AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Jeg er 173 cm og har de siste årene veid 67 kg, noe jeg har vært mellomfornøyd med. Jeg har ikke vært det man kan kalles lubben, men jeg har hatt noen få kilo ekstra som jeg selv har irritert meg over. For fem år siden veide jeg 62 kg og var strålende fornøyd. Da hadde jeg myke former, men flat mage. For et år siden fikk jeg et barn. Jeg gikk opp til 85 kg i graviditeten (!), men en god del av dette var vann. Da jeg kom hjem fra sykehuset var jeg faktisk nede i 67 kg. Så kom jula, mye snø, og trilletur (som var det eneste mosjonen jeg fikk de første månedene med barn) ble veldig vanskelig. Pluss på litt julekaker, og vips var jeg oppe i 68 kg. I januar begynte jeg å trene igjen på treningssenter, men veldig forsiktig fordi jeg merket at magemusklene fortsatt var svake, bekkenbunnsmuskulaturen var svak etc. Jeg har trent både styrke og kondis på treningssenter. Jeg merket at jeg ble sterkere, og begynte i starten av april å trene for alvor. Guffet opp skikkelig på kondisapparatene og trente styrke metodisk. Begynte å jogge nå for noen uker siden og det går kjempebra. Jeg er i like god form, om ikke bedre, enn før jeg ble gravid. Så gikk jeg på vekta nå i dag og ser at jeg nå veier 69,5 kg. Temmelig deprimerende. Fakta om trening og mat: Trening: Trener tre ganger i uken, to ganger på treningssenter. Der trener jeg 30 min på et kondisapparat som sier at jeg forbrenner 250 kcal, deretter trener jeg styrke (alle store muskelgrupper). Så jogger jeg en gang i uken (45 min, hvorav kanskje 15 er rask gange i oppoverbakke). I tillegg triller jeg turer med barnet om dagen, men de blir dessverre ikke så lange som jeg kunne ønske, kanskje 45 min i moderat tempo. Mat: Frokost: 2 brødskiver med jarlsberg Lunsj: 2 knekkebrød med jarlsberg (ja, jeg er utrolig ensidig på pålegg) Middag: Sunt. Feks kyllingfilet + salat + ris, gresk salat + laks + poteter etc. Kvelds: 1 knekkebrød med jarlsberg (jeg vet ) Utenom måltidene spiser jeg kanskje 2 frukt om dagen (eller gulrot). Snacks og godteri spiser jeg på lørdager, da spiser jeg det jeg har lyst på. Kan noen gi meg noen tips til hva jeg kan endre på? Jeg blir jo helt deprimert av å trene tre ganger i uken og gå OPP i vekt. Riktignok håper og tror jeg at noe er muskler, men vil gjerne få bort litt av fettet. Nå henger magen litt og jeg har tykke overarmer, det er til å bli helt ulykkelig av... Takknemlig for svar
Gjest *Maja* Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 For det første: Kutt ut all osten. Det er bare fett og ikke noe som gir kroppen noe vitkig næring. Pøs heller på med magert kjøttpålegg med friske tomater og agurk på. Drikk kun vann(helst alltid uansett, men i verste fall litt brus en dag i uka) Du skriver at du spiser sunt til middag, men hva inneholder den? Hva steker du maten i? Hvor mye poteter/ris har du til et måltid? Et eller annet sted her er det noe du ikke loggfører i matveien, for du burde gå ned om du er i kaloriunderskudd med trening 3 ganger i uken. Driker du latte, saft m/sukker et eller annet du ikke tenker på? Småspiser du nøtter, sjokolade, dressing7rømme til salat? Er masse skjulte kalorier en glemmer å tenke over som en kalori...jeg drikker f.eks te med en stor teskje honning i...et par slike og det er fort 50 kalorier... Gå igjennom NØYE hva du faktisk spiser gjennom en hel dag og hvor store mengder(ikke litt eller mye...tenk deg at en kyllingfilet er ca. 100 gram...hvor mye ris/potet, hva stekes det i, hva er tilbehør, saus etc)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 For det første: Kutt ut all osten. Det er bare fett og ikke noe som gir kroppen noe vitkig næring. Pøs heller på med magert kjøttpålegg med friske tomater og agurk på. Drikk kun vann(helst alltid uansett, men i verste fall litt brus en dag i uka) Du skriver at du spiser sunt til middag, men hva inneholder den? Hva steker du maten i? Hvor mye poteter/ris har du til et måltid? Et eller annet sted her er det noe du ikke loggfører i matveien, for du burde gå ned om du er i kaloriunderskudd med trening 3 ganger i uken. Driker du latte, saft m/sukker et eller annet du ikke tenker på? Småspiser du nøtter, sjokolade, dressing7rømme til salat? Er masse skjulte kalorier en glemmer å tenke over som en kalori...jeg drikker f.eks te med en stor teskje honning i...et par slike og det er fort 50 kalorier... Gå igjennom NØYE hva du faktisk spiser gjennom en hel dag og hvor store mengder(ikke litt eller mye...tenk deg at en kyllingfilet er ca. 100 gram...hvor mye ris/potet, hva stekes det i, hva er tilbehør, saus etc) Da kutter jeg ut osten. Siden jeg ikke er så glad i kjøttpålegg får jeg heller ha grønnsaker på brødskiven. Steker maten i olje eller smør, men har liksom ikke tenkt at det kan bli så mye. Jeg drikker aldri saft eller brus, bare vann. Men jeg drikker kaffe - espresso til frokost og ofte en cappuccino utpå ettermiddagen. Poteter: 2 stk til middag og en helt vanlig porsjon med ris (slik det står på pakken). Takk for svar
Gjest halebein Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Et tips som har hjulpet noen: et glass vann med en kork eplecidereddik i hver morgen.
