Gjest Thessie! Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Hei Jeg lurte på hvilke greiner og kvister marsvin kan spise. Jeg har ikke særlig peiling på hvordan de forskjellige trærne ser ut, utenom om bjørk. Men det har jeg hørt mye forskjellig om. Mange sier at det er greit, men noen sier at sevjen er farlig. Så hva mener dere? Kan bjørk spises? Og er det noen andre trær som er lett å kjenne igjen de kan spise? Frukttrær har jeg bare tilgang til på hytten, så helst ikke-frukttrær.
Nuffen Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Hei . Dette med kvister er jeg ikke sikker på selv, så jeg håper noen kan svare . Litt på siden av det du spør om, men vil bare si at marsvin kan godt kose seg med blåbærlyng. Har ikke prøvd det selv, men skal gjøre det så snart jeg får tak i.
Gjest Lille-pus Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Kvister fra rognetrær er snadder Mine marsvin elsket dem
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Sevjen fra bjørk er ikke farlig for andre dyr eller mennesker så vidt jeg vet (og jeg har studert planter/botanikk etc)... men du kan jo prøve å finne ut om det er noe marsvin spesielt ikke tåler. Sevjen inneholder xylitol som er et søtstoff. Ellers er eple, rogn, or og osp trygge - mens greiner fra steinfrukttrær som kirsebær og plomme (?) skal kunne være skadelig. Blåbærlyng og bringebærbusker er også trygt. Anbefaler deg å google de ulike treslagene, lese om kjennetegnene og hvilke trær de kan forveksles med. Det blir litt omfattende og antagelig lite illustrerende og trygt å beskrive dem her Ikke plukk noe du ikke er helt sikker på, og spør gjerne andre om hjelp. Lær deg et og et nytt slag, sånn gjør i hvert fall jeg det når jeg plukker sopp... 1
Gjest Thessie! Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Takk for svar! Fant nettopp ut at vi har lønn i hagen. Kan de spise det? Kan de spise bladene også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå