Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi hører mye negativt om Islam i media, stemmer det med det budskapet profeten mohammed kom med?

Vil du vite det?

Hvorfor denne konferansen

Islam Net i samarbeid med Aker Property inviterer til en lærerik konferanse om Islam som vil bestå av flere spennende foredrag holdt av Shaykh Khalid Yasin. Konferansen vil finne sted 11. og 12. juni i Oslo, og 13. og 14. juni i Kristiansand. Alle er velkomne uavhengig av kjønn, etnisitet eller religiøs tilhørighet.

Via denne konferansen ønsker vi å skape dialog mellom muslimer og det norske samfunn om dagsaktuelle temaer og med hovedfokus på Islams største profet; Muhammed (fvmh). Det som ligger til bakgrunn for valg av emnet; Muhammed – Mannen og hans budskap, er som følger:

1,57 milliarder av verdens befolkning, nesten hver fjerde person, praktiserer Islam, ifølge ny rapport. 38 millioner muslimer bor i Europa, noe som utgjør 5 prosent av den samlede europeiske befolkningen.

[Afteposten.no 08.10.2009]

Hele 27,8 prosent tror Muhammed er muslimenes gud, mens to prosent mener han er en imam. 17,4 prosent svarer at de ikke vet. Det betyr at nær halvparten av de spurte ikke kjenner Muhammeds posisjon i verdensreligionen Islam.

[VG NETT 12.02.2010]

Til tross for at nesten hver fjerde person i verden er muslim, kjenner ikke nær halvparten av nordmenn til Muhammed (fvmh) eller har den minste grunnleggende kunnskap om denne mannen som er folkekjær av 1,57 milliarder mennesker. Selv om en ikke skulle ha stor interesse for religionen Islam, bør man likevel som en oppgående person vite grunnleggende historisk fakta om Islams største ideal, for i det minste kunnskapens skyld.

Heller ikke er det særlig heldig for samfunnet at Halvor Tjønn har utgitt sin svært misvisende bok om Muhammed (fvmh). Denne boken bidrar til å spre fremmedfrykt og islamofobi. Med hensyn til det nevnte, inviterer Islam Net alle nordmenn til åpen dialog om hvem denne mannen – Muhammed (fvmh) – virkelig var.

Praktisk informasjon om konferansen

- 11. juni (Oslo): Muhammad: The Man and His Message

- 12. juni (Oslo): Strangers

- 13. juni (Kristiansand): Building a Muslim Community

- 14. juni (Kristiansand): Our Beginning our End

I Oslo vil konferansen finne sted på Hangar’n, Vahlsgate 4, begge dagene. I Kristiansand vil konferansen den første dagen være på Masjid Al Noor, Festningsgata 52. Den andre dagen vil være på Agder University, Henrik Ibsens Auditorium (B1 018).

- Det blir mulighet for å stille alle slags spørsmål relatert til temaene.

- Det blir informasjonsstands hvor man kan få gratis litteratur om Islam.

- Det er ikke tillatt å ha med mat og drikke, men det blir salg av god mat.

- Det er ikke tillatt å filme, ta bilder eller lydopptak.

Billettinformasjon

Ved forhåndsbestilling av billetter koster billettene kun NOK 120,- for begge dagene i Oslo, og ved kjøp av billetter på selve konferansen koster billettene NOK 150,-. Alle under 15 har gratis inngang, men bør allikevel bestille billetter på forhånd da det ikke er noen garanti for at det vil være ledige plasser om man møter opp uten billett. Vi anser de som ikke er muslimer som våre gjester og dermed vil de også få gratis inngangsbilletter, både om de bestiller via nett eller kun møter opp direkte.

