødelegge sjansene for noen. Forøvrig er jeg veldig nysgjerrig på hva mine referanser har sagt om meg. Hater nå det blir snakk om referanser, kleint som bare det.
Kara W Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Dersom man ikke har et generelt positivt bilde av personen, så er det best å takke nei til å være referanse. Den som intervjuer vet jo at ingen er perfekte, så det er forventet at man skal si noen negative ting også, men jeg ville ikke ha kommet med dem uoppfordret. Spørsmålene de stiller er ofte noe av det samme som man stiller på jobbintervjuer (og akkurat som med jobbintervjuer, så finnes det mange forskjellige mennesker og minst like mange forskjellige spørsmål). Man spør typisk om styrker og svakheter, hva man klarte bra og mindre bra i jobben, om man samarbeider bra, lærer fort osv. Også spør man om kompetanse i forhold til den aktuelle jobben. Når det gjelder lengde så kan det vare fra 5 til 45 minutter. Profesjonelle rekrutterere er gjerne mer grundig enn noen som bare skal ansette en ekstravakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå