AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Jeg har alltid spist mye brød osv, men så har jeg nylig fått vite at jeg har en del matintoleranse - deriblant hvetemel og laktose. Føler at nesten alt inneholdet både hvete og laktose, så nå ble jeg svært usikker på hva jeg kan spise. Når jeg var på butikken igår så måtte jeg for første gang lese ingredienser på forskjellige matvarer, og for et herk! Så på knekkebrød og det inneholdt hvetefibre, er det like dårlig som hvetemel? Endte opp med rugknekkebrød, men jeg orker ikke å bare spise dette altså. Ikke vet jeg hva for slags pålegg jeg kan spise lenger heller. Tips og hjelp anyone?
Tormod83 Skrevet 27. mai 2011 #2 Skrevet 27. mai 2011 Først og fremst vil jeg komme med mine betrakninger i forhold til din matintoleranse. Det å være allergisk mot gluten, og på denne måten bli nødt til å unngå dette er på mange måter positivt. Egentlig burde ingen spist dette, særlig ikke siktet mel. Det er lite mettende, og er derfor ofte en kilde til at enkelte kan utvikle overvekt. Når det i tillegg er laktose forstår jeg imidlertid at det kan bli en brå overgang fra det kostholdet du har pr i dag. Som regel finnes gode substitutt som gjør at du nesten kan spise det samme som du allerede gjør i dag. Utfordringen blir at det er kostbart, ofte det tredobbelte av det man betaler for det "vanlige". Dersom du velger dette alternativet anbefaler jeg at du snakker med fastlegen din om du har anledning til å få dekket noe av tillegget fra folketrygden. Angående pålegg går det meste stort sett greit, det er også store variasjoner i graden av matintoleranser. Mens noen knapt tåler lukten av melk kan andre drikke laktosereduert melk i relativt store mengder. Utfordringen er gjerne størst når det kommer til mat man ikke tilbreder selv, men dette vil du raskt venne deg til. Det er imidlertid viktig at du ikke fjerner viktige matvarer fra kostholdet uten at du har fått god kostholdsveiledning. Dette fordi det kan hindre at du får i deg nok av essensielle vitaminer og mineraler. Håper du klarer å finne en løsning som fungerer for deg, og at du slipper plagene du eventuelt måtte ha hatt i forhold til matvarene du ikke tåler. Ønsker deg defor lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Joda, det sikkert sunt å unnvike gluten. Men jeg har et særdeles utsunt forhold til mat og sliter med å få i meg nok hver dag. Jeg foretrekker å ikke spise fremfor å lage noe, og jeg visste ikke før hva jeg skulle spise (og da trodde jeg at jeg kunne spise hva som helst). Nå føler jeg at jeg står helt fast. Jeg er en fattig student, så jeg har ikke råd til noe som substitutt, og har fått med meg at glutenfri mat er også dyrere. Føles som om jeg nå kommer til å dø av sult siden alt jeg vet jeg kan spise er rugknekkebrød, og jeg aner ikke hva jeg kan ha på det. Dessuten smaker det skikkelig piss! Ble sinnsykt deppa når jeg fikk nyheten, siden jeg allerede har jobbet med å få et sunnere forhold til mat. Jeg HATER å lage mat, og i tillegg så klarer jeg det ikke. Så om jeg må lage masse møkk fra bunnen av pga min intoleranser nå, så kommer jeg til å dø.
Personlig12 Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Jeg tåler veldig lite hvetemel, jeg har ikke glutenallergi men blir kjempe dårlig av brød. Jeg spiser speltbrød, det går greit. Mulig det er gluten i det jeg vet ikke faktisk. Men på Coop selger de et frossent speltbrød, det er veldig godt og veldig sunt. Jeg tåler heller ikke melk, og sverger til kokosmelk når jeg skal lage sauser ol. Ellers lar jeg bare være å drikke det. Kjenne meg igjen i det du skriver, jeg også hater knekkebrød, hater å lage mat. Og vurdere av og til å bare sulte hehe. Det er et helsikens ork hele matgreiene. I tillegg så spiser jeg ikke rødt kjøtt heller, så de tror jeg er ganske sær der ute i den stor vide verden. GRRRR
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 Du kan få tilskudd fra NAV til glutenfri mat, faktisk. Og du kommer ikke til å dø av å lage mat fra bunnen av. Stikk på biblioteket og lån "Hvordan koke vann", så får du det til fort. Les litt på glutenfri.org også, så får du mange tips om blant annet produsenter som lager glutenfritt (f.eks. Burger King).
KaDust Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 Jeg kan også spise veldig lite. Men har gitt totalt faen i det, frem til nå. Nå bryr jeg meg mer, men jeg er som deg. Har null peiling på mat, null kokkeskills og null interesse for å lage mat. Hele opplegget er et herk og tidvis deprimerende. I tillegg har jeg ikke råd til kostholdsekspert, så er like rådvill som deg. :gjeiper: Men du finner vel til slutt ut av noe, du kan jo evt spørre legen din om råd. Kanskje de har glutenfri-kokebok i en eller annen bokhandel også? Verdt å sjekke ut.
Riskrem Skrevet 27. mai 2011 #7 Skrevet 27. mai 2011 Hvis det er cøliaki du har kan du jo se en liste her: http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/coeliaki Eller gå inn på norsk cøliakiforening.
Gjest Katee Skrevet 27. mai 2011 #8 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Gå på helsekosten og handle der. Mange har godt utvalg av matvarer og ferdige produkter. Det finnes gluten-frie knekkebrød f.eks. De finner du på vanlige dagligvarebutikker. Jeg tror faktisk de heter Glutenfrie knekkebrød. Så dem sist på Rema 1000. Jeg spiser mye salater og bruker å ha pålegg i som jeg vanligvis ville brukt på brødskiva. Omelett. Wokede grønnsaker. Kylling osv. Men du er kanskje ute etter noe å erstatte brødvarene med? Burger King og Peppes har glutenfrie produkter. Jeg lager mitt fra bunnen av, men jeg forstår deg veldig godt om du ikke liker det. Jeg hatet det, men har måttet lære meg til å bake alt fra bunnen av pga min intoleranse. Nå er det faktisk moro En del kjøttpålegg har laktose i seg, men de fleste kalkunskinkepålegg går fint. Jeg bruker soyamelk til å bake med, men unngår å drikke den. Liker ikke smaken Anbefaler Allergimat sine sider Endret 27. mai 2011 av Alyah
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 27. mai 2011 #9 Skrevet 27. mai 2011 Jeg er ikke allergisk mot gluten eller laktose. Men jeg blir ekstremt dårlig av det. Jeg drikker laktosefri melk (huttu så dyr den er...) samt litt kokosmelk. Jeg spiser også glutenfritt knekkebrød.
Gjest Reproductivist Skrevet 27. mai 2011 #10 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Ikke vet jeg hva for slags pålegg jeg kan spise lenger heller. Tips og hjelp anyone? Store havregryn istedet for brød. Tror du kan spise litt ost selv om du er laktoseintolerant og kan blande det med havregryna, sammen med fett og ta det i mikroovnen. Noe gluten i havregryn. "Med glutenfri kost menes kost som ikke inneholder hvete, rug og bygg. De fleste tåler havre" Endret 27. mai 2011 av Reproductivist
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #11 Skrevet 27. mai 2011 Store havregryn istedet for brød. Tror du kan spise litt ost selv om du er laktoseintolerant og kan blande det med havregryna, sammen med fett og ta det i mikroovnen. Dette skjønte jeg ingenting av.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #12 Skrevet 27. mai 2011 Sønnen min spiste en periode mat uten gluten og kasein (melkeprodukter). Jeg skjønner at det må være et herk og helt forferdelig å finne ut av en slik matallergi i voksen alder. Når man ikke kan spise gluten så begrenser det seg veldig. Når man da attpåtil ikke kan spise melkeprodukter innskrenkes alternativene enda mer. Om du bor nærme svenskegrensa så er det en god ide å handle glutenfritt mel og knekkebrød etc der. Det er billigere, men også et mye bredere utvalg! Jeg tviler egentlig på at rugknekkebrød er glutenfrie *funderer* Og speltbrød er ikke glutenfritt. Jeg trodde man måtte over på produkter som rett og slett kalles glutenfrie når det kommer til brød og knekkebrød. Semper har endel pasta, kjeks, knekkebrød og brød tror jeg, som er glutenfritt. Brødet ligger oftest i en frysedisk. Ellers kan man altså bake brød og slikt fra bunnen av, men glutenfri deig er ganske vanskelig å jobbe med så der kreves det øvelse.. Når det gjelder melkeprodukter så finnes det havre-, ris- og sojaerstatninger. Go green er havrebasert og kan brukes istedetfor feks fløte i matlaging. Sojaproduktene smaker ofte "mer fremmed" enn de av ris og havre. Men du kan kanskje bruke de produktene fra Tine som er laktosereduserte, eller laktosefrie? Isåfall hjelper det stort for de har hvertfall melk og fløte innen de produktene. Det kjedelige er at is og sjokolade feks inneholder laktose. Ønsker deg lykke til! Jeg hadde tidligere endel linker til ålreite sider om dette, men vet ikke helt om jeg husker noen av de nå..
Gjest Anuket Skrevet 27. mai 2011 #13 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Dette er som å lese om meg selv når jeg først fikk diagnosen! TS, du kommer ikke til å dø - jeg som deg er en katastrofe på kjøkkenet. Jeg hater å lage mat (ikke er jeg noe flink til det heller) og det føltes ut som om jeg ikke kunne spise NOEN VERDENS TING da jeg fikk diagnosen. Det første du skal gjøre er å snakke med legen din, har du fått diagnosen bekreftet kan du som andre nevner få støtte fra NAV. 1800 kr i mnd er det. Så bare sett i gang og søk! Få legen din til å hjelpe deg! Jeg handler på kostholdsbutikk, eller på nettet eks. AllergiMat.no som har masse ferdig brød som er glutenfritt. Jeg bruker ca 700 kr mnd på mel, ferdigbrød, knekkebrød etc. Resten bruker jeg på småting som jeg trenger hvis jeg skal bake (er fremdeles i startfasen der). Ellers har både Meny og Rema 1000 begynt å få en del glutenfrie matvarer og der er det billigere enn feks. kostholdsbutikker etc. Wasa har egne knekkebrød (de smaker ikke så godt men helt greie). Jeg har laktose intoleranse, så holder meg unna melk etc. Det jeg har på skiven min er som regel ost, kremost, skinke, salat, agurk, paprika, salami etc. Kremost og ost går fint for meg fordi det er det nesten ikke noe laktose i. Men dette må du nesten prøve deg frem. En annen ting med gluten er at noen er så allergiske at de ikke tåler hvetestivelse heller, men det må man prøve seg frem med. Jeg har og fått beskjed om at man skal holde seg unna havre i minst 6 mnd. etter diagnosen fordi magen trenger tid til å bli frisk igjen - men her ville jeg ha hørt med legen din! Pålegg som sagt: Ost, syltetøy, skinke, salami, kremost (diverse smaker - vær obs på krydderblandinger etc), salatblader, agurk, paprika etc. Det første året mitt var bare en stor depresjon, men nå går det bedre Lykke til! EDIT: glemte å legge inn linken Endret 27. mai 2011 av Anuket
Gjest Trolltausa Skrevet 27. mai 2011 #14 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Jeg har alltid spist mye brød osv, men så har jeg nylig fått vite at jeg har en del matintoleranse - deriblant hvetemel og laktose. Jeg ser at de fleste her har svart ut i fra at du har glutenintoleranse, derfor må jeg spørre om det hvete du er intolerant overfor, eller om det er gluten. For eksempel er hvetefiber, som du nevnte i innlegget ditt, stengelen på hveten og er glutenfritt, men det er ikke hvetefritt. Hvis du er glutenintolerant kan du derfor tåle hvetefiber, men er du hveteintolerant gjør du det mest sannsynlig ikke. Mange hveteintolerante tåler spelt, som jo også er en hvetetype, men som har en annen proteinoppbygging enn vanlig hvete, men en glutenintolerant vil ikke tåle spelt. Jeg håper du kan avklare om det er snakk om hvete- eller glutenintoleranse, slik at de svarene du får her er riktige for deg. Endret 27. mai 2011 av Trolltausa
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #16 Skrevet 27. mai 2011 Jeg tolket det som hveteintolerant når legen la det frem.
Gjest Trolltausa Skrevet 27. mai 2011 #17 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Jeg tolket det som hveteintolerant når legen la det frem. Ok, da blir det snakk om at du må finne ut hvor intolerant du er, om du tåler spor av hvete, eller om du reagerer med en gang du får i deg noe som helst. Som tidligere sagt tåler noen hveteintolerante spelt, fordi proteinsammensetningen er litt annerledes enn hos vanlig hvete. Mens andre gjør det ikke. Rugbrød og knekkebrød av rug er hvetefritt men er produsert i samme lokale som hvete, og det er spor av hvete i produktene. Enkelte hveteintolerante kan likevel tåle så små mengder hvetestøv som det er snakk om her uten å reagere, mens andre gjør det ikke. Det samme gjelder havre som er produsert i samme lokaler som glutenholdig mel, men glutenfri havre kan du trygt spise. Gilde og priors produkter er stort laget med potetstivelse i stedet for hvetestivelse, og da kan du også spise dette. Mitt råd er å få legen din til å henvise deg til en klinisk ernæringsfysiolog, der vil du (forhåpentligvis) få gode tips. Her kan du få litt informasjon om noen hvetefri produkter Endret 27. mai 2011 av Trolltausa
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #18 Skrevet 27. mai 2011 Er ikke slike kliniske eræringsfysiologer svindyre a? For jeg har ikke råd til en legetime til engang.
Gjest Anuket Skrevet 27. mai 2011 #19 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Er ikke slike kliniske eræringsfysiologer svindyre a? For jeg har ikke råd til en legetime til engang. Mener det skal være billigere dvs. at du kun betaler en egenandel for timen, etter å ha fått en diagnose som krever omlegging av kosthold og livsstil og henvisning. Jeg betalte 350 kr på Haukeland. Er du tilknyttet noen form for studentsamskipnad? Har du brukt mer enn en viss sum iløpet av året kan du få igjen penger fra dem (bruker det i hvertfall en gang i året her, men jeg er tilknyttet SIB - studentsamskipsnaden i Bergen) Uansett vil jeg si at det er viktig at du går til en ernæringsfysiolog, det er viktig du får satt deg inn i hva du kan spise, ikke spise, hvordan du kan få en lettere overgang etc. Endret 27. mai 2011 av Anuket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå