Green Lady Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Lå og koste litt med pusen i går, og så merker jeg han har en slags avlang kul under "albuen" på den ene frampoten. Virker som om det er skorpe der, også. Bare en liten en, altså. Klumpen er kanskje like stor som en halv tommel ( ), og han reagerer ikke når jeg tar på den eller klemmer på den. Spiser og drikker som normalt, like aktiv som før, så merker ingen forskjell heller. Noen som kan ha en anelse om hva dette kan være?
Gjest Lille-pus Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 skudd i mørket: et første jeg tenker på er at han har fått hard hud på albuen, men så ble jeg veldig usikker på hvor vanlig det er hos katter...... hunder kan fort få det, men katter ? Kan du bevege på den under huden ? Altså; sklir den litt frem og tilbake om du tar den mellom fingrene og prøver å flytte den litt frem og tilbake i lengdereningen ? Hvis det er litt størrelse på den (som jeg forstår at det kan være) så kan det jo være en betennelse der, siden det kan virke som det er en sårskorpe "på toppen". Får du lov av pus til å se hvordan det ser ut ?
Aurora M. Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Høres ut som en helt anatomisk korrekt pusepote.
Green Lady Skrevet 27. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2011 Den ligger på en måte under skinnet mellom mage og skulder. Kan beveges litt på og løftes litt. Og han har en liten skorpe på toppen. Pus ser bare dumt på meg når jeg står der med en bekymret mine og klår på den Eneste gangen han reagerte var da jeg klemte litt på den, med litt styrke, men kun at han bevegde på hodet, ikke noe mjauing, fresing, biting eller kloring. Bare litt sånn "Hey, slutt med det der da.."
Aurora M. Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 Åja, så langt oppe ja! Jeg tenkte litt lengre ned, rett nedenfor det midterste leddet i benet, for der har de en knute som mange tar for å være noe rart, men som altså er helt normalt. Kanskje pus har fått en liten abscess? Det er en liten kul fylt med puss som gjerne oppstår etter et bitt eller klor. Hvis den ikke ser ut til å plages noe av det, synes jeg du kan vente litt og se det litt an, så kanskje den forvinner av seg selv. Hvis ikke ville jeg nok fått en veterinær til å se på det. Beklager at jeg misforsto litt!
Gjest Blubberella Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 Tror Aurora er inne på noe her! Katter kan få sår på bena, enten gjennom slåsskamp eller at de skraper seg opp på noe ute, og da kan det kapsle seg inn bakterier og bli hovent og betent. Min katt fikk en sånn abcess på ene forpoten like ved "albueleddet" og haltet pga dette. Dyrlegen anbefalte å få det sjekket med en gang, og pusen måtte få antibiotika og smertestillende i fem dager for å bli frisk. Du bør ta katten med til dyrlege og sjekke, da sånne betennelser kan spre seg og i verste fall gi blodforgiftning.
Spoven Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 En av våre hadde også abcesser oppå hodet, sannsynligvis etter dyrebitt. De rakk ikke å kapsle seg inn, den ene kulen sprakk da jeg strøk på den, og pusset tøt ut. (Heldigvis er jeg en som "liker" sånne ekle greier, mannen sto grønnblek ved siden av.) Vi dro til veterinær som behandlet abcessene, skylte og renset. Katten fikk smertestillende og antibiotika. Han viste ingen tegn til smerte mens jeg holdte på, de er flinke å skjule sånt. Eller kanskje han bare var lykkelig over at det ble tatt hånd om. Sånne abcesser er veldig vanlig, og blir de ikke behandlet så kan de kapsle seg inn. Få en dyrelege å se på den kulen. Så håper jeg at det bare er en helt ufarlig kul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå