Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle!

Er det noen her som vet noe om denne typen utdanning?

Er det lettere å kombinere dette med jobb, familie etc, ift en ordinær lærerutdanning

?

Noen andre erfaringer??

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg begynte på denne utdanningen høsten 2009, og hadde en 50% jobb (fleksibel, bestemte selv hvilke dager jeg skulle jobbe og kunne ta meg fri for samlinger, eksamen etc.) ved siden av.

I forhold til Campus-elevene, som gikk på skolen hver dag, hadde nett-og samlingsbasert utdanning høy snittalder (de fleste var rundt 30 eller eldre) og som meg hadde de aller fleste også barn og jobbet ved siden av studiet.

Med 8 stk 4-dagers samlinger i løpet av et år kan studiet virke enkelt og ikke spesielt tidkrevende, men der jeg gikk (HIHM) er studiet 100%, og det er mye hjemmearbeid og lesing som kreves mellom samlingene. Man har innleveringsoppgaver på nett og må hele tiden holde seg oppdatert på nettverksplatformen som skolen bruker da det kontinuerlig legges ut oppgaver der.

Jeg følte at det ble ganske overveldende med 100 % studier, en ganske krevende jobb ved siden av (ikke lærer-relatert) og familie hjemme, så jeg sluttet på studiet halvveis inne i vårsemesteret, dvs. at jeg gikk det første året minus noen måneder. Hadde gått og tenkt på å slutte en stund, særlig etter to praksisperioder på en skole der fag og pedagogikk alltid kom i bakgrunnen for elever med spesielle behov som krevde altfor mye oppmerksomhet.

Skolen der jeg hadde praksis hadde svært stram økonomi og læreren hadde ansvaret for hele klassen alene (altså ingen assistenter til elever med atferdsproblemer). Jeg tenkte med gru på om dette skulle bli min hverdag - om jeg skulle slite i fire år på lærerskole bare for å bli utbrent som lærer etter noe få år i jobb.

En annen ting var at jeg slet med matematikkfaget. Fikk hele tiden ok karakterer, men som alltid har jeg måttet jobbe ekstra hardt med faget for å oppnå gode resultater. Og da jeg fra før av kun hadde matte fra første året på videregående var det et veldig krevende fag for meg siden pensum inneholdt matematikk som var mye mer avansert enn dette.

Kullet mitt var imidlertid det siste som gikk den gamle allmennlærerutdanningen og mye kan ha blitt endret siden da, selvsagt først og fremst faglig siden matte nå er valgfritt for 5.-10.-utdannelsen og norsk og pedagogikk har blitt mer omfattende, men muligens en del andre ting også. Dette var kanskje et veldig negativt svar, men jeg fant ut at det ikke passet for meg.

Endret av Numisa
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Takk for utdypende , og ikke minst, ærlig svar!

Jeg har søkt en 100 % lærerstilling på en barneskole, vet jo ikke om jeg får den, har bare bachelor fra før av, men vet at jeg er helt avhengig av jobb ved siden av, rett og slett for å få råd til å studere.

Har noen fag fra 1. året på lærerskola fra før av, har 30 studiepoeng samt praksis, så lurte på om det gikk å få dem innpasset i 1. året. Hvis ikke tror jeg det blir umulig å ta både 1.året på lærerskola og jobbe i 100 % stilling.

Har også noen grunnfag, disse har jeg tenkt å søke om å få innpasset i lærerskolas 3.og 4. år, slik at jeg tar ped for disse fagene, og evt skriver en oppgave, eller hvordan det nå enn gjøres. Hvis alt dette går i orden, vil jeg få kortet kraftig ned på utdanningen min.

Skola har sagt de skal se på saken, og være fleksible med å innpasse fag, men jeg har jo ingen garanti, det må søkes, og jeg må håpe på at det kan ordnes.

Vikariatet varer ut februar 2012.

Nei, vet ikke, blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre. På den ene siden MÅ jeg ha en jobb vsa, på den annen side TRENGER jeg en utdanning, for å få fast jobb senere.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Kan jeg bare spørre om en ting? Om dere tar utdanning som lærer samlingsbasert/nettbasert, har dere tilstrekkelig med praksis da? Jeg bare ser for meg at å bli lærer krever endel samhanding med andre mennesker og elever.

Gjest Vampen
Skrevet

Hei!

Takk for utdypende , og ikke minst, ærlig svar!

Jeg har søkt en 100 % lærerstilling på en barneskole, vet jo ikke om jeg får den, har bare bachelor fra før av, men vet at jeg er helt avhengig av jobb ved siden av, rett og slett for å få råd til å studere.

