Gå til innhold

Marked eller market?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hei, noen som kan hjelpe meg med dette?

Ordet skal være engelsk. Er begge ordene engelsk, eller kan annvendes? Prøvde å slå opp i ordbok men ble ikke klokere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min ordbok sier bl.a. dette:

marked |märkt|

adjective

having a visible mark : plants with beautifully marked leaves.

market |ˈmärkit|

noun

a regular gathering of people for the purchase and sale of provisions, livestock, and other commodities : farmers going to market.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, noen som kan hjelpe meg med dette?

Ordet skal være engelsk. Er begge ordene engelsk, eller kan annvendes? Prøvde å slå opp i ordbok men ble ikke klokere...

I hvilken sammenheng skal du bruke ordet?

Som Nalla skriver, er marked og market to helt ulike ord som ikke har noe mer hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er det engelske ordet for marked du tenker på, f.eks. et økonomisk marked, så er det market som er riktig. På engelsk kan ordet marked brukes i en setning som f.eks. "there are marked differences between x and y".

Forresten heter det ikke "hva ord er rett", men "hvilket ord er rett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enkel forklaring "marked" betyr "merket", altså det er preteritum av to mark, altså å merke noe. "I marked all my clothes with my initials", "Jeg merket alle klærne mine med mine initialer" Uttales markd

Market er derimot det som heter marked på norsk. "The norwegian market" "Det norske markedet" uttales market

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker for svar.

Tenkte å bruke ordet i ett domenenavn. Som f.eks. Computermarked, healthmarked. Så da blir det nok feil? Ordet som slutter med market er opptatt så. takk for gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...