Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt et nytt og bedre liv med vektnedgang og trening. Foreløpig orker jeg ikke engang å løpe 2 km i strekk men kunne tenkt meg å hatt et mål. Sentrumsløpet i Oslo i 2010.

Virker det helt umulig å tro at jeg kan trene meg opp fra utrent til å kunne løpe én mil innen ett år?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal selvfølgelig stå 2012 og ikke 2010. TS

Gjest Lizette
Skrevet

Det er ikke umulig i det hele tatt. Du kan helt sikkert greie det fint på et halvt år også (men det kommer selvfølgelig an på hvor ofte du trener, vil anbefale minimum 3 ganger pr uke)

Du kan på et kart finne en rute som er på ca en mil, og så begynne med intervaller langs denne ruten. Gå og jogg om hverandre, så langt du orker. Begynn for eksempel med å gå og jogge annenhver mellom lyktestolper. Etter noen ganger kan du begynne å jogge to og gå en, jogge tre og gå en osv.

Etterhvert vil du ha null problemer med å faktisk løpe hele runden. Lykke til, løping er utrolig gøy når man først har funnet formen :)

• Liker 1
Skrevet

Neida, et helt år er god tid. Ta utgangspunkt i f.eks dette programmet fra Løplabbet som er beregnet for nybegynnere. Deretter kan du gi deg i kast med andre treningsprogram på nettet, f.eks dette fra sidene til Oslo maraton.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

Pr i dag trener jeg styrke på senter to ganger i uka, fast "løpetrening" én gang i uka hvor vi har startet på 4 km. Her er det 5 min jogging og to min gange hele ruta, høres dette dumt ut?

I tillegg går jeg mye i skogen i veldig bratte bakker for å få opp pulsen, men tenkte å starte å jogge litt på de flate strekkene i skogen. Hvis jeg ikke er ute å beveger meg hver dag har jeg ca 1 dag pr uke hvor jeg ikke gjør noe som helst.

Skrevet

Takk for svar. :)

Pr i dag trener jeg styrke på senter to ganger i uka, fast "løpetrening" én gang i uka hvor vi har startet på 4 km. Her er det 5 min jogging og to min gange hele ruta, høres dette dumt ut?

I tillegg går jeg mye i skogen i veldig bratte bakker for å få opp pulsen, men tenkte å starte å jogge litt på de flate strekkene i skogen. Hvis jeg ikke er ute å beveger meg hver dag har jeg ca 1 dag pr uke hvor jeg ikke gjør noe som helst.

Det er ikke noen dum begynnelse det, så lenge dere faktisk har litt progresjon på den løpetreninga deres framover, altså at dere øker antallet minutter dere løper. Når dere da klarer å jogge/løpe hele løypa på 4 km uten å gå må dere også utvide lengden på løypa. Ellers høres det veldig fint ut at du etterhvert forsøker å jogge innimellom på skogsturene dine, gjerne også når det er motbakke. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja vi merker allerede at runden tar veldig kort tid så vi skal utvide den, men vil bli i litt bedre form først. Merker at vi jogger på kortere tid, så farten har jo økt.

Kanskje jeg skal hive meg rundt og prøve programmet til løplappet, men kan ikke gjøre alt jeg gjør nå + det programmet vel...

Skrevet

Ja vi merker allerede at runden tar veldig kort tid så vi skal utvide den, men vil bli i litt bedre form først. Merker at vi jogger på kortere tid, så farten har jo økt.

Kanskje jeg skal hive meg rundt og prøve programmet til løplappet, men kan ikke gjøre alt jeg gjør nå + det programmet vel...

Nei, det kan nok bli litt vanskelig å få tid til. :) Men du løper jo allerede en dag, så da "bytter du bort" en dag i treningsprogrammet med den løperunden. :) Ta gjerne en annen av løpeøktene på mølle etter styrketreninga di, og plutselig er det ikke fullt så uoverkommelig å få plass til det i hverdagen. ;)

Siden du ønsker å gå ned i vekt så ville jeg ikke byttet bort styrketreninga, det er veldig bra både for vektnedgang og for løpinga di. Jo sterkere du blir i bein, da særlig i støttemuskulatur, jo mindre sjans er det for skader når du løper. :)

AnonymBruker
Skrevet

Sant nok, jeg ser mer utfordringer enn løsninger til tider. :)

Nei styrketreningen må jeg ha så den blir ikke byttet bort. :) Jeg får skrive ut treningsprogrammet og henge det opp hjemme. Sikkert lov å "modifisere" det litt også...

Skrevet

Sant nok, jeg ser mer utfordringer enn løsninger til tider. :)

Nei styrketreningen må jeg ha så den blir ikke byttet bort. :) Jeg får skrive ut treningsprogrammet og henge det opp hjemme. Sikkert lov å "modifisere" det litt også...