Har noen fag fra 1. året på lærerskola fra før av, har 30 studiepoeng samt praksis, så lurte på om det gikk å få dem innpasset i 1. året. Hvis ikke tror jeg det blir umulig å ta både 1.året på lærerskola og jobbe i 100 % stilling.

Har også noen grunnfag, disse har jeg tenkt å søke om å få innpasset i lærerskolas 3.og 4. år, slik at jeg tar ped for disse fagene, og evt skriver en oppgave, eller hvordan det nå enn gjøres. Hvis alt dette går i orden, vil jeg få kortet kraftig ned på utdanningen min.

Skola har sagt de skal se på saken, og være fleksible med å innpasse fag, men jeg har jo ingen garanti, det må søkes, og jeg må håpe på at det kan ordnes.

Vikariatet varer ut februar 2012.

Nei, vet ikke, blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre. På den ene siden MÅ jeg ha en jobb vsa, på den annen side TRENGER jeg en utdanning, for å få fast jobb senere.

Det som eventuelt kan bli vanskelig er at den nye utdanningen begynte i år. Jeg vet om flere som av diverse årsaker har forsøkt å få til at ALU-fag får innpass i GLU. Det har ikke gått, både fordi ALU er 1-10 og GLu 1-7 eller 5-10, men også fordi det er mye som er annerledes i fagene. Det samme med praksis. Jeg er ALU student og skal bygge videre på et fag som bare blir satt opp som GLU. På grunn av det må jeg ha både ekstra forelesninger og arbeidskrav.

Mulig det klarer å tilpasse, spesielt om de f. eks ikke har mange studenter og er villig til å anstrenge seg for å få nye studenter. Men det har som sagt vært problemer med dette, bare så du er obs på det.

Gjest Vampen
Skrevet

Kan jeg bare spørre om en ting? Om dere tar utdanning som lærer samlingsbasert/nettbasert, har dere tilstrekkelig med praksis da? Jeg bare ser for meg at å bli lærer krever endel samhanding med andre mennesker og elever.

Slik jeg har forstått det på de jeg kjenner som går den veien, så har de like mye praksis. Jeg tror forskjellen ligger i at de kan ha praksis på skoler i sitt nærområde. Hva det betyr i forhold til kvalitetssikring av praksisskolen er en annen ting.. Men som sagt, jeg tror, jeg vet ikke.

Skrevet

Slik jeg har forstått det har man like mye praksis/samme praksisperioder som de som tar fulltid. Teorien, som man som fulltidsstudent har gjennom X antall forelesninger og seminargrupper i uka, er nettbasert eller samlingsbasert.

Jeg er ikke helt sikker, men tror det er slik.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er praksis i studiet, like mye som på vanlige studier, tror jeg, på praksisskoler som ligger nært deg. Og du har da altså en praksislærer på den skolen.

Og ja, ser at det kanskje blir vanskelig å innpasse "gamle" fag inn på den nye utdanningen, kommer vel an på, som du sier, hvor fleksible skolen ønsker å være. Det må jo søkes, og man kan jo få et glatt avslag, og da har man jo ingenting man skulle sagt.

Har ringt endel "vanlige" lærerhøgskoler, og de sier det ikke skulle være noe problem å innpasse grunnfag man har fra før i utdanningens 2 siste år, da med tillegg av ped og praksis, tror jeg det var.

Det er jo bare det at man ikke kan få en forhåndsgodkjenning, man må liksom begynne på skola og så søke.

Kansje det beste ikke er å ta en lærerstilling vsa, men heller ta ekstravakter innenfor et eller annet, da står man friere?

Men så var det dette med at en lærerjobb er relevant for lærerutdanningen (;)) og kanskje gir deg lønnstillegg/ansiennitet etterpå, samt at du har en fast inntekt.

Ringte utdanningen for en stund siden, og de sa utdanningen var opprettet nettopp for å kunn e kombineres med jobb vsa, familie, samt at man kunne studere hjemmefra og ikke være nødt til å flytte. Men jeg vet jo ikke hvor mye jobb de mente...Burde jo spurt.

Spm til deg som har prøvd denne utdanningen: Hvor lenge/ofte må man være tilgjengelig på nettet pr.dag, og er dette hver dag i uka?

Skrevet

Ja det er praksis i studiet, like mye som på vanlige studier, tror jeg, på praksisskoler som ligger nært deg. Og du har da altså en praksislærer på den skolen.

