Gå til innhold

Vaske polyamid og polyester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et kremhvitt/ beige skjørt bestående av ca. 80 % polyamid (nylon) og 20 % polyester. Altså så syntetisk som det kan få blitt.

Fikk noen melkeflekker på det, og innså at skjørtet måtte vaskes. Vaskelappen derimot, hevder at skjørtet er et såkalt 'dry clean only'- plagg. Sjekket litt rundt på nettet, og fant ut at det fint kan tåle 40 grader. Satser derfor på håndvask, for å prøve meg frem forsiktig, men lurer da på hvordan jeg skal fjerne de melkeflekkene. Tror dere flekkfjerningsmiddel holder, eller er det andre ting jeg heller burde bruke?

Noen erfaringer med vask av stoff av polyamid og polyester?

Skrevet

En follow up, siden andre kanskje står med samme problem selv en gang og googler opp polyamid, polyester og nylon med vask.

Da jeg ikke fikk svar her, tok jeg saken i egne hender og vasket skjørtet selv.

Siden jeg var bekymret for flekkene på det lyse skjørtet, var det med tungt hjerte at jeg satte i gang. For hva ville skje nå? Ville de bare flyte utover og bli verre enn utgangspunktet? Polyamid og polyester støter jo fra seg vann, så engstelsen lå i stoffets egenskaper.

Sprayet på Biotex flekkfjerner, og lot det virke i noen minutter. Deretter håndvasket jeg skjørtet i Milo, i en temperatur jeg fint kunne ha hendene mine i. Forsøkte etter beste evne å ikke vri stoffet. Deretter skylte jeg det og hengte det opp til tørk.

Flekkene ble borte!

Men stoffet ble veldig krøllete og skjoldete, noe som viste seg å være en utfordring når det skulle strykes. Jernet ksn ikke være for varmt, så jeg anbefaler at man stryker polyester og polyamid mens det ennå er noe fuktig.

Alt gikk altså greit i vask, til tross for at det stod at det ikke skulle vaskes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...