Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som studerte Finans, forsikring og risiko. Hvordan var studiet? Er det lett å få seg jobb etterpå? Var det mer matte enn økonomi eller motsatt? Var det mye pugging, eller var det mer oppgaver og innleveringer?

Jeg er veldig glad i matte (men liker ikke fysikk :sjenert: ), derfor vil jeg velge dette studiet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som studerte Finans, forsikring og risiko. Hvordan var studiet? Er det lett å få seg jobb etterpå? Var det mer matte enn økonomi eller motsatt? Var det mye pugging, eller var det mer oppgaver og innleveringer?

Jeg er veldig glad i matte (men liker ikke fysikk :sjenert: ), derfor vil jeg velge dette studiet.

FFR ved UiO?

Ganske tøft studie veldig mye avansert matematikk,statistikk og programmering.

I vanskeligetsgrad er det nok i øvre sikt. Studiet krever helt klart at du har god kvantitativ forståelse og at du er god på logikk.

Om du mener et eller annet BI studie så er det helt sikkert veldig lett og du vil få gode karakterer uten å gjøre veldig mye for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert tilsvarende i Bergen, dvs mastergrad i Finansteori og forsikringsmatematikk. Det er et veldig spennende fag for en som liker matematikk! Jeg vet dessverre lite om studiet i Oslo, men kan fortelle litt om studiet i Bergen.

I Bergen tar man først bachelorgrad i matematiske fag. Deretter går man videre til finansteori og forsikringsmatematikk, som er et av masterprogrammene i statistikk. Fokuset ligger dermed på matematiske -og statistiske fag, men man kan velge å ta økonomi som del av de frie studiepoengene. I Oslo tror jeg økonomi er en obligatorisk del av utdannelsen, og det er absolutt lurt å ha med seg!

Fagretningen tar utgangspunkt i sannsynlighetsregning som du sikkert har hatt litt av allerede. Synes du det er interessant vil du nok klare deg helt fint! Det kjekke med matematiske fag er at pensum ofte er lite. Det er langt viktigere å regne oppgaver enn å lese. Man må selvfølgelig lære seg/pugge forskellige modeller og regler, men det skjer gradvis.

Det er (i allefall per dags dato) lett å finne jobb og lønnen er god. Ønsker du å bli aktuar bør du være forberedt på å jobbe i Oslo eller Bergen vel og merke.

Du kan sikkert finne informasjon om fagsammensetningene i Oslo på nettsiden deres. Lykke til med studievalget og bare spør hvis det er mer du lurer på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...