Gjest *Maja* Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Ja, den osten er en synder...alle jeg har sagt skal slutte med det har gjerne droppet et par kilo i vekt bare ved å kutte ut den... Du liker jo kyllingfilet...hva med kylling/kalkun pålegg? Super godt på knekkebrødet...viktig å få i seg godt med proteiner. Solsikkeolje er supert å lage all mat på...fra steking til baking. Lag også gjerne en kyllingsalat til lunsj i blandt...jeg tar enten kyllingfilet eller kyllingkjøttdeig og freser det med kyllingfond og pepper og blander det sammen med tomat og agurk i en stor skål...knallgodt og mettende
Gjest Nanne70 Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 Jeg tror ikke du spiser for mye, kanskje heller litt lite og ensidig? Mye brødmat og dermed mye karbohydrater kan bremse vekttapet. Prøv å ikke spise brødmat/knekkebrød både til frokost og lunsj, la heller et av måltidene inneholde mer proteiner. Hvis du liker det, er grøt kokt på havrekli en bra frokost, havrekli inneholder mye mer av proteinene fra kornet enn vanlige havregryn og smaker like godt. Ellers er omelett (gjerne med litt magert kjøtt og løk, paprika, tomat etc.) eggerøre (gjerne sammen med noen skiver røkelaks) eller en salat med noen proteinkilder (bønner, kokt egg,skinke, kylling, reker)super lunsj! Jeg tror forresten ikke at det nødvendig å kutte ost helt hvis du er glad i det, men bytt til en magrere variant og spis det iblant, ikke hver dag. Fett til middagslagingen bør begrense seg til 1 spiseskje smør eller olje, og hva med å prøve andre tilberedningsmåter som f.eks. ovnsbaking eller grilling i stekeovnen? De fleste nye komfyrer har jo grillelement. Laks er jo f.eks. godt både bakt og grillet. Hvis du ikke er glad i kjøttpålegg, hva med etpar skiver røkelaks (ja, det er endel fett, men den sunne typen)eller annet fiskepålegg, magre smøreoster med masse paprika, tomat og agurk, kokt egg, cottage cheese med agurk og paprika eller sukkerfritt syltetøy eller noen epleskiver og litt kanel? Mulighetene er mange hvis du bare bruker fantasien litt. Lykke til!
Wiggins Skrevet 27. mai 2011 #7 Skrevet 27. mai 2011 Får du nok søvn? Hvis man ofte får for lite søvn øker sjansen for å gå opp i vekt, evt. sjansen for å gå ned i vekt minker. Du trener tre ganger i uka på treningssenter skriver du, men hvordan er det med hverdagsmosjonen? Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene to-tre ganger i uka på treningssenter. Det absolutte minimum som norske og andre vestlige helsemyndigheter anbefaler er en halvtime hver dag, dvs. summen av ting som trappegåing og annet som får opp pulsen skal være minst en halvtime.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Får du nok søvn? Hvis man ofte får for lite søvn øker sjansen for å gå opp i vekt, evt. sjansen for å gå ned i vekt minker. Du trener tre ganger i uka på treningssenter skriver du, men hvordan er det med hverdagsmosjonen? Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene to-tre ganger i uka på treningssenter. Det absolutte minimum som norske og andre vestlige helsemyndigheter anbefaler er en halvtime hver dag, dvs. summen av ting som trappegåing og annet som får opp pulsen skal være minst en halvtime. Det der er bare tull. Jeg kjenner mange, inkludert meg selv som ikke får så mye søvn, og likevel holder vekten. Jeg vil sammenligne de undersøkelsene med at "så og så mange ut av 100 overvektige drikker light bru: Konklusjon: Light brus gjør deg overvektig (noe som er for lengst motbevist, dette er altså gammel og idiotisk forskning). Det er ikke lite søvn i seg selv som gjør folk overvektige, men folk som spiser mer, fordi de må ha noe å spise mens de er våkne. Men hvor mange gjelder det? Jeg tror de fleste klarer å styre seg, og de som sover lite, og binger litt ekstra pga. det er det nok ikke mange av. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå