Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min har bestemt oss for å gå fra hverandre. Vi hadde ikke reg samme adresse når barnet ble født, så han fikk ikke automatisk foreldreansvar. Vi fikk papier i posten som skulle sendes inn slik at han fikk det, men jeg glemte de.

Vil jeg få mer penger dersom han ikke har foreldreansvar? Han skal selvfølgelig ha barnet annenhver helg, så omsorg får han.

Har forstått det slik at første meklingsavtale er obligatorisk, men hva kan jeg gjøre dersom han ikke vil på flere ? Finnes det en måte i tvinge han til å komme på uten å gå gjennom en dommer?

(vil ikke diskutere dette med foreldreansvar. Vil han ha det får han gå i retten. Så vær så snill å bare svar uten å "krangle" på den)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du vil ikke få mere penger om han ikke har skrevet under på foreldreansvar. Legger ved link slik at du kanskje endrer mening i forhold til dette med foreldreansvar http://www.paragrafen.no/?id=49.

Første megling er obligatorisk, dersom dere ikke kommer til enighet på den første meklingen vil dere få tilbud om to timer til ved senere anledning. Under mekling er hovedformålet å få ordnet en samværskontrakt, uten den får du heller ikke dobbelt barnetrygd. Er dere ikke enige i løpet av den tredje meklingstimen, vil saken gå videre opp i systemet.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg ordla meg litt feil. Vi bestemte oss for en stund siden, så han har flyttet ut, og vi har vært på første mekling slik at jeg fikk utvidet barnetrygd. Det var noen saker der vi ikke ble enige om, men vi skulle avtale ny mekling privat. Nå vil ikke han på ny. Kan jeg tvinge han på noen måte? Uten å gå via rettssystemet? Det er veldig viktig for meg å få til en ny mekling.

Skrevet

Du kan i utgangspunktet ikke tvinge han til noen ting. Men dersom du innkaller til ny mekling å han gjentatte ganger ikke møter, vil du da kunne gå via rettsystemet, å da MÅ han!

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan i utgangspunktet ikke tvinge han til noen ting. Men dersom du innkaller til ny mekling å han gjentatte ganger ikke møter, vil du da kunne gå via rettsystemet, å da MÅ han!

[/quo

DEt kan skrives ut meklingsattest uten begge parter er tilstede. Det kan skrives ut meklingsattest etter første møte selv om dere ikke r eninge, vet ikke om det ble gjort i ditt tilfelle.

Har ikke hørt om noen som går til rettsak for å få den andre til å møte til mekling.

Noe annet, møter han ikke i retten kan saken gå sin gang uten BF tilstede.

BF kan bli hentet til rettsaken av politiet.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, du vil ikke få mere penger om han ikke har skrevet under på foreldreansvar. Legger ved link slik at du kanskje endrer mening i forhold til dette med foreldreansvar http://www.paragrafen.no/?id=49.

Første megling er obligatorisk, dersom dere ikke kommer til enighet på den første meklingen vil dere få tilbud om to timer til ved senere anledning. Under mekling er hovedformålet å få ordnet en samværskontrakt, uten den får du heller ikke dobbelt barnetrygd. Er dere ikke enige i løpet av den tredje meklingstimen, vil saken gå videre opp i systemet.

Foreldreansvar og barnebidrag har ikke noen sammenheng. Det er de som er BF som må betale barnebidrag.

Du viser holdninger som ikke er bra, her på denne tråden fåren høre BF er gjerrig og ikke stiller opp.

Men hva er du? Har du tenkt å nekte BF foreldreansvar pga.størelsen på barnebidrag? FYYYYYYY FF........ for er BM. GRÅDIG.........

Me nårdet er sagt, får de aller fleste Bf foreldreansvar i retten om de vil. Dette om han ikke er fullstendig uskikket, og det er ikke opp til BM å vurdere.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldreansvar og barnebidrag har ikke noen sammenheng. Det er de som er BF som må betale barnebidrag.

Du viser holdninger som ikke er bra, her på denne tråden fåren høre BF er gjerrig og ikke stiller opp.

Men hva er du? Har du tenkt å nekte BF foreldreansvar pga.størelsen på barnebidrag? FYYYYYYY FF........ for er BM. GRÅDIG.........

Me nårdet er sagt, får de aller fleste Bf foreldreansvar i retten om de vil. Dette om han ikke er fullstendig uskikket, og det er ikke opp til BM å vurdere.

Snakk om å legge mer i et innlegg enn det som står. Foreslår at du leser hele innlegget på nytt, og så slapper av litt!

AnonymBruker
Skrevet

Delt foreldreansvar har ingenting med penger, bidrag eller barnetrygd å gjøre. Hvis du er hovedforsørger og barnet er hos deg mer enn femti prosent mottar du dobbel barnetrygd, bidrag og kontantstøtte som om far var ukjent. Men jeg vil råde deg til å ha delt foreldreansvar. Hvis noe skjer med deg, sykdom f.eks. vil barnet stå sterkere fordi far automatisk får omsorgsrollen, til mor blir frisk. Ellers vil faktisk barnevernet vurdere hvor barnet blir plassert, fosterhjem eller om din nærmeste familie er egnet.

Hvis eksen din har vært voldelig, er det selvsagt noe annet og du trenger ikke skrive under på at dere har delt foreldreansvar. Siden dere ikke bodde sammen når barnet ble født, kan han ikke kreve det heller. Men det kan skape unødvendig uro hvis han føler seg dyttet bort og han bare blir tildelt rollen som bidragsyter og helgepappa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...