Gå til innhold

Hvem tar seg av barna dine dersom du dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvordan reglene på dette er?

For en tid siden mistet en venninne av meg søsteren sin. Hun var alenemor til 3 jenter. Faren har aldri vært i bildet (rusmisbruker). Besteforeldrene er for gamle til å ta vare på barne. Så da ble ansvaret for de tre jentene gitt til min venninne. Som nå plutselig har seks små barn å ta vare på.

Og med denne utrolig triste situasjonen ble min mann og meg klarover at vi ikke vet hva som skjer med være barn dersom vi begge skulle gå bort. Vi er begge enebarn. Foreldrene våre er ikke aktuelle.

Vil barna da komme i fosterhjem? Bli adoptert bort?

Er det mulig å skrive hvem vi ønsker skal "overta" dem i et testament? Og vil dette bli fulgt av myndighetene?

Og ikkke minst ha DU/DERE en krise plan dersom dere begge skulle gå bort?

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Man kan skrive en viljeserklæring som skal veie tungt når det skal avgjøres hvem som skal ta vare på barna.

Vi skal skrive en slik. Der skal det stå at vi vil at mine foreldre skal ta vare på dem - er de for gamle er min søster blitt gammel nok til å ha ansvaret og skal dermed ha det. Så får vi se om de som bestemmer slikt er enige i det.

Er det ikke noen i familien som kan ta vare på barna blir det nok fosterhjem. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Her er en artikkel om emnet.

Skrevet

Vi har ingen kriseplan, men har tusen ganger tenkt at vi burde ha det. Ingen av våre foreldre er aktuelle, og søsken ønsker vi ikke skal ta over ansvaret for barna våre, de står dem ikke nære i det hele tatt. Må kanskje bli venner, men alle våre venner har barn, de fleste har mer enn nok med de barna de allerede har. Så jeg/vi vet ikke helt... men jeg kjenner et stort behov for å "legge en plan" ifall noe skjer, og må vel tenke grundig gjennom det.

Skrevet

Hvis både jeg og sambo dør regner jeg med moren hans (og hennes nye ektemann) vil ta seg av sønnen vår. De har et veldig godt forhold til gutten vår, og økonomi og plass til det.

Søsteren min og mannen er også gode kandidater, men de har flere små fra før av så det spørs.

Heldigvis er ikke dette en problemstilling for oss, da det er flere aktuelle på både min og samboer sin side. Hadde det derimot ikke vært det så ville vi nok tenkt igjennom det og luftet saken med et aktuelt vennepar...

Skrevet

Jeg vet jammen ikke hvordan det fungerer hvis man ikke har søsken eller foreldre som er skikket til å ta vare på barna. Kanskje bevege seg enda lenger ut i slekta da? Ellers blir det vel fosterhjem ja.

Jeg er fadder for barna til søsteren min, og overtar dem dersom det skulle bli behov. Rekner med hun gjør det samme for meg. Har også svoger og svigerinne som kan overta barna mine (og vice versa), det har vi allerede snakket om.

Skrevet

Det er uansett myndighetene (barnevernet?) som bestemmer i slike tilfeller. De begynner alltid med å lete i nær slekt, og man kan som sagt skrive en viljeerklæring som skal veie tungt.

Vi har ikke tenkt på hva som ville skjedd med våre barn. Jeg vet at flere familiemedlemmer hadde ønsket å stille opp, men ser ikke for meg at noen klarer det på heltid, og barna bør har et fest hjem. Men vi har skrevet under en slik viljeerklæring for en god venn som er aleneforelder.

Før i tiden var en av fadderenes roller å oppdra barnet dersom foreldrene falt fra, men den biten har man stort sett gått bort ifra nå.

Skrevet

Viss eg døyr (i ung alder) skal foreldra mine overta ungane mine.

Skrevet

Jeg er fadder for nevøen og niesen min, og tenker at det er en av grunnene til at en blir spurt om å være fadder, både i religiøs forstand, men óg i tilfelle det "uvirkelige" en gang skulle bli virkelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fadder for nevøen og niesen min, og tenker at det er en av grunnene til at en blir spurt om å være fadder, både i religiøs forstand, men óg i tilfelle det "uvirkelige" en gang skulle bli virkelig.

Jeg tenker at det ikke har noe med fadderskap å gjøre i det hele tatt sånn generelt (er jo mulig det er annerledes i din familie). Det er jo vanlig at foreldre velger ulike faddere til hvert barn. Betyr det at de vil at barna skal splittes opp i tilfelle foreldrene går bort i tidlig alder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...