Gjest Sobril Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Har hatt 2 bærbare pc'er av forskjellig merke. Fellesnevneren for begge er at de etter kort tid blir VARME. De bråker, styrer og jobber verre. Den siste jeg har nå slår seg bare av. Jeg bruker den slik at vifta har fri tilgang, men det ser ut som den blir ødelagt uansett. Skjedde 5 måneder etter innkjøp denne gangen. Hvorfor går de forbanna viftene i stykker hele tiden? Er den noe som er bound to happen eller har jeg bare uflaks?
Micolina Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 På meg så har vifta blitt ødelagt samme uke som jeg har fått pc'en. Skjedd på de to siste pc'ene jeg har kjøpt. Er en reklamasjons sak, så du burde kontakte leverandøren av pc'en din. Bråker den sånn kjempe mye så er det noe feil med den. Kan hende at de blir ødelagt fordi du flytter mye på dem? Er jo bærbare så de skal egenltlig tåle det...
feuerstein Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Forskjellig merke? To av disse: Acer, HP Compaq, Packard Bell? Sånt er å forvente når du kjøper billig bærbar, heldigvis er det som Micolina skriver en reklamasjonssak.
Optimist6 Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 jeg har samme prob. det er typisk at HP har sånne prob. vurderer å selge den jeg har og kjøpe ny
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 Bærbar pc, det er egentlig noe "crap" fordi de er ofte laget sånn at mann ikke kommer til komponentene inni på en real måte. De fleste komponentene inni pc'en er magnetiske, og det er enten mann vil eller ikke støv i luften. Støvet samler seg i kjøleribbene som viften blåser luft på, det går å gjøre rent, delvis. Da kjøper mann en boks med trykkluft på boks som mann blåser inn i åpningene foran vifta, dette kan hjelpe, men jeg har bare hatt dårlig erfaring med dette selv. En bærbar pc er ikke fullt så bærbar som mann skal ha det til, da harddisken ofte er en roterende del, som kan komme i ubalanse dersom den blir flyttet på mens PC'en er i drift, så ikke gjør dette for ofte. Sørg også for at det til en hver tid ved bruk er luftrom under pc'en, så ikke ha den i fanget, på dyna eller pleddet når du bruker den, da blir den for varm. Men husk på at det kan være defekter ifra leverandøren så lever den inn til sjekk for å få en avkreftelse/bekreftelse på om det er en svakhet i produktet.
aluminium Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 Vel, det å flytte på en laptop er vel litt av vitsen. Uansett så har vel de flest sensorer som løfter skrivehodene dersom det skulle bli fare for skade. Det har iallefall jeg hatt på mine Macer siden tidlig 2000-tall...
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. mai 2011 #7 Skrevet 27. mai 2011 Vel, det å flytte på en laptop er vel litt av vitsen. Uansett så har vel de flest sensorer som løfter skrivehodene dersom det skulle bli fare for skade. Det har iallefall jeg hatt på mine Macer siden tidlig 2000-tall... Mac er ikke pc.. Det er også mekaniske forskjeller på de forskjellige produktene, selv om anvendelsesområdet ofte er det samme.
Gjest Reproductivist Skrevet 27. mai 2011 #8 Skrevet 27. mai 2011 Har hatt 2 bærbare pc'er av forskjellig merke. Fellesnevneren for begge er at de etter kort tid blir VARME. De bråker, styrer og jobber verre. Den siste jeg har nå slår seg bare av. Jeg bruker den slik at vifta har fri tilgang, men det ser ut som den blir ødelagt uansett. Skjedde 5 måneder etter innkjøp denne gangen. Hvorfor går de forbanna viftene i stykker hele tiden? Er den noe som er bound to happen eller har jeg bare uflaks? Skru på strømsparing hele tiden (klokkehastighet på CPU og GPU særlig) og skaff PC som bruker mindre strøm (ikke så avhengig av vifte) neste gang. Metall utvendig kan kanskje hjelpe den å spre varmen og, men føles varmere å ta på da.
aluminium Skrevet 27. mai 2011 #9 Skrevet 27. mai 2011 (endret) En Mac er akkurat det samme som en PC. Det er ikke noe spesielle disker i Macer, men det er mulig diskene er mer påkostet enn på budsjett-PCer. Det kan forøvrig være nok en grunn til at Macene er litt dyrere... Endret 27. mai 2011 av aluminium
feuerstein Skrevet 27. mai 2011 #10 Skrevet 27. mai 2011 IBM lanserte 2-akse akselerometer i 2003, så det har vært tilgjengelig på pc i årevis og burde vært standard nå. Apple kom etter med 3-akse i 2005.
