AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Er det som jeg har hørt fra mange, ved UiO, NTNU, og andre steder, at mange sensorer ikke gidder å bruke veldig lang tid på å lese gjennom Masteroppgaver og andre større innleveringer - men at de heller bare ser på karakterhistorikken og finner et slags gjennomsnitt derfra, så var den i boks? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Jeg studerer ikke ved UiO eller NTNU, men har aldri hørt noe slikt. Og jeg kjenner mange som har studert og skrevet masteroppgaver gjennom tidene. Det er godt mulig de ikke alltid finleser oppgavene (vet i hvert fall at det er slik på lavere nivå/ved mindre viktige innleveringer), men de leser dem nok stort sett godt nok til å få et inntrykk av hvilken karakter oppgaven fortjener. At den ofte svarer mer eller mindre til karaktersnittet man har fra før er jo ikke så rart, da det er det nivået studenten har greid å prestere på.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Jeg studerer ikke ved UiO eller NTNU, men har aldri hørt noe slikt. Og jeg kjenner mange som har studert og skrevet masteroppgaver gjennom tidene. Det er godt mulig de ikke alltid finleser oppgavene (vet i hvert fall at det er slik på lavere nivå/ved mindre viktige innleveringer), men de leser dem nok stort sett godt nok til å få et inntrykk av hvilken karakter oppgaven fortjener. At den ofte svarer mer eller mindre til karaktersnittet man har fra før er jo ikke så rart, da det er det nivået studenten har greid å prestere på. Så dt er ingen åpninger her for individuelle vurderinger, og hvor god oppgaven er i seg selv, uten å kikke til tidligere resultat - og det er greit, mener du, og systemene? Det er ikke rom for at en person (student) presterer ulikt, i forhold til alder, utvikling, jobbsituasjon, privatsituasjon, o.a, : det er bare å se på historikk og bare sette inn en karakter på bakgrunn av det - så får sensoren sin lønn - og studenten sin mer eller mindre "velfortjente" karakter? Det er ikke mulig å få A på Masteroppgaven, hvis historikken viser E'er i følge din og mange holdning. Er det slik vi vil ha det? 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Har sensor i det hele tatt tilgang på studentens karakterhistorikk? Jeg synes det høres ganske usannsynlig ut. At sensor derimot ikke alltid finleser oppgavene tror jeg nok godt kan stemme, men det skyldes at det stort sett er ganske tydelig ganske tidlig i en oppgave hvor god den er. Da kan man grovlese resten og se om det inntrykket stemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Den tesen høres ikke helt sannsynlig ut. I alle fall er jeg et levende bevis på at det ikke nødvendigvis er noen sterk sammenheng mellom karakteren på diplomoppgaven og tidligere karakterer. Jeg studerte ved NTNU mens de fremdeles hadde tallkarakterer, og fikk 1,5 både på diplomoppgaven og på den store prosjektoppgaven i fjerde årskurs, mens mitt totale karaktersnitt fra sivilingeniørstudiet var 2,6. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Nå har vel ikke sensor tilgang på din karakterhistorikk?
Dubbedingsen Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Sensor har ikke tilgang til tidligere karakterer eller annen historik om studenten. Så her er det noen som har funnet på noe og som mest sansynlig trenger å forklare en dårlig karakter.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Vet selv om at enveileder/sensor ved UiO (Blindern) sa i fra ti lkandidaten han veiledet at han "hadde tatt en kikk i tidligere karakterer". Tror ikke det er så vanskelig for de å få tilgang.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 Vet selv om at enveileder/sensor ved UiO (Blindern) sa i fra ti lkandidaten han veiledet at han "hadde tatt en kikk i tidligere karakterer". Tror ikke det er så vanskelig for de å få tilgang. Nå bestemmes karakteren av en sensor samt veileder. Men veileder kjenner ofte sensor godt. Sensor er gjerne en som arbeider for veilederen, men ikke alltid. Proffesorene/veildeder har nok tilgang på karakterene for å få vite hva han kan bruke kandidaten til og hvilke typer oppgaver som kan gis tror jeg, men vet ikke. Sensot har neppe tilgang.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 Nå bestemmes karakteren av en sensor samt veileder. Men veileder kjenner ofte sensor godt. Sensor er gjerne en som arbeider for veilederen, men ikke alltid. Proffesorene/veildeder har nok tilgang på karakterene for å få vite hva han kan bruke kandidaten til og hvilke typer oppgaver som kan gis tror jeg, men vet ikke. Sensot har neppe tilgang. De har nok tilgang, og ofte brukes den til å raskt bare se på historikken, og dessverre, premieres dermed ikke en ekstraordinær innsats/resultat, fordi de ikke tar seg bryderiet å evaluere på en uavhengig måte. Deres egenære står på spill: Om en kandidat bare har E'er fra før av, og de plutselig har en A-oppgave foran seg, vil ikke de være ansvarlig for en mulig "feil" og avvik fra historikken. Derfor holder mange av de seg til historikken. Urettferidg, men vanlig.