Gå til innhold

Barnløse i samtale med foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest Lilly
Skrevet

Ja, jeg har også styrt oppe om natten i flere år, kombinert med full jobb, aldri vært borte pga egen sykdom, kun barnas. Jeg har aldri tid til å slenge meg på sofaen etter jobb, eller sove litt lengre i helgene. Jeg klager ikke, jeg er frisk og har friske barn, fin jobb og framtiden ser bare lys ut:) Men de siste 5 årene har likevel vært et eneste sammenhengende slit, og jeg har sluttet å bli forbløffet over barnløse venninner som spør meg hva jeg gjør for tiden på fritiden, eller om jeg leser noen spennende bøker, eller hvilke planer jeg har for helgen. Jeg har aldri andre planer enn å holde hodet over vannet og komme meg gjennom dagen med nogenlunde fornøyde barn.

Innlegg sakset fra "overhørte en samtale - om man er barnløs"

Er det tabu å spørre om planer for helgen, spennende bøker eller hobby? Hva synes du?

Jeg er selv barnløs, og kunne gjerne tenke meg å lære meg slike uskrevne regler da jeg har mange veninner med barn. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg mor enda, har bare en inni magen, mensamboer har barn og hun er her annenhver uke... Må si at det ikke er så mye man får gjort sånn på kveldstid etter jobb, men planer for helgen må man da kunne spørre om... Vi har alltid planer den helgen hun er hos oss (og det er ikke fordi vi gølr alt unna når hun ikke er her, vi jobber begge to mandag til fredag når hun er her, pluss lørdag og søndag når hun ikke er her).

Planene er jo sjeldent ut på byen, men skogsturer, swvømmeannlegg, middagsselskap og kino... Ting som involverer barn, men det er da like fullt planer! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har også styrt oppe om natten i flere år, kombinert med full jobb, aldri vært borte pga egen sykdom, kun barnas. Jeg har aldri tid til å slenge meg på sofaen etter jobb, eller sove litt lengre i helgene. Jeg klager ikke, jeg er frisk og har friske barn, fin jobb og framtiden ser bare lys ut:) Men de siste 5 årene har likevel vært et eneste sammenhengende slit, og jeg har sluttet å bli forbløffet over barnløse venninner som spør meg hva jeg gjør for tiden på fritiden, eller om jeg leser noen spennende bøker, eller hvilke planer jeg har for helgen. Jeg har aldri andre planer enn å holde hodet over vannet og komme meg gjennom dagen med nogenlunde fornøyde barn.

Innlegg sakset fra "overhørte en samtale - om man er barnløs"

Er det tabu å spørre om planer for helgen, spennende bøker eller hobby? Hva synes du?

Jeg er selv barnløs, og kunne gjerne tenke meg å lære meg slike uskrevne regler da jeg har mange veninner med barn. :)

Svaret fra denne moren tyder på at hun har svært dårlig struktur på dagen. Selv med tre små barn finner jeg tid til å lese bok, se en film, husarbeid, ta meg et bad, osv. Jeg har rutiner på ting og følger dem. Hvis jeg ikke hadde satt av noen minutter til meg selv, hadde jeg heller ikke hatt overskudd til barna.

Jeg er nøye med å ikke bruke unødvendig mye tid på ting som kan gjøres unna på kortere tid. Barna har faste rutiner på tannpussen, så det går unna like greit hver kveld. Jeg kaver ikke med å få lagt dem, derfor har jeg også mer tid på kvelden etter de har lagt seg og jeg er heller ikke så sliten av jeg stuper i seng.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har tre barn og kan prate om hva som helst :skravle:

Jeg er også ganske skravlete, he he. Jeg leser bøker og følger med på det som foregår i verden. Er i full jobb, har mange venner og reiser litt i ny og ne.... Er ikke så mye ute på byen, kino eller teater akkurat nå, men går på noen få, utvalgte ting. Har tidligere vært veldig aktiv og har mange interesser, selv om det begrenser seg litt akkurat nå. Kommer sterkere tilbake når ungene er litt større. :gjeiper:

Svaret er: snakk med meg om hva du vil!!!!

Endret av Caramba
Gjest Elastica
Skrevet

Enig med mødrene over, spør i vei! :)

Riktignok er dagene ganske fullpakket av gjøremål knyttet til jobb, hus, hage og hjem, fritidsaktiviteter til barna, samt oppfølging av skolearbeid. Det er likevel absolutt rom for egne aktiviteter, turer med hundene, hobbyer osv.

Mulig svaret over ble avgitt i en anledning det nettopp var et tema at barnløse ble irriterte på at de med barn mente de hadde enerett på begrepet "sliten"?

Skrevet

Jeg har heller ikke problemer med å finne tid og overskudd til å lese bøker, være på kvinneguiden eller andre ting jeg måtte ønske.

Det er jo travle dager til tider, men ikke mer enn jeg liker det. :)

Så hvis noen ikke turde spørre meg om interesser fordi jeg er mamma ville jeg synes det var trist. (Og litt rart.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er veldig forskjellig. Har du en venninne som du vet sliter i hverdagen med barn, ja da kan man kanskje la være å spørre om sånne ting?

Men sånn ellers, jeg prater da om sånt med mine venninner som har barn og har barn selv også. Men i perioder så skjer det mye (krevende barn) som gjør at jeg ikke får tid til noe annet. Og da er bøker det siste jeg tenker på.

Samtidig blir jeg forbløffet over single venninner som ikke skjønner hvorfor jeg ikke kan snakke i telefonen i 3 timer uten forstyrrelse. Er alene med mine to små, og da er jeg aldri alene ;) Men stort sett så kan jeg prate både i telefonen og når de kommer på besøk, og om alt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir da litt glad for at andre tror at jeg fortsatt har et liv ;) Jeg har to små, som er veldig krevende (!), men jeg leser bøker, ser på serier og vi kan da ha planer i helgen. Ikke a la spontanreise til wien, men feks museumsbesøk, picnic etc. Det er planer det også ;)

Gjest hmm....
Skrevet

Jeg mener det er veldig forskjellig. Har du en venninne som du vet sliter i hverdagen med barn, ja da kan man kanskje la være å spørre om sånne ting?

Den er grei. Kansje man bare bør snakke om hvor mye hun sliter da, eller?

Skrevet

Om jeg har mye å gjøre basert rundt en ting, så synes jeg faktisk det er deilig å snakke om noe som gjør at jeg tenker på helt andre saker. Om jeg strever med jobben, eller feks om min mor er veldig syk, så er det heller spennende å snakke om noe som får meg til å tenke på andre ting en periode. :)

Skrevet

Den er grei. Kansje man bare bør snakke om hvor mye hun sliter da, eller?

Jeg ville også foretrukket det som Gjest Anon sier. Snakk om løst og fast, og la eventuelt henne ta opp temaet.

Når det gjelder følsomme/overfølsomme mennesker så finnes de i alle grupper.

Å begynne å ha masse tabuer, spesialregler og ikke er sjelden nødvendig.

Da er det mest den enkelte personen som trenger det, ikke alle foreldre el.

Skrevet

Spør om alt, så hårsåre mer det vel ikke nødvendig å være, selv om årene med småbarn er nokså altoppslukende, har vi da et liv utenom....i hvertfall av og til.

Skrevet

Nå er mitt barn veldig lite ennå, så det kommer sikkert mer slitsomme tider, men likevel: Jeg er veldig glad for at jeg har venner som spør om andre ting enn barn, jeg! Synes det er flott å diskutere litteratur, film, politikk, mat, you name it... Og er det noe jeg ikke har fått med meg selv, så er det interessant å lære noe nytt av andre. Jeg ville hatet det hvis venner og kjente tenkte at de måtte unngå alle de interessante spørsmålene, he he.

AnonymBruker
Skrevet

jeg kan diskutere hva som helst og er absolutt ikke sånn dame som ikke kan snakke om noe annet enn barna sine..

Men jeg har en viss forståelse for innlegget som ble sitert.. Noen folk har en tendens til å spørre ofte om "hva man skal da og da", og det blir litt sånn "nei jeg har faktisk ikke mulighet til å gå på kafe, konsert, festival, shopping osv, jeg har nemlig barn"

En gang i blant kan man selvsagt dette, men virker som noen tror at man lever et helt likt liv som før selvom man har fått barn..

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Du må gjerne spørre meg hva jeg gjør i helgen for ofte har jeg planer i en eller annen form. Planene inkluderer som regel småtrollene og er vanligvis ikke så spennende. Jeg er også i 100 % jobb, men jeg leser aviser og bøker, trener, ser film og er sosial. Og ja, jeg har barn som sover dårlig, er oppe hver natt...

Skrevet

Eg blir ikkje fornærma om nokon spør meg om kva eg skal i helga, sjølv om eg har barn. Tolka heller ikkje innlegget TS siterte som at ho som skreiv det blei fornærma?

AnonymBruker
Skrevet

jeg kan diskutere hva som helst og er absolutt ikke sånn dame som ikke kan snakke om noe annet enn barna sine..

Men jeg har en viss forståelse for innlegget som ble sitert.. Noen folk har en tendens til å spørre ofte om "hva man skal da og da", og det blir litt sånn "nei jeg har faktisk ikke mulighet til å gå på kafe, konsert, festival, shopping osv, jeg har nemlig barn"

En gang i blant kan man selvsagt dette, men virker som noen tror at man lever et helt likt liv som før selvom man har fått barn..

Vel..jeg kjenner folk med barn som har en mye mer innholdsrik helg enn det jeg har. Men helgen min kan se slik ut:

Fredag: slappe av hjemme alene

Lørdag: slappe av på dagen og en tur på byen på kvelden

Søndag: Går tur med en venninne

Så kan gjerne helgene til enkelte jeg kjenner se slik ut:

Fredag: Middagsgjester

Lørdag: Shopping på formiddagen, en tur på kafé og badeland med ungene før middag hos vennepar

Søndag: Familiebesøk og barnebursdag hos en nevø

Bare et eksempel altså, men de jeg kjenner med barn har ofte et langt mer aktivt sosial liv enn det jeg har, så det er slett ikke alle som bare sitter hjemme selv om de har barn.

Gjest Trollmor
Skrevet

Hei.

Med tre unger fra barnehagealder til mellomtrinnet synes jeg at jeg får tid til mye.

Jobb

Er med på amatørteater

Syr/interiør/oppussing

Løper/går 2-3g i uken

leser aviser og evt fagstoff

følger med på serier(ser dem på nettet når jeg har tid)

Prøver å være sosial, men det blir helst i forbindelse med trening.

Ellers går det mye tid til å følge opp barna, lekser og deres fritidsinteresser.

Har også meg 1-2 helgeturer i året til en storby (Ene med mannen)

Vi har rutiner i hverdagen som gjør at ting glir lett.

Vi gjør også mye sosialt sammen med barna og andre vennepar, vi reiser på ferier/skiturer/fjellturer.

Jeg snakker om hva som helst sammen med venniner, helst ikke om barna, er godt å diskuterer politikk, nyeheter, fagstoff ol

Jeg merker selv at jeg blir sliten og tappet for energi av å omgåes folk som legger vekt på hvor travelt de har det/hvor sliten de er. Jeg trekker meg unna folk som bare snakker om barn og familieliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...