Endret av sumi
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke nordmenn har for lite kunnskap om islam. Selv om dette kalles et kristent land, noe som vel først og fremst må oppfattes som arv fra kristendommens imperialistiske fortid, er det nok så som så med kunnskapen om kristendommen også. Uten at det trenger å være et stort problem. I en undersøkelse av britenes kunnskaper om kristendom foretatt ved University of Durham kom det blant annet frem at mindre enn 5 % av den britiske befolkning kan de ti bud. (Som jo er helt sentrale i kristendommen).

http://www.dur.ac.uk/news/newsitem/?itemno=8234

Det er helt greit om den som ønsker det skaffer seg kunnskap om de store imperialistiske verdensreligionene, men det er ikke ønskelig at denne kunnskapen skal prakkes på alle. For det vil nettopp være med å gjøre de stores dominans sterkere og bidra til at livssyn fortoner seg som et valg mellom de store pakkeløsningene, noe som på ingen måte stemmer. Jo mindre dominerende de store religioner er i samfunnet jo bedre er det. De store religioner vil dominere nok som de gjør om vi ikke skal jobbe aktivt for å gjøre deres dominans sterkere.

Og islam skrives ikke med stor i, islam skrives med liten i på samme måte som kristendommen skrives med liten k. Bare sånn for ordens skyld, siden jeg ser mange muslimer insistere på å skrive islam med stor i. Men det gjør man altså ikke på norsk.

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Skrevet

Står masse om islam her http://www.koranen.no/artikkel.php?id=151

Og det stemmer veldig godt med det vi blir undervist i på universitetet i RLE.

Trodde jeg visste nok om både islam, jehovas vitner og kristendommen før jeg begynte å studere men ser nå at mitt bilde av ulike relgioner har vert veldig smalt. Det til tross for at jeg er åpen for venner uansett relgion, hudfarge osv.

Skrevet (endret)

Er det ikke slik at hvis man skal forstå hva religioner står for, så må man for all del ikke lese de hellige tekstene? (Eller i det minste plukke omhyggelig).

Endret av Larsern
Skrevet

Det er iallefall slik at mye av det man tror om relgioner ikke alltid stemmer med fakta. Mye blir tillagt relgion mens det egentlig er kultur. Derfor er det viktig å sette seg inn i relgion fra et historisk synspunkt og ikke hva folk synser og tror eller det som kommer fra de ekstreme som bruker relgionen til forsvar for handlinger det ikke finnes hold for.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg mener å ha lest at noe av det som står i Koranen er at man skal respektere alle andre religioner, og ikke se ned på mennesker med en annen tro.

Veldig synd at det ser ut til at en rekke ihuga islamister ikke har fått med seg akkurat den biten. Det er de få som ødelegger for de mange, også i denne sammenheng.

Skrevet

Alle er velkomne uavhengig av kjønn, etnisitet eller religiøs tilhørighet.

Pressen var ikke velkommen, og da sier det seg selv at det ikke var et særlig stort ønske om dialog for å si det sånn. De unge, radikale islampredikantene er kun ute etter å spre propaganda.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at noe av det som står i Koranen er at man skal respektere alle andre religioner, og ikke se ned på mennesker med en annen tro.

Veldig synd at det ser ut til at en rekke ihuga islamister ikke har fått med seg akkurat den biten. Det er de få som ødelegger for de mange, også i denne sammenheng.

Hvilken bit er det?

"And never will Allah grant to the unbelievers a way to triumph over believers" (4:141)

"Those who reject (Truth), among the People of the Book and among the Polytheists, will be in Hell-Fire, to dwell therein (for aye). They are the worst of creatures." (98:6)

"Surely the vilest of animals in Allah's sight are those who disbelieve, then they would not believe." (8:55)

"O ye who believe! Take not for friends unbelievers rather than believers: Do ye wish to offer Allah an open proof against yourselves?" (4:144)

• Liker 1
Skrevet

Pressen var ikke velkommen, og da sier det seg selv at det ikke var et særlig stort ønske om dialog for å si det sånn. De unge, radikale islampredikantene er kun ute etter å spre propaganda.

Det sier jeg ingenting på.

Journalister ødelegger bare alt. Særlig hvis de bruker nymotens teknikk til å dokumentere hva som FAKTISK blir sagt.

Skrevet

Det du tenker på, er kanskje reglene om dhimmier, eller "beskyttede personer", som under islamsk lov har rett til å praktisere sin religion innen bestemte rammer. Men denne beskyttelsen strekker seg stort sett ikke lenger enn til å omfatte kristne og jøder, under henvisning til at de er "bokens folk", dvs at de har kjøpt den merkelige vrangforestillingen om en eneste, personlig gud. I den muslimske gullalderen da imperiet deres var noe å regne med, hadde særlig jøder en beskyttet stilling som var unik for den tiden. De kristne lå man i krig med.

Men selv om man tillot folk å praktisere sin religion for seg selv, så var det totalt forbud mot misjonering, og vi vet alle hva muslimene mener om apostasi fra islam.

Men nå er det ikke lenger sånn. Og det er ikke bare et lite antall fundamentalister som ikke respekterer andre religioner. I Pakistan er situasjonen for mennesker med en annen religion enn islam mildt sagt vanskelig. De er i prinsippet rettsløse, og anklages ofte for blasfemi, noe som i seg selv er en dødsdom. De fleste som anklages for blasfemi, kommer ikke så langt som til en rettssak, de myrdes i fengslene. Kristne menigheter i de fleste muslismke land motarbeides på alle mulige vis, og alle midler unntatt åpen vold, brukes for å gjøre livet surt for dem. Og ofte brukes det vold, også. Som det ble gjort i en sak som var referert i pressen tidligere i vår, fra Egypt. En mobb angrep en kirke etter Fredagsbønnen, beleiret den, og drepte et antall mennesker. Mange ble også såret.

Respekt for andre religioner? Tru`kke DET, nei. Som min lille kusine pleier å si.

Skrevet

Hvilken bit er det?

"And never will Allah grant to the unbelievers a way to triumph over believers" (4:141)

"Those who reject (Truth), among the People of the Book and among the Polytheists, will be in Hell-Fire, to dwell therein (for aye). They are the worst of creatures." (98:6)

"Surely the vilest of animals in Allah's sight are those who disbelieve, then they would not believe." (8:55)

"O ye who believe! Take not for friends unbelievers rather than believers: Do ye wish to offer Allah an open proof against yourselves?" (4:144)

Ja, jeg tror at det må ha vært en av de der.

Skrevet

Er det ikke slik at hvis man skal forstå hva religioner står for, så må man for all del ikke lese de hellige tekstene? (Eller i det minste plukke omhyggelig).

Ja, det er akkurat korrekt!

Den utrolig morsomme monologen "Letting go of God" handler om hva som skjer når man begynner å LESE de hellige skriftene.

Julia Sweeney forteller om sin vei ut av katolisismen.

Det finnes nok en og annen muslim som har hatt den samme erfaringen med å se på innholdet i koranen med det samme kritiske blikket. De er litt sjeldnere enn vestlige ateister, men ateister av muslimsk opprinnelse er ikke helt uhørt, det heller.

Skrevet

De er litt sjeldnere enn vestlige ateister, men ateister av muslimsk opprinnelse er ikke helt uhørt, det heller.

Så lenge de ikke lever i et land som gir dødsstraff for det.

Skrevet

Hvilken bit er det?

Det med Koranen, så vidt jeg vet, er at det nyeste er det som gjelder. Så kanskje det med toleranse er eldre enn det du siterer her? Ikke vet jeg, jeg er ikke inne i den boken.

Det du tenker på, er kanskje reglene om dhimmier, eller "beskyttede personer", som under islamsk lov har rett til å praktisere sin religion innen bestemte rammer. Men denne beskyttelsen strekker seg stort sett ikke lenger enn til å omfatte kristne og jøder, under henvisning til at de er "bokens folk", dvs at de har kjøpt den merkelige vrangforestillingen om en eneste, personlig gud. I den muslimske gullalderen da imperiet deres var noe å regne med, hadde særlig jøder en beskyttet stilling som var unik for den tiden. De kristne lå man i krig med.