Og ja, ser at det kanskje blir vanskelig å innpasse "gamle" fag inn på den nye utdanningen, kommer vel an på, som du sier, hvor fleksible skolen ønsker å være. Det må jo søkes, og man kan jo få et glatt avslag, og da har man jo ingenting man skulle sagt.

Har ringt endel "vanlige" lærerhøgskoler, og de sier det ikke skulle være noe problem å innpasse grunnfag man har fra før i utdanningens 2 siste år, da med tillegg av ped og praksis, tror jeg det var.

Det er jo bare det at man ikke kan få en forhåndsgodkjenning, man må liksom begynne på skola og så søke.

Kansje det beste ikke er å ta en lærerstilling vsa, men heller ta ekstravakter innenfor et eller annet, da står man friere?

Men så var det dette med at en lærerjobb er relevant for lærerutdanningen (;)) og kanskje gir deg lønnstillegg/ansiennitet etterpå, samt at du har en fast inntekt.

Ringte utdanningen for en stund siden, og de sa utdanningen var opprettet nettopp for å kunn e kombineres med jobb vsa, familie, samt at man kunne studere hjemmefra og ikke være nødt til å flytte. Men jeg vet jo ikke hvor mye jobb de mente...Burde jo spurt.

Spm til deg som har prøvd denne utdanningen: Hvor lenge/ofte må man være tilgjengelig på nettet pr.dag, og er dette hver dag i uka?

Noen få dager måtte man være tilgjengelig for online aktiviteter, som "nettdebatt" eller en type chat som var fagrelatert. Nettdebattene var obligatoriske der man ble delt inn i grupper og en vilkårlig person ble utvalgt til å starte debatten og en annen skulle avslutte den med å oppsummere og skrive konklusjon.

Rent bortsett fra disse tilfellene var det ikke så mye tid der man måtte være pålogget i et bestemt tidsrom, men som nevnt ble det hele tiden lagt ut oppgaver gjennom platformen skolen brukte (Fronter i dette tilfellet), og det var den enkelte students ansvar å følge med her. Jeg pleide å logge inn hver eller annenhver dag og det var nesten alltid noe nytt i form av oppgaver eller beskjeder. De fleste innleveringer foregikk også over nett, der man lastet opp arbeidet sitt (gruppe eller individuelt) til en mappe på Fronter, men her var gjerne mappa åpen i flere dager slik at man kunne levere når man selv hadde anledning før fristens utløp.

Angående fagene dine høres det ut som du gjør det enklere for deg selv om du tar PPU relatert til fagene i stedet for å prøve å få noe godkjent som del av grunnskoleutdanning. Vet om flere som underviser i ungdomsskolen med PPU og fagkompetanse. Men det kommer selvsagt an på hvilke alderstinn du ønsker å undervise i.

Og angående praksis så har nett-og samlingsbasert like mye obligatorisk praksis som campus-studentene ;)

AnonymBruker
Skrevet

Noen få dager måtte man være tilgjengelig for online aktiviteter, som "nettdebatt" eller en type chat som var fagrelatert. Nettdebattene var obligatoriske der man ble delt inn i grupper og en vilkårlig person ble utvalgt til å starte debatten og en annen skulle avslutte den med å oppsummere og skrive konklusjon.

Rent bortsett fra disse tilfellene var det ikke så mye tid der man måtte være pålogget i et bestemt tidsrom, men som nevnt ble det hele tiden lagt ut oppgaver gjennom platformen skolen brukte (Fronter i dette tilfellet), og det var den enkelte students ansvar å følge med her. Jeg pleide å logge inn hver eller annenhver dag og det var nesten alltid noe nytt i form av oppgaver eller beskjeder. De fleste innleveringer foregikk også over nett, der man lastet opp arbeidet sitt (gruppe eller individuelt) til en mappe på Fronter, men her var gjerne mappa åpen i flere dager slik at man kunne levere når man selv hadde anledning før fristens utløp.

Angående fagene dine høres det ut som du gjør det enklere for deg selv om du tar PPU relatert til fagene i stedet for å prøve å få noe godkjent som del av grunnskoleutdanning. Vet om flere som underviser i ungdomsskolen med PPU og fagkompetanse. Men det kommer selvsagt an på hvilke alderstinn du ønsker å undervise i.

Og angående praksis så har nett-og samlingsbasert like mye obligatorisk praksis som campus-studentene ;)

Takk for svar!

Ha i utgangspunktet lyst til å undervise på barnetrinnet, men det kan jo forandre seg etter hvert.

Høres ut som det er overkommelig å jobbe noe vsa nett-og samlingsbasert utdanning, da, kansje ikke i full stilling, men i allefall endel. Og det er bra, det trenger jeg, nemlig.

