Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) Er (om 2 dager) 35 uker på vei og skal snart til jordmor for fødselsforbredende samtale.

Hun sa partner burde bli med, men det var selvsagt ikke noe krav.

Har deres menn som har vert med på dette fått noe ut av denne samtalen, eller er det bare bortkastet?

Samboeren min er nødt å ta fri 2 dager fra jobb om han skal bli med.

Her har samboeren min bare vert med på Ultralyd til nå.

Synest ikke det er noe poeng i å dra med seg partner til jordmoren bare for at han skal se på at hun sjekker Symfyse/fundusmål, vekta mi og fosterlyden til babyen.

Håper noen gidder og svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*følger med på denne tråden*

Min mann har heller ikke vært med på ordinære jordmor-/legetimer, kun UL så langt.

Skrevet

Mannen min var med før første fødsel, og jeg syntes det var bra fordi han ikke hadde vist særlig interesse før det. Ergo lærte han en hel del. "Min" jordmor forklarte gangen i fødselen, om å telle riene/ta tida, og viste hvoran man kan massere for å lindre smertene. Tipper du vil finne alt dette på nettet/i bøker, og dere kan snakke om det hjemme (evt. du kan referere det jordmor sier).

Selv om jeg syntes det var bra at han var med, var det ikke så bra at det retferdiggjør 2 dager fra jobb (etter min målestokk).

AnonymBruker
Skrevet

Vil så absolutt anbefale at barnefar er med, er mye nyttig info. Menn vet jo ikke like mye som oss gravide kvinner, vi leser jo mye og vet hvordan en fødsel foregår, det vet ikke de fleste menn. Jordmor snakker også om fars rolle under fødselen, noe jeg tror eg bra for far, at han føler han er en viktig og stor del av fødselen også. Hun snakker også om hvordan han kan støtte deg under fødselen, noe min samboer satt stor pris på hvertfall.

Skrevet

Jeg syns ikke en fødsel er så hokus pokus at mor ikke han fortelle far hovedpunktene. Ville ikke tatt fri 2 dager fra jobb for det.

Gjest pysepusen
Skrevet

Hadde ikke krevd at mannen skulle være med om han måtte ta to fridager. Man kan fint fortelle ham hva som blir sagt. Han kan lese i fødselsboken (den fikk jeg hos jordmor) om han vil det.

Mannen var aldri med på annet enn UL her. Skjønte aldri hvorfor han skulle det liksom :sjenert:

Skrevet

Mannen var med på fødselsforberedende kurs, i tillegg til at han har vært med på én jordmorkontroll. Vet ikke akkurat hvor mye han har lært, men synes det er greit at han blir litt involvert i det som skal skje. :) Den gangen han var med på kontroll stilte han plutselig massevis av spørsmål som jeg ikke ante at han hadde, så jeg ble positivt overrasket.

Skrevet

Så lenge det ikke er viktig for deg at han er der, så synes ikke jeg det er noe vits å ha han med. Mannen min har aldri vært med på noe annet enn UL og fødsel i forbindelse med mine svangerskap, fordi vi har ikke følt noe behov for det noen av oss.( Det hører også med at han er såpass oppegående at han hadde satt seg inn i de viktigste detaljene om fødsel, og vi snakket mye om den både før og etter:-).. )

Lykke til videre med svangerskapet og den kommende fødselen! :-)

Skrevet

Mannen min har vært med på så godt som alle kontroller og fødselsforberedene kurs. For oss har dette vært en veldig fin løsning. Jeg har hele tiden følt at vi er sammen om denne graviditeten, og han har fått mulighet til å følge med og komme med egne spørsmål og tanker underveis. Resultatet er at han nå er nesten mer utålmodig enn meg.

Hvis han ikke hadde vært med på noen andre kontroller ville jeg i hvert fall hatt ham med for å snakke om fødselen, men ser problemet hvis han må ta to dager fri. Du har ikke mulighet til å bytte time slik at han slipper å ta fri?

(Nå har jeg vært heldig og fått morgentime kl. 8 hver gang, så det har ikke gått så veldig ut over jobben hans.)

Skrevet

Jordmoren jeg går til ønsker at far er med på fødselssamtalen, men det er selvsagt helt frivillig.

AnonymBruker
Skrevet

Verken jeg eller mannen har fått noe særlig ut av samtaler med jordmor el fødselsforberedende kurs. Det som har blitt sagt, har vi lest i bøker likevel. Dvs jeg har lest, og når jeg kommer til noe virkelig interessant, har jeg lest høyt for mannen, så han har fått med seg de viktigste punktene :)

Men jeg ble nå med på alle jordmortimene etc, i TILFELLE det var noe viktig som jeg ikke hadde snappet opp i bøker eller på nettet, som gjaldt det lokale sykehuset eller andre lokale prosedyrer.

Hadde ikke ofret 2 arbeidsdager for dette som mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...