Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har lenge tenkt på å lage en kokebok, men har funnet ut at jeg ikke klarer dette alene. Jeg har spurt en veninne (tidligere kunde som nylig har gått over til å bli venninne) om hun vil bli med og det har hun sagt ja til og vi er begge klare og spente.

Men jeg tenker at vi kanskje burde ha en kontrakt? Både fordi vi ikke kjenner hverandre like godt som jeg kanskje skulle ønsket for en person jeg gjør dette med, og fordi det er lurt.

Jeg har en følelse av at jeg kommer til å gjøre 80% av hele prosessen fordi det er bare sånn jeg er. Jeg liker å ha kontroll og jeg er veldig strukturert og er typen som føler at det blir best hvis jeg gjør det selv. Hun skal ta seg av skrivingen og jeg skal ta meg av bilder og oppskrifter.

Vi har ikke kommet lenger enn at vi begge har begynt å liste opp oppskriftene vi vil ha med og jeg har begynt å se litt på type/design.

Burde økonomien bli delt 50/50 mellom oss? Hva om det faktisk stemmer at jeg kommer til å gjøre mesteparten av arbeidet og hun bare leverer noen sider hun har skrevet? Burde ikke jeg da tjene mer? Og hvordan formulerer man en slik kontrakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett dere ned og del bokskrivingen opp i mindre oppgaver, hvor mye tid dere tror det tar og fordel hvem som skal gjøre hva. Om du tror du kommer til å bruke mer tid enn henne er det viktig at dere er enige om at det er slik det skal være før dere starter på jobben, hvis ikke er jeg redd hun andre kan føle seg overkjørt og/eller forbigått.

Så er det viktig å se på hva dere skal spytte inn av kapital også. Hvor mye økonomisk risiko hver av dere tar bør også gjenspeiles i fordelingen av inntekter.

Om dere setter en timepris på arbeidet dere har planlagt og summerer med hvor mye dere har gått inn med økonomisk kan dere finne en fordelingsnøkkel dere kan fordele innekter etter. Må kanskje justeres etterhvert for ting dere ikke hadde forutsett, arbeid som tar lengre/kortere tid enn planlagt osv?

Dette er hvordan jeg tenker at det hadde blitt rettferdig. Men jeg er lagt fra en økonomi/businessekspert så kanskje noen med en litt annen bakgrunn enn meg har andre forslag.

Dere må uansett ha lykke til med bokskriving!

Skrevet

Åh, det var mange gode tips. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...