AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Kommer antakeligvis inn på PPU heltid fra høsten, men er veldig usikker.. Er det noen av dere som har kjennskap til studiet, sånn i praksis, eller har hørt om det fra venner etc? Er dette en god nok "lærerutdanning" til å få seg jobb med etterpå, i konkurranse med "vanlige" lærerutdannede, eller stiller man bak i køen? Man må ha 180 studiepoeng for å komme inn på studiet, så da har man jo 240 studiepoeng når man er ferdig med PPU, like mye som en vanlig grunnskolelærerutdanning, men allikevel lurer jeg på om den anses likeverdig, kompetansemessig, med GRU? Og er det sånn at man etterpå bare har undervisningskompetanse i de fagene som dannet grunnlag for å komme inn på PPU, eller kan man undervise i alle slags fag? Kan man utvide til master med tid og stunder, etter at man har tatt PPU? Og hvordan ligger man an lønnsmessig? Har ringt PPU og spurt, men faktisk visste de veldig lite om dette.. Mange spm, håper noen vet noe....
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Du får undervisningskompetanse i de fagene som danner grunnlaget for å komme inn på PPU. Da vil du, hvis jeg ikke tar feil, få lønn som adjunkt. Det er det samme som allmennfaglærerutdanningen. Ofte vil man med universitetsutdannelse og PPU undervise i vgs heller enn i grunnskolen, fordi disse foretrekker allmennfaglærere som kan undervise i alt. Du kan fortsette med master, såfremt du har bachelor. Da kan du ta master i de fagene du har fordypning i, eller du kan ta en master som bygger på PPU. Tror jeg.
Porcelain Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 (endret) PPU er en litt annen type lærerutdanning enn lærerhøyskolene tilbyr. De på PPU har færre undervisningsfag, og passer derfor bedre i ungdomskole/videregående skole. Folk fra læreskolen får sjelden jobb i vgs. Med 240 sp blir du adjunkt. Du får i utgangspunktet kun undervisningskompetanse i de fagene du faktisk har tatt (logisk nok, dersom du har engelsk og religion får du ikke undervisningskompetanse i matte og naturfag) , men du kan nok oppleve at dersom du søker jobb i grunnskolen må du undervise i fag du ikke har utdanning i. Dersom du vil jobbe i vgs må du ha master, fortrinnsvis i et stort undervisningsfag (Det er ingen formelle krav til at man må ha master, men har snakket med flere vgskoler ang dette og de sier at de sjelden ansetter folk uten master) Jeg går på PPU nå forresten. Men jeg synes en del av spørsmålene dine er litt merkelige skal jeg være ærlig.. Hvor gammel er du , hvorfor søkte du på PPU og hvilke fag har du? I forhold til det anonymbrker over skriver må jeg rette litt - etter å tatt PPU får du undervisningskompetanse i alle undervisningsfag du har. (minst 60 sp i vgs). Dersom du har 60 sp engelsk, 90 sp religion og 60 sp historie og tar fagdidaktikk i engelsk og religion kan du også undervise i historie, selv om du ikke har tatt didaktikk i historie. Men du kan som nevnt ikke undervise i norsk, matte osv. edit: ja, og lønn: som adjunkt. Endret 26. mai 2011 av Porcelain 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Takk for svar! Ønsker en relativt rask utdanning, som, sammen med det jeg har fra før av fag, vil gi meg mulighet til å undervise i grunnskola. Ønsker helst ikke å undervise på videregående. Lurer derfor på om jeg får mulighet til dette med PPU, dvs om jeg vil nå opp i konkurransen med GRU-lærere, om en stilling i grunnskola. Derfor disse "merkelige"(?) spørsmålene...
Grønt blad Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 PPU gir deg undervisningskompetanse fra 5. eller 6. klasse og oppover (husker ikke nøyaktig trinn, men det er mellomtrinnet og oppover). Skal du undervise yngre elever enn det må du i utgangspunktet ha allmenlærerutdanning (mer pedagogikk?). Men du kan få fast jobb på barneskole, noe som i praksis innebærer at du vil undervise yngre elever... 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Er også litt nysgjerrig på PPU, vurderer å ta det på deltid til neste år igjen. Det blir nok i såfall videregående da jeg mest sannsynlig da vil velge fordypning i medier og kommunikasjon siden det er det jeg har bachelor i. Men kan jeg i teorien også få jobb innen grunnskole, hvis det er behov for folk?
aftereight Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Må bare tilføye at du kan ta master eller flere årsstudium senere, mener du kan ha opp til fire undervisningsfag (det faget eller de fagene du tok på ppu, samt to/tre ekstra fag med utgangspunkt i årsstudium). Som bachelor blir du adjunkt og med master blir du lektor. Hvis du lurer på mer anbefaler jeg deg å gå inn på sidene til ppu ved NTNU, der står det mye nyttig som nok gjelder for de fleste ppu utdanningene landet over. Jeg tok ppu der og hadde et fantastisk år! Lærte mye og var veldig godt fornøyd med lærere og forelesere!
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #9 Skrevet 27. mai 2011 Dere som går på PPU heltid: hadde dere såpass mye "fritid" at dere kunne ta 30 studiepoeng ekstra (i et annet fag) ved siden av, samt ha en deltidsjobb? Jeg begynner antageligvis på PPU i Oslo til høsten, og har lyst til å ta mellomfag i det fremmedspråket jeg allerede har 60 studiepoeng i. Regner med at jeg stiller sterkere på arb.markedet med flere studiepoeng i det aktuelle faget etter endt PPU.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #10 Skrevet 27. mai 2011 Ts: PRoblemet i forhold til barneskole er at du har få fag. Leseplikten i barneskolen og ungdomskolen er på såpass mange timer i året at du må undervise i nesten alle timer i en klasse for å ha full stillingsprosent, og da spørs det på hvilke fag du har i forhold til om du blir ansatt. Har du matte og norsk får du nok jobb, har du religion og historie er sjansene mindre. Har norsk og samfunnsfag selv, og har fått beskjed om at det er for få fag til å få jobb i ungdomskolen. Jeg har ikke jobbet eller tatt ekstra studiepoeng ved siden av PPU heltid. Rett og slett fordi det er veldig stress i perioder, og det er vanskelig å regulere disse periodene selv. 7 uker praksis i semesteret tar mye tid (og man er heldig hvis man får vite timeplanen før man tropper opp på praksisskolen første dag, noe som gjør det vanskelig å planlegge), og etter praksis var det spesielt i høst fryktelig kort tid mellom praksis og innlevering av mappeeksamen.. og siden mappeeksamen skulle bygge på praksis ble det veldig mye som skulle gjøres. Vi har også hatt diverse obligatoriske innleveringer, presentasjoner foran seminargruppa osv som vi har fått beskjed om bare et par dager i forkant, det gjør at man helst ikke bør ha andre forpliktelser.. Men dette er UIB da. Utifra det hun fra NTNU skriver burde jeg nok heller valgt å ta det der, for min del har dette vært et nærmest bortkasta år.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #11 Skrevet 21. juli 2011 *dytte* Gjerne flere som har erfaringer med PPU? Vurderer dette til neste år, evntuelt i år om jeg ikke får jobb. Noen som har hatt det på UIS? Hva er det som bestemmer hvilke fag man kan velge å fordype seg i på PPU? Jeg har høgskoleutdanning innen media og kommunikasjon, kan jeg velge det pluss f.eks engelsk, kroppsøving eller naturfag (som jeg interesserer meg for, men ikke har noen høgskoleutdannelse i) da?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #12 Skrevet 21. juli 2011 *dytte* Gjerne flere som har erfaringer med PPU? Vurderer dette til neste år, evntuelt i år om jeg ikke får jobb. Noen som har hatt det på UIS? Hva er det som bestemmer hvilke fag man kan velge å fordype seg i på PPU? Jeg har høgskoleutdanning innen media og kommunikasjon, kan jeg velge det pluss f.eks engelsk, kroppsøving eller naturfag (som jeg interesserer meg for, men ikke har noen høgskoleutdannelse i) da? Man kan ha fagdidaktikk i et fag man har 60 stp eller mer i. Har du kun mediefag blir du ettfagstudent, har du 60 stp. eller mer i tre eller flere fag kan du fortsatt bare ha fagdid. i to fag. Man kan derimot undervise i alle fag. Jeg vet ikke hvordan PPU ved UIS er, men jeg håper du virkelig har lyst til å jobbe med ungdom og at du virkelig har lyst til å undervise og jobbe i skolen. Egen motivasjon er viktig for å gjøre en god jobb for elevene. PPU bør ikke være et B-alternativ...
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #13 Skrevet 21. juli 2011 Jeg vil veldig gjerne jobbe som lærer, men ikke nødvendigvis innen media.
Porcelain Skrevet 21. juli 2011 #14 Skrevet 21. juli 2011 På PPU ved UIB må man ha 60 sp i to fag som det tilbys fagdidaktikk i for å komme inn. Anbefaler ikke PPU ved UIB men, er grenser for hvor mye surr man gidder å oppleve i løpet av et studie.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #15 Skrevet 15. mars 2012 Er det noen som har tatt PPU på høgskole (ikke universitet)? Var det mye arbeid? Jeg ser enkelte har skole 4 dager i uka mens andre 1-2 så virker som det er svært ulik arbeidsmengde på de ulike utdanningene. Er det slik at man settes ut til å undervise i alle slags fag? Jeg hører de gjør slikt på allmennlærerpraksisene. Merkelig. Om jeg skal undervise i nynorsk stryker jeg, jeg valgte veien med PPU for å unngå nynorsk.
Grønt blad Skrevet 15. mars 2012 #16 Skrevet 15. mars 2012 Er det noen som har tatt PPU på høgskole (ikke universitet)? Var det mye arbeid? Jeg ser enkelte har skole 4 dager i uka mens andre 1-2 så virker som det er svært ulik arbeidsmengde på de ulike utdanningene. Er det slik at man settes ut til å undervise i alle slags fag? Jeg hører de gjør slikt på allmennlærerpraksisene. Merkelig. Om jeg skal undervise i nynorsk stryker jeg, jeg valgte veien med PPU for å unngå nynorsk. Har en bekjent som tok PPU ved Høgskolen i Akershus (tror jeg) for en del år tilbake, og det var visstnok ikke store arbeidsmengden. Dog følte visstnok en del av de med yrkesfag at arbeidsmengden var litt stor. Du blir ikke satt til å undervise i fag du ikke har. Har du norsk som fag, så skal du undervise både i bokmål og nynorsk, men har du ikke norsk som fag skal du selvsagt ikke undervise i det heller. Allmennlærere skal kunne undervise i (nesten?) alle fag, og kan derfor bli satt til å undervise i alle fag.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #18 Skrevet 15. mars 2012 Er det mye praksis i studiet? Da jeg tok det for et år siden ved UiO hadde vi fire uker med observasjon + litt undervisning første semester, og andre semester hadde vi åtte uker med ansvar for inntil ti undervisningstimer.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Da jeg tok det for et år siden ved UiO hadde vi fire uker med observasjon + litt undervisning første semester, og andre semester hadde vi åtte uker med ansvar for inntil ti undervisningstimer. Må presisere. ...andre semester hadde vi åtte uker med ansvar for inntil ti undervisningstimer i uka. Det var nok mtp at vi skulle lage har før- og etterveiledning samt lage flere omfattende veiledningsdokument. Men det var veldig gøy med praksis! Jeg vil uansett på det sterkeste fraråde å ta PPU ved UiO da kvaliteten på undervisningen var svært dårlig. Noen hadde flaks og fikk flink seminarleder i seminargruppen og/eller fagdidaktikken, men de fleste hadde en dårlig seminarleder. I tillegg var pensum ikke oppdatert og altfor mye av pensum var teoretisk og lite knyttet til realiteten i skolen. Det var overhodet ikke fokus på klasseledelse i forbindelse med IKT og pc-bruk i skolen, en hverdan som alle i vgs møter. Det ble ikke gjort noe med selv om det ble tatt opp. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå