Gå til innhold

Plagsom kløe på hund

Gunilla

Anbefalte innlegg

Vår snart 3 år gamle labrador har etter siste løpetid begynt å klø mer og mer. Finner ingenting der hun klør seg, og jeg synes å huske at dette KAN være mentalt. Burde vi gi en en loppekur (lusekur) for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange hunder har allergi.

Har dere byttet for i det siste? Har hunden fått noe den ikke pleier å få?

Er huden under pelsen irritert/rød? Flasser hunden?

Du kan jo prøve med en kur, men jeg anbefaler deg å ta en tur til dyrlegen hvis dette ikke gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløe kan definitivt ikke diagnostiseres, behandles eller løses på KG. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg selv har hatt to hunder med kløe - og vet derav en del om det. Selvfølgelig kan det være så enkelt som lus, men du må vel ha resept på lusebehandling - så hvorfor ikke ta en skikkelig sjekk hos veterinæren med det samme.

Det er ganske vanlig at Labradrorer (som jeg har) blir plaget med allergi. På sommeren (med varme) og på vår/høst (med mye vått vær) har dette lett for å slå ekstra ut. Allergi kan komme av så mangt. Fôr er vel den mest brukte forklaringen.

Det kan tas blodprøver (svært lite pålitelige) og hudtester (litt mer pålitelige) for allergi av alle slags typer. Det finnes medisiner som kurerer symptomer og medisiner som kurerer årsaken.

Men det hender at hunden ikke blir helt symptomfri. Min lille yndling blir ikke det. Hun er 6 år nå og har fått definert "nedsatt immunforsvar" (furunkulose). Men vi klarer oss bra. Veterinærbesøkene er nå et minimum. Litt salver og stæsj har vi liggende i tillegg til at jeg vasker, renser og klipper ører og poter jevnlig. I tillegg må labber holdes så tørre som overhodet mulig. Vi lever et godt liv - og nesten helt normalt hundeliv. Jeg vil heller avlive henne enn å la henne leve et mindreverdig hundeliv! Så litt symptomer koster jeg på meg arbeidet med - for at hun skal ha det godt.

Dette var veldig kort fortalt en liten bit av vilken erfaring og kunnskap jeg har "pådratt" meg i løpet av min yndlings liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg glemte å si at gjørmebad ofte kan føre til kløe.

Jeg vasker min yndling i grønnsåpe/spesialsåpe opp til hver 14. dag nå som det er som mest møkkete ute. De simpelthen elsker å rulle seg i skogsgjørma...

Eller kanskje er det fluelopper (eller noe sånt) som hunden får i skogen? Mener de lever der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har ikke skiftet fôr, kjøper alltid av oppdretter. Skal ta opp dette med kløe med ham neste gang jeg stikker innom for å kjøpe fôr! Og hvis det ikke gir seg, tar jeg meg en tur til veterinær (og tar med meg hunden, ja.. :wink: ). Det er forløpig ikke snakk om ekstrem kløing, men tiltagende kløing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du har Labrador av?

Jeg har jo selv to yndlinger for tiden, men har hatt utallige de siste årene (de fleste skulle bli/var førerhunder).

Cha's og Mementos i tillegg til Licithas er de jeg har hatt hunder av - i tillegg til Veiviseren (GuideDog-førerhundskolen i Vestby).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Det er nok en lite kjent oppdretter, vil jeg tro. Den lokale - veldig lokal. Sæterskogen i Stange kommune :D - verdens hyggeligste mann! Vår hund er "familiehund", mens han driver aktivt med jakt/apportering og spor med sine, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...