Gå til innhold

grunnlag for heving av leiekontrakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I blokka jeg bor er det noe galt med ventilasjonsanlegget, slik at når naboene mine røyker, får jeg all stanken inn til meg. Jeg har astma og får store problemer pga dette. Huseier sier at de ikke klarer å fikse problemet, men har ikke gitt meg tilbud om reduksjon i husleie, eller forslag om å heve kontrakt. Har binding på 1 år.

Jeg har en grei toleranse for feil og mangler, men dette går jo regelrett utover helsen min, konstant syk pga det, og det er virkelig ikke behagelig å sitte i røykstank når man ikke røyker selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt problemstillingen.. Du har fått tilbud om heving, også lurer du på om det er grunn til heving? Du har jo allerede fått det innvilget?

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemstillingen.. Du har fått tilbud om heving, også lurer du på om det er grunn til heving? Du har jo allerede fått det innvilget?

Hvor leser du det? :klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har IKKE tilbydt heving.

Be om heving selv da. Du får selvfølgelig ikke sånt kastet etter deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må be om det. Gjør huseier seg vanskelig kan du evt. høre med en advokat om du har en sak.

Om du er medlem i en fagforening i LO kan det hende du har krav på advokatbistand gjennom forbundet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe leste det tilogmed tre ganger for å være sikker, men så det først nå "IKKE" som jeg tydeligvis var blind for istad...

Sorry!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste også feil først :goodbye:

Utleier burde uoppfordret gitt deg alternativene med enten opphevelse av leiekontrakten eller redusert leie. Siden han ikke har tilbydt seg dette, bør du nevne dette til han, eller lese kontrakten i sømmene om det kan vise seg et smutthull:)

Håper du finner en løsning på det, og at utleier tar hensyn til dine helseproblemer:)

Endret av Luckyme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier gir deg alternativer. Du kan velge å bli i røyklukt siden de ikke klarer å fikse problemet mot at du får redusert husleien. Eller du kan flytte om du ønsker. Han opphever ikke leiekontrakten men gir deg et unntak av 1 års regelen.

Her er altså valget ditt :filer:

Nå har du også lest feil, huseier har IKKE tilbudt billigere leie eller heving av kontrakt :lol:

Tror TS ordla seg litt krøkkete, for jeg måtte også lese et par ganger for å få med meg den ikke'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. jeg så innlegget ditt, og innså jeg hadde lest feil også :fnise: Så nå er det redigert :goodbye:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hehe, jeg forstår ikke hvordan setningen "huseier har ikke tilbudt redusert leie, eller forslag om heving av kontrakt" kan leses feil :ler:

Okey, mener dere at jeg bør få lov til å flytte ut av leiligheten på grunnlag av dette? Bør jeg få forkortet oppsigelsestid også? sa ifra om problemet for 3 mnd´er siden, nå begynner det virkelig å gå på helsa løs. Jeg blir dårlig bare tanken på å måtte bo her 3 mnd´er til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen jurist, men om du bor i nærheten av en av de store byene kan det være en ide å kontakte JussBuss. De er kjempehyggelige, og hjelper gratis :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ingen jurist, men om du bor i nærheten av en av de store byene kan det være en ide å kontakte JussBuss. De er kjempehyggelige, og hjelper gratis :)

Det kan jeg så absolutt gjøre. Jeg tror at huseier kommer til å være grei å ha med å gjøre, var bare nysgjerrig på hva dere ville gjort og om dere mente jeg burde få flytte.

En annen ting er at jeg fikk beskjed om at hele leiligheten er lydisolert, noe som var avgjørende for at jeg valgte nettopp denne leiligheten. Men det er sykt lydt her,og jeg kan ikke forstå at det kan være lydioslert i det hele tatt. Går utover nattesøvnen til gangs, og med røykstanken i tillegg så er jeg helt utslitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hvertfall flyttet om jeg var deg, uten tvil!

Håper huseier er grei med deg og at du får hevet kontrakten uten problemer :) Ikke noe særlig når man ikke trives i sitt eget hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville hvertfall flyttet om jeg var deg, uten tvil!

Håper huseier er grei med deg og at du får hevet kontrakten uten problemer :) Ikke noe særlig når man ikke trives i sitt eget hjem!

Elsker leiligheten, beliggenheten (og ikke minst den gode prisen, haha), men helsa mi er viktigere enn alt annet. Blir kvalm bare tanken på flytting igjen, men det er vel en mening med alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse er jo også viktig for trivsel :goodbye:

Jeg er av de som tror på skjebnen, og det kan jo være at du ender opp med en enda bedre leilighet:)

Håper i hvertfall du finner en fin leilighet som tar vare på helsa di :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Helse er jo også viktig for trivsel :goodbye:

Jeg er av de som tror på skjebnen, og det kan jo være at du ender opp med en enda bedre leilighet:)

Håper i hvertfall du finner en fin leilighet som tar vare på helsa di :jepp:

Jeg tror man skaper sin egen skjebne. Helt riktig, ingenting er så viktig som helse, og det ironiske er at jeg nettopp hadde kommet meg på beina igjen etter mange år som syk, så flyttet tilbake til hjembyen for å begynne å jobbe. Men før jeg flyttet var jeg i tvil om jeg ville tilbake, men valgte å gjrøe det fordi jeg fikk en bra leilighet sentralt. I den tiden jeg har vært her har jeg knyttet fremtidig forretningskontakter som jeg fortsatt kan ha selv om jeg flytter 2 timer unna. Så kanskje det var meningen at jeg skulle hit for en kort stund, også stikke igjen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det de ikke lovet holder, så er det jo brudd på kontrakten. Les litt i lovdata om dette. Skal prøve å finne opp krav til leilighet nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet regelverk om byggninger, vet ikke om det gjelder offentlige bygg eller alle bygg. Uansett her er lovene om ventilasjon.

Hvis du føler at dette gjelder, sjekk det ut og vis det til de du leier av :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har funnet regelverk om byggninger, vet ikke om det gjelder offentlige bygg eller alle bygg. Uansett her er lovene om ventilasjon.

Hvis du føler at dette gjelder, sjekk det ut og vis det til de du leier av :).

Tusen tusen takk! Jeg har faktisk ikke ventilasjon på soverommet i det hele tatt, så må sove med vinduet åpent hele natten for å ikke kveles. Og det er kaldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...