aluminium Skrevet 27. mai 2011 #12 Skrevet 27. mai 2011 (endret) IBM lanserte 2-akse akselerometer i 2003, så det har vært tilgjengelig på pc i årevis og burde vært standard nå. Apple kom etter med 3-akse i 2005. Det var det jeg også trodde. Men Apple hadde da noen form for skrivehoder som løftet seg før det. Powerbooken jeg kjøpte i 2005 hadde dette, men den var da lant fra helt ny i markedet... Edit: Sudden motion sensor var det de kalte det ja, og den ble implementert i januar 2005. Nok avsporing... Endret 27. mai 2011 av aluminium
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. mai 2011 #13 Skrevet 27. mai 2011 En Mac er akkurat det samme som en PC. Det er ikke noe spesielle disker i Macer, men det er mulig diskene er mer påkostet enn på budsjett-PCer. Det kan forøvrig være nok en grunn til at Macene er litt dyrere... Jo det er forskjeller, det er flere deler som er i bevegelse enn disken. Men for å komme vekk ifra roterende disk, så kan mann jo komponere en maskin som har flash-minne. Men ja, Mac koster mer enn en gjennomsnittlig PC gjør. Kvalitet, design og navn. (Audi koster mer enn Skoda) Så om jeg skulle anbefalt noen å kjøpe et veletablert merke, så ville jeg anbefalt dem å kjøpe Apple, fordi dem i større grad enn andre har fokusert på produktet fremfor kvantitet og profitt. ((Microsoft, Nokia))
Gjest Thefainter Skrevet 27. mai 2011 #14 Skrevet 27. mai 2011 Har hatt 2 bærbare pc'er av forskjellig merke. Fellesnevneren for begge er at de etter kort tid blir VARME. De bråker, styrer og jobber verre. Den siste jeg har nå slår seg bare av. Jeg bruker den slik at vifta har fri tilgang, men det ser ut som den blir ødelagt uansett. Skjedde 5 måneder etter innkjøp denne gangen. Hvorfor går de forbanna viftene i stykker hele tiden? Er den noe som er bound to happen eller har jeg bare uflaks? Jeg føler med deg! Og tro meg, du er ikke alene om dette. Jeg kjenner flere som har dratt fram og tilbake til butikkene for å bytte laptoper som har blitt glovarme og bråka ved normal nettlesing. Min erfaring er at det bare er Asus som klarer å lage laptoper som ikke bråker eller blir varme ved normal nettlesing. Hvilke merker har du prøvd?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #15 Skrevet 28. mai 2011 Jeg har en acer gjennom flere år nå som ikke blir varmere eller bråker mer enn da jeg kjøpte den. Den forrige aceren min var heller ikke problematisk. Bruker den hver dag, og er nok ikke avslått mer enn 2 netter i uka. Hvilemodus ellers. Bærer den med meg overalt og har underlag den står på. Bruker den såpass at flere plastikkdingser har knekt av i sammenstøt med ting.
Gjest Bjørn82 Skrevet 29. mai 2011 #16 Skrevet 29. mai 2011 Jeg har en acer gjennom flere år nå som ikke blir varmere eller bråker mer enn da jeg kjøpte den. Den forrige aceren min var heller ikke problematisk. Bruker den hver dag, og er nok ikke avslått mer enn 2 netter i uka. Hvilemodus ellers. Bærer den med meg overalt og har underlag den står på. Bruker den såpass at flere plastikkdingser har knekt av i sammenstøt med ting. Jada, jeg har selv hatt både Dell, Acer, Packard Bell, IBM... Jeg har med noen hatt problemer og med andre har jeg ikke hatt problemer. IBM'en er den som har hatt tilsynelatende best kvalitet med bakgrunn i levetiden, kjølingen og ytelsen. Apple sine produkter virker som de har en høyere kvalitet og levealder enn gjennomsnitt pc'en. Da synes jeg kanskje det kan forsvares at deres produkter koster mere. Men samtidig så er jeg også klar over at de tar seg betalt for merket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå