Gå til innhold

Hodelus

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring:

Vi måtte ta lusekur alle sammen. Fryse ned hårbørster og strikk, dukker med hår, koke sengetøy og håndklær, ligge jakker og andre klær de har brukt i fryseren.....

Kjemme håret med lusekam hver dag i en uke før vi tok kuren på nytt.

Vi holdt datteren vår hjemme fra parken til kuren var tatt.

Vi informerte også de vi hadde vært i kontakt med.

Datteren vår hadde jo hatt hodelus en god stund når svigermor oppdaget det.

Datteren vår fikk det av sin kusine og fetter, for de ringte til oss og sa i fra, men vi fant ingenting og antok at hun ikke hadde fått det.

Men 1 mnd senere så hadde da min datter, min samboer og jeg fått det altså.....

Dette var i sommer. Så langt ingen nye lus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å lære barna at man ikke skal byttelåne hårbørster, luer, skjerf og liknende! Husker med gru den gangen "alle" hadde hodelus på barneskolen min, jeg og søsteren min innkludert! Alt av klær og andre tekstiler i fryser eller på vask over 60 grader. Kur med en ukes mellomrom. Slapp unna lusekammen, det er ikke nødvendig om en er nøye med resten. Det er heller ikke nødvendig å hole barna hjemme dersom de er flinke til å ikke bytte luer osv. Mener å huske at det var unntakstilstand i gym-garderoben.

Huff! Klør bare jeg tenker på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp unna lusekammen, det er ikke nødvendig om en er nøye med resten.

Det er heller ikke nødvendig å hole barna hjemme dersom de er flinke til å ikke bytte luer osv.

Jo lusekammen er uvurderlig! Ikke hopp over den! Du har derimot helt rett i det med å holde hjemme. Ikke noen vits så lenge ungene forstår at hårbørster, luer osv må holdes unna de andre..

Skolen der datter'n går er hardt angrepet av lus. De dukker opp på nytt og på nytt... Ikke noe særlig morsomt..

Vi har gått gjennom kokevask og frysing av alt mulig og tatt lusekur med tilhørende kamming - men hun har likvel hatt to angrep i høst.

Det ingen andre har nevnt her er badstue! Ta badstue en gang i uka så kan du holde det i sjakk. Temperaturen der inne er over 60 grader og det dreper faktisk lusa, men det tar ikke knekken på eggene - derfor må det tas med jevne mellomrom....

Lurt å sjekke med lusekammen omtrent en gang i uka også...

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi bare missforstå hverandre, Suzy? Lusekammen er fin til å sjekke med, men for å fjerne lus må det hardere lut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Mine barn hadde lus så å si i hele fjord,vi ble ikke kvitt de for de var resistense for lusemiddele man får kjøpt på apoteket.Så det beste er å bruke lusekammen hver dag i 4uker,kammen fjerner lus og egg.Jeg har vært i kontakt med mange anngående lus og alle sier bruk kammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo maaange år siden jeg hadde lus da (hardt å innse at de er så lenge siden man var barn gitt ;) ), så det er mulig resistens ikke var et problem på den tida.

Urk! Måtte jeg forville meg inn på denne tråden? Nå klør det jammen meg IGJEN! Og mot psykiske hodelus er det lite som virker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi bare missforstå hverandre' date=' Suzy? Lusekammen er fin til å sjekke med, men for å fjerne lus må det hardere lut til.[/quote']

Tydeligvis en liten mistolkning der ja... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i kontakt med flere med lus for noen år siden, og ville ta en kur for å være på den sikre siden. Da fikk jeg beskjed på apoteket at jeg ikke skulle gjøre det hvis ikke jeg hadde lus selv, pga resistens.

Derfor skal ikke hele familien ta kur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Går det an å ha lus uten å klø??? Finner noen små hvite ting i håret, ligner ikke på flass, mer runde, som sitter fast på håret. Kan jeg ha lus???!!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i kontakt med flere med lus for noen år siden, og ville ta en kur for å være på den sikre siden. Da fikk jeg beskjed på apoteket at jeg ikke skulle gjøre det hvis ikke jeg hadde lus selv, pga resistens.

Derfor skal ikke hele familien ta kur!

Dette er faktisk viktig!! Lusa blir resistent mot middelet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ha lus uten å klø??? Finner noen små hvite ting i håret' date=' ligner ikke på flass, mer runde, som sitter fast på håret. Kan jeg ha lus???!!! :o[/quote']

Små hvite avlange saker som sitter omlag en centimeter fra hodebunnen klistret fast på håret kan godt være egg ja...

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ja, nå har jeg også vært gjennom kuren. For et styr og for en klesvask...

Jeg trodde for et par uker siden at jeg hadde fått flass og måtte vaske håret oftere enn før, men så viste det seg altså at det var lus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min dro det med seg hjem for noen år siden, og spanderte selvsagt et par på sin mor. Vi brukte først en shampo, Nix. Denne funket ikke helt, så da måtte vi ty til liniment, husker ikke hva det het. Det tok knekken på de.

Uggen opplevelse, og nå klør jeg selvsagt etter å ha tenkt på det... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på nyhetene at vi måtte ta oss en tur i badstue' date='det tok knekken på lusa.[/quote']

Ja, men ikke eggene derfor må det gjøres regelmessig skal det ha noen effekt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...