Men ser at det kan bli problemer med å innpasse fag i denne utdanningen, får ringe dem og prøve å få noe mer konkret ut av dem på forhånd.

Kanskje PPU er en "enklere", og mer konsis vei til målet, da har man iallefall studiekompetanse på ett år, og kan bygge på senere med ulike fag, hvis man ønsker, slik at man høyner kompetansen sin enda mer. Synes det var en her inne på tråden som svarte det. Problemet med PPU for meg er atjeg har forstått at det er såpass "hardt", at det er vanskelig å obbe vsa.

Har også googlet litt ang PPU, og ser det er endel som er skuffet over studiet, det var også noen her inne på tråden som ikke var fornøyd med studiet. På den annen side var det en her inne som var VELDIG fornøyd...

Nei, må undersøke litt mer og så vurdere.

Takk, alle! :)

Skrevet

Takk for svar!

Ha i utgangspunktet lyst til å undervise på barnetrinnet, men det kan jo forandre seg etter hvert.

Høres ut som det er overkommelig å jobbe noe vsa nett-og samlingsbasert utdanning, da, kansje ikke i full stilling, men i allefall endel. Og det er bra, det trenger jeg, nemlig.

Men ser at det kan bli problemer med å innpasse fag i denne utdanningen, får ringe dem og prøve å få noe mer konkret ut av dem på forhånd.

Kanskje PPU er en "enklere", og mer konsis vei til målet, da har man iallefall studiekompetanse på ett år, og kan bygge på senere med ulike fag, hvis man ønsker, slik at man høyner kompetansen sin enda mer. Synes det var en her inne på tråden som svarte det. Problemet med PPU for meg er atjeg har forstått at det er såpass "hardt", at det er vanskelig å obbe vsa.

Har også googlet litt ang PPU, og ser det er endel som er skuffet over studiet, det var også noen her inne på tråden som ikke var fornøyd med studiet. På den annen side var det en her inne som var VELDIG fornøyd...

Nei, må undersøke litt mer og så vurdere.

Takk, alle! :)

Bare et raskt svar ang. PPU: Mannen min er lærer på videregående skole (lektor i norsk), og han har akkurat avsluttet PPU som han tok ved siden av full jobb (med mye rettinger og hjemmearbeid!) og familie hjemme. Tror han har en del større arbeidskapasitet enn deg jeg har, men slik studiet er lagt opp gjennom UiO var samlinger lagt til skoleferier og det var ikke så store krav til innleveringer utenom i tilknytning til samlingene. Jeg har inntrykk av at vanlig lærerutdanning er mer krevende enn PPU alene. Han tok det over 1,5 år, så i realiteten var det et deltidsstudium.

AnonymBruker
Skrevet

Bare et raskt svar ang. PPU: Mannen min er lærer på videregående skole (lektor i norsk), og han har akkurat avsluttet PPU som han tok ved siden av full jobb (med mye rettinger og hjemmearbeid!) og familie hjemme. Tror han har en del større arbeidskapasitet enn deg jeg har, men slik studiet er lagt opp gjennom UiO var samlinger lagt til skoleferier og det var ikke så store krav til innleveringer utenom i tilknytning til samlingene. Jeg har inntrykk av at vanlig lærerutdanning er mer krevende enn PPU alene. Han tok det over 1,5 år, så i realiteten var det et deltidsstudium.

Om det er krevende eller ikke kommer an på mange ulike ting. Har man lang reisevei til den aktuelle skolen? Hvor mange timer skal man undervise? Deler man fag med en eller flere andre studenter, eller har man faget alene. Er det temaer som man må lese seg opp til? Hvordan legger man opp undervisningen (dvs. mye forarbeid og ev. etterarbeid med prøver - antall elever)? Er det en krevende klasse som trenger ekstra planlegging? Hva krever veileder?

Da jeg tok PPU hadde jeg minst 1 t og 20 min reisevei hver vei - dersom den ene bussen var litt forsinket tok det et kvarter til. Jeg hadde mange undervisningstimer i uka, og det ene av mine to fag hadde jeg alene, noe som også krevde mer. Jeg valgte i tillegg å forberede meg godt og jeg lagde mange gode opplegg, som også elevene satte pris på, men det tok også mye tid. Jeg hadde også mange prøver, som måtte rettes og karakterer måtte føres inn. Veileder stilte også store krav, noe som gjorde at jeg lærte mye, men jeg måtte også arbeide mye. Mine arbeidsuker var på 45-50 timer på skolen, + hjemmearbeid + reisetid, noe som jeg opplevde som krevende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...