Men selv om man tillot folk å praktisere sin religion for seg selv, så var det totalt forbud mot misjonering, og vi vet alle hva muslimene mener om apostasi fra islam.

Men nå er det ikke lenger sånn. Og det er ikke bare et lite antall fundamentalister som ikke respekterer andre religioner. I Pakistan er situasjonen for mennesker med en annen religion enn islam mildt sagt vanskelig. De er i prinsippet rettsløse, og anklages ofte for blasfemi, noe som i seg selv er en dødsdom. De fleste som anklages for blasfemi, kommer ikke så langt som til en rettssak, de myrdes i fengslene. Kristne menigheter i de fleste muslismke land motarbeides på alle mulige vis, og alle midler unntatt åpen vold, brukes for å gjøre livet surt for dem. Og ofte brukes det vold, også. Som det ble gjort i en sak som var referert i pressen tidligere i vår, fra Egypt. En mobb angrep en kirke etter Fredagsbønnen, beleiret den, og drepte et antall mennesker. Mange ble også såret.

Respekt for andre religioner? Tru`kke DET, nei. Som min lille kusine pleier å si.

Fullt mulig, mann, jeg vet ikke. Jeg husket bare at jeg har lest den påstanden ett eller annet sted. Koranen har jeg dog ikke lest.

Ja, det er akkurat korrekt!

Den utrolig morsomme monologen "Letting go of God" handler om hva som skjer når man begynner å LESE de hellige skriftene.

Julia Sweeney forteller om sin vei ut av katolisismen.

Det finnes nok en og annen muslim som har hatt den samme erfaringen med å se på innholdet i koranen med det samme kritiske blikket. De er litt sjeldnere enn vestlige ateister, men ateister av muslimsk opprinnelse er ikke helt uhørt, det heller.

På samme måte som en god del mennesker som går inn på teologistudiet mister troen sin og faller av igjen?

Skrevet

Det med Koranen, så vidt jeg vet, er at det nyeste er det som gjelder. Så kanskje det med toleranse er eldre enn det du siterer her? Ikke vet jeg, jeg er ikke inne i den boken.

Eller kanskje det er motsatt. De tolerante versene finner du først, mens de voldelige og diskriminerende versene trumfer fordi de er sist.

AnonymBruker
Skrevet

Islams budskap er respekt for kvinner, respekt for religioner, respekt for medmenneske, aldri lyve, være uærlig eller gjøre ondt mot noen. Islam er respektens religion. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Islams budskap er respekt for kvinner, respekt for religioner, respekt for medmenneske, aldri lyve, være uærlig eller gjøre ondt mot noen. Islam er respektens religion. :)

Utifra det du sier, så innebærer det at kvinner har samme rettigheter som menn?

Utifra det du sier, skal man ifølge islam ikke "gjøre ondt mot noen".

Hva er straffen for å slutte å være muslim, ifølge islam?

Hva er straffen for å være homofil ifølge islam?

Er du klar over at millioner av muslimer som lever i muslimske land lever under trussel om dødsstraff dersom de konverterer til en annen religion eller blir ikke-religiøse?

Endret av Ekerilar
  • Liker 3
Skrevet
Vi hører mye negativt om Islam i media, stemmer det med det budskapet profeten mohammed kom med?

Muhammed var vel både ransmann, landeveisrøver, plyndrer, voldtektsmann, og hadde seg med prepubertale småbarn?

Eller er alt dette feil?

• Liker 1
Gjest Bjørn82
Skrevet

Hvorfor ser man ikke mere til den tolerante og barmhjertige delen av islam? Jeg er fullt klar over at det alltid er mindretallet det er snakk om når man nevner fundamentalister i denne religionens sammenheng.

Hvorfor er så mange muslimske land så infisert med vold og brutalitet imot alt som er litt utenfor normalen ifølge islam?

• Liker 1
Skrevet

Okay. Nå endret ihvertfall jeg mening om islam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...