Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hvilke bunader/festdrakter kan brukes av alle? Jeg kommer fra Trøndelag(bodd i både nord- og sør-trøndelag, i Porsgrunn og nå flytter jeg til Oslo) og synes ikke nødvendigvis av de som finnes her er de peneste. Hvilken bunad/festdrakt kan jeg bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge de som lager denne drakta (Vestlandsdrakten), kan den brukes av alle over hele landet. Men tror nok likevel det er flest bergensere som bruker den?

Jeg synes i alle fall den er nydelig:

http://bloggfiler.no/bergenserjenta.blogg.no/images/1003417-11-1304630429882.jpg

Den har jeg ikke sett før, likte den. Enkel og grei, veldig fin! Hm, detter er så mye vanskeligere enn det jeg trodde. :sjenert:

Flere tips? :)

Skrevet

Du kan jo bruke de fleste draktene til Eva Lie. Eventyr-/hundreårs- og fantasidraktene.

http://www.evalie.no/

AnonymBruker
Skrevet

Vestlandsdrakten finnes også 6 andre farger, se på www.vestlandsdrakten.no for flere bilder

Skrevet

Vestlandsdrakten finnes også 6 andre farger, se på www.vestlandsdrakten.no for flere bilder

Skal sjekke ut, takk-takk! :)

Skrevet

Skal sjekke ut, takk-takk! :)

Vestlandsdakten er nydelig, men en må vel kanskje til Bergen for å få den sydd?

Skrevet

Vestlandsdakten er nydelig, men en må vel kanskje til Bergen for å få den sydd?

Hm, må kanskje det? Men er det den en vil ha, så er det jo bare å dra en snartur til Bergen. Er jo verdt det. :) Jeg synes den er kjempefin, tror kanskje den ligger øverst på listen for øyeblikket.

Skrevet

Støtter oppunder at alle kan bruke festdrakter, og respekter skikken. Bruk ikke høye heler til, bare bunadsko .

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes kystdrakten er så nydelig! Far er fra fosen, og vi oppdaget drakten tilfeldigvis på kystmuseet der ute en gang, har ønsket meg den siden den gang. Så da jeg skulle få drakt av foreldrene mine hadde jeg veldig lyst på den, men i og med at jeg bor utenfor Oslo ble det fryktelig langt å reise for å få tatt mål og få den sydd. Hadde jeg hatt muligheten den gangen hadde jeg så definitivt valgt den!

Endret av Envy
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken farge liker du best på Vestlandsdrakten, Amk? Jeg synes det er mange fine farger, men elsker lilla så det blir nok den jeg skal ha.

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

KaDust, mod.

Skrevet

Jeg synes kystdrakten er så nydelig! Far er fra fosen, og vi oppdaget drakten tilfeldigvis på kystmuseet der ute en gang, har ønsket meg den siden den gang. Så da jeg skulle få drakt av foreldrene mine hadde jeg veldig lyst på den, men i og med at jeg bor utenfor Oslo ble det fryktelig langt å reise for å få tatt mål og få den sydd. Hadde jeg hatt muligheten den gangen hadde jeg så definitivt valgt den!

Jeg har sølvet til kystdrakten, og søsteren min har også den. Har bodd en del år på Fosen så er ganske så naturlig for meg å velge den. Er bare så synd at "alle" rundt meg har den. ;) Men billigst for meg å ta den, helt klart. Den er fin og. :)

Hvilken farge liker du best på Vestlandsdrakten, Amk? Jeg synes det er mange fine farger, men elsker lilla så det blir nok den jeg skal ha.

Jeg er veldig glad i lilla! :sjenert: Fin!

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg trodde alle kunne bruke alle bunader og festdrakter og heller med en norm om at bunaden skal man ha en tilknytning til, eller grunn for å bruke. Har opplevd folk som har bunad fra et sted de har gått folkehøyskole, der oldemor kommer fra, det ektefelle's familie stammer fra, eller der tanten bor og man tilbrakte somre hos.

Synes det er bare koselig, jeg. :-)

Lykke til med valget uansett.

Hilsen en som kommer fra sør for polarsirkelen og sikler på nordlandsbunad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...