Klart det, du har jo fortsatt ganske god tid, så lenge du ikke fortsetter å tenke jeg har masse tid helt fram til det er igjen bare noen få måneder så kan du foreløpig konsentrere deg om å trene deg opp sakte, men sikkert. Det er lurt å øke antallet økter litt gradvis, for å unngå belastningsskader osv. :) Øk sakte, men sikkert utover sommeren, så kan du heller legge om opplegget ditt når høsten kommer. :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg trente meg fra å ikke orke mer enn noen steb med løping, til å løpe 2,5 km i strekk på bare noen uker. I dag løper jeg fint 5 km i strekk, og jeg begynte treningen i mars. Så det tror jeg absolutt er mulig :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg skal konsentrere meg om å få opp kondisen og orke å løpe lenger og lenger før jeg begynner på et målrettet treningsprogram. Merker jo fremgang fra uke til uke så blir veldig motivert. Har vektmål men hadde vært moro med et treningsmål også. :)

Skrevet

12-ukers programmet fra Løplabbet er jo beregnet nettopp på å få opp kondisen, og ikke et program spesifikt for en distanse. Derfor kan det være fint å følge progresjonen til programmet, selv om du ikke følger programmet slavisk. :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

En liten tanke: Jeg slet selv med beinhinnebetennelse og smerter i anklene da jeg begynte med løpingen, så pass på å bruk gode sko, variert underlag og kanskje ta noen styrkeøvelser for nettopp disse områdene :)

AnonymBruker
Skrevet

Har nye sko (for noen uker siden) fra Løplabbet :tommelopp:

AnonymBruker
Skrevet

12-ukers programmet fra Løplabbet er jo beregnet nettopp på å få opp kondisen, og ikke et program spesifikt for en distanse. Derfor kan det være fint å følge progresjonen til programmet, selv om du ikke følger programmet slavisk. :)

Ja mente jeg skulle følge det men legge det i de turene jeg allerede har, om du skjønner. At jeg går den bratte runden min i skogen men legger inn løpingen osv i den eksisterende runden. Har lagt meg til vane å gå 1 - 1,5 t og gidder ikke gå tilbake til kun 25 min da...

Skrevet

Kanskje jeg skal konsentrere meg om å få opp kondisen og orke å løpe lenger og lenger før jeg begynner på et målrettet treningsprogram. Merker jo fremgang fra uke til uke så blir veldig motivert. Har vektmål men hadde vært moro med et treningsmål også. :)

Det fine med vektmål og treningsmål er at de ikke er gjensidig ekskluderende, de er tvert imot svært kompatible. Så lenge du trener mye og klarer å holde passelig disiplin med maten så vil du sannsynligvis gå ned i vekt også. ;)

• Liker 1
Skrevet

Er blodpumpa som er viktigst. Å ta i sånn at hjertet beatboxer og truer med å hoppe ut gjennom halsen din, og du føler at du ikke får nok oksygen hvor høyt du enn gaper og hvor dypt du måtte dra pusten.

Beina dine har allerede de musklene som skal til for å løpe en mil. Musklene må bare varmes opp, og senene må bli vant til å gli. Det blir litt som å kaldstarte en motor som har stått lagret noen år. Du må ta det litt pent til å begynne med, så går det kjappere og kjappere etterhvert. Hver gang du løper på skogssti bygges du opp. Sålenge du får i deg et minimum av næring som proteiner og vitaminer, fettsyrer og drivstoff (snille sukkertyper).

Gå/løpe trening er jo konstruert for å styrke blodpumpa. Men du kan også løpe opp ei trapp, eller en bakke. Alt som får deg til å hive etter pusten, og deretter ned på hvilepuls er bra. Du merker fort at du vil tåle mer og mer, og at tiden det går fra du føler at nå dør du, til hvilepuls blir stadig kortere. Dette har også med at du bedrer evnen til å oppta oksygen.

Det jeg derimot er mer skeptisk til, er om du bør slanke deg i opptreningsperioden. Det er jo fint å kunne brenne bort kalorier, og å løpe bort overskuddet. Men, vent med det til du er kommet dit at du fint greier distansen. Før dette trenger du karbohydratene til drivstoff, for at livet skal bli vedrt å leve.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem av vektklubb og har gått ned 6 kg på 7 uker ved å være flink med maten og beveger meg mer enn før, så det er " i boks". Passer godt godt godt på kostholdet ;)

Så nå er det løpemålet jeg vil begynne å tenke på... :)

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg lever ikke på lavkarbo eller diett men kaloritelling og jeg spiser ALT bare i begrensede mengder. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...