Gå til innhold

Hvilke salmer skal dere bruke under vielsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenkt på Kjærlighet fra Gud, som vi synes er en fin salme til bryllup. Men så er vi usikre på hvilken annen salme vi skal ha.. Noen som har gode forslag? Hvilke salmer skal dere bruke?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte disse tre i vårt bryllup:

Deilig er jorden

Å levee det er å elska

Amazing grace

Skrevet

Vi skal ha "No livnar det i lundar" og "det er så yndig at følges ad" :)

Skrevet

Hva med: Ett liv for mig (?) :)

Eller : Blå salme..

Syns disse er så nydelige!

Skrevet

vi skal ha to salmer (som er det minste vi kan ha..)

vi har valgt "ein fin liten blome" den andre er vi litt usikre på enda, men tror det blir "kjærlighet er lysets kilde"

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Det er mange salmer jeg ikke har hørt om her. Kjærlighet er lysets kilde, har fin tekst og syns den passer godt til bryllup, men kan ikke melodien da;) Ein fin liten blome, hadde vi i begravelsen til min mor, så den har jeg litt triste minner med.. No livnar det i lundar, 17.mai sang?:) Og deilig er jorden, da tenker jeg jul..:) Kom gjerne med flere forslag!

Skrevet

Vi hadde disse tre: Å leva det er å elska, Kjærlighet fra Gud og Guds godhet sang i sinnet.

Skrevet

Det er utrolig dårlig utvalg i bryllupssalmer! Nå er det visst nettopp skrevet en ny en, jeg leste om den i Vårt Land, men har ikke hørt den. Jeg fant ikke teksten/melodien på nett, men det er mulig den finnes i VLs nye bryllups-app for iPad/Android. Der skal det ihvertfall være mulig å lytte til salmer fra salmeboka.

Ellers vil jeg anbefale å se litt utenfor de vanligste bryllupssalmene. Det er fullt mulig å velge andre salmer, bare se litt på at teksten passer, og at sangen er grei å synge. Spør evt organisten om råd.

Vi hadde engelske salmer i vårt bryllup (pga internasjonale gjester o.l.), det bød på noen utfordringer fordi ikke så mange kunne sangene, selv om jeg hadde sendt ut link til sangene på forhånd. Men jeg fikk skryt for utradisjonelle salmevalg likevel.

Vi hadde "Be thou my vision" - den kan også synges på norsk "Deg å få skode". Jeg synes den har en helt nydelig melodi, og teksten passer også fint til bryllup. Den andre sangen er en mer moderne engelsk salme "Blessed be your name". Den er også fin, men avhengig av at noen kan sangen på forhånd.

Lykke til med salmevalg!

Skrevet

Takk for svar! Det er mange salmer jeg ikke har hørt om her. Kjærlighet er lysets kilde, har fin tekst og syns den passer godt til bryllup, men kan ikke melodien da;) Ein fin liten blome, hadde vi i begravelsen til min mor, så den har jeg litt triste minner med.. No livnar det i lundar, 17.mai sang?:) Og deilig er jorden, da tenker jeg jul..:) Kom gjerne med flere forslag!

jeg hadde heller ikke hørt om kjærlighet er lysets kilde før, men googlet den og fant ut at det er en veldig lett melodi å følge selv om en ikke kjenner den fra før og siden jeg likte teksten godt så falt valget på den i tillegg til å leva det er å elska.

en skal være oppmerksom på at det ikke er bare å bare å velge salmer i alle kirker. her hos oss må vi avtale med organist minst 7 uker på forhånd om vi velger salmer som ikke står blant de salmene vi hadde å velge i.

Skrevet

Noen som har gode forslag? Hvilke salmer skal dere bruke?

Om dere har barn så er jo "Måne og sol" fin og barnevennlig (nr. 943 i Norsk Salmebok). Hvis dere vil være sikre på at folk kan melodien så kan dere velge "Kom, kom og hør et gledens ord" (nr. 331 i Norsk Salmebok) - den går på melodien Amazing Grace som de fleste jo kjenner. Det er riktig som noen kommenterte at vi ikke har så mange norske bryllupssalmer. Men det er oversatt en dansk bryllupssalme til norsk: "Det er så trivlig å vandre i lag" (står ikke i salmeboken, men bare spør organisten). Den går på melodien "Du grønne, glitrende tre goddag" (og den kan alle!). Og sånn kan jeg fortsette... Det finnes faktisk veldig mange fine salmer som egner seg til bryllup. Flere tips til bryllupssalmer finnes her.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes faktisk at Å leve det er å elska er ganske romantisk og synes den passer veldig fint i bryllup. Men man liker jo ulike ting..

Bryllupsalmer med tenker finner du f.eks her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...