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #11 Skrevet 26. mai 2011 Da jeg gikk på skolen (dette var riktignok vgs) sto eksaminandens navn på et eget omslag, og ikke på selve oppgaven. Sensor skulle ikke vite hvem som hadde skrevet oppgaven. Er det ikke slik på universitetene?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 26. mai 2011 #12 Skrevet 26. mai 2011 Er det som jeg har hørt fra mange, ved UiO, NTNU, og andre steder, at mange sensorer ikke gidder å bruke veldig lang tid på å lese gjennom Masteroppgaver og andre større innleveringer - men at de heller bare ser på karakterhistorikken og finner et slags gjennomsnitt derfra, så var den i boks? Tuller du? Noe så urettferdig. Tenk om en C student skriver en oppgave som fortjener en A? Skal vedkommende få C bare fordi h..n tidligere har fått C?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #13 Skrevet 26. mai 2011 Dere er en haug med hønsehuer. Jeg har tatt flere eksamener, og så langt har jeg alltid fått et kandidatnummer, og i hvert eneste fag har det vært forskjellige kandidatnummere for meg. Aldri fått det samme kandidatnummeret to ganger på rad. Hvis de faktisk kunne se karakterene dine ville anonymiteten til studentene forsvunnet og kandidatnummer vært noe tull for ¨lure studenter.. Meningen med sensor er nettopp det at vedkommende skal evaluere deg UAVHENGIG av fortid eller hvem du er. 2
PecanPie Skrevet 26. mai 2011 #14 Skrevet 26. mai 2011 Hvordan kan sensor gå gjennom tidligere karaktere når eksamener som leveres inn har kandidatnummer? Sensor har vel ikke tilgang til disse listene, i så fall forsvinner jo poenget med å anonymisere eksamener og oppgaver? Forøvrig har jeg selv karakterer over hele skalaen, så denne tesen ser ikke ut til å stemme for min del hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #15 Skrevet 26. mai 2011 Dere er en haug med hønsehuer. Jeg har tatt flere eksamener, og så langt har jeg alltid fått et kandidatnummer, og i hvert eneste fag har det vært forskjellige kandidatnummere for meg. Aldri fått det samme kandidatnummeret to ganger på rad. Hvis de faktisk kunne se karakterene dine ville anonymiteten til studentene forsvunnet og kandidatnummer vært noe tull for ¨lure studenter.. Meningen med sensor er nettopp det at vedkommende skal evaluere deg UAVHENGIG av fortid eller hvem du er. Jo, med hovedinnlegget gjelder Masteroppgaven (hovedfagsoppgaven, som det het da den var 6-årig). Da har veileder laang tid på seg til å se på tidligere karakterer - sensor også.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #16 Skrevet 26. mai 2011 Jo, med hovedinnlegget gjelder Masteroppgaven (hovedfagsoppgaven, som det het da den var 6-årig). Da har veileder laang tid på seg til å se på tidligere karakterer - sensor også. Er ikke noe annerledes på masternivå. De har fortsatt ikke tilgang til dine karakterer. Bare en ræv dårlig unnskyldning for underpresterende folk. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #17 Skrevet 26. mai 2011 Så dt er ingen åpninger her for individuelle vurderinger, og hvor god oppgaven er i seg selv, uten å kikke til tidligere resultat - og det er greit, mener du, og systemene? Nei, det var ikke det jeg mente.
Mynona Skrevet 26. mai 2011 #18 Skrevet 26. mai 2011 Dere er en haug med hønsehuer. Jeg har tatt flere eksamener, og så langt har jeg alltid fått et kandidatnummer, og i hvert eneste fag har det vært forskjellige kandidatnummere for meg. Aldri fått det samme kandidatnummeret to ganger på rad. Hvis de faktisk kunne se karakterene dine ville anonymiteten til studentene forsvunnet og kandidatnummer vært noe tull for ¨lure studenter.. Meningen med sensor er nettopp det at vedkommende skal evaluere deg UAVHENGIG av fortid eller hvem du er. Tja.. jeg bruker studentnummeret mitt. Aldri kandidatnummer. Men eksamene våre sendes til eksterne sensorer har jeg fått beskje om. Eller en på skolen og en ekstern...
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #19 Skrevet 26. mai 2011 Noen ganger har man jo hatt veileder som lærer i tidligere fag, og jeg vet at hos oss (UMB) får foreleser tilgang på navn og karakter ETTER at sensuren er falt i disse fagene. Så på et lite sted/etter hvert som man blir kjent, vil jo veileder ha et inntrykk, og vite noe om karakterene, selv om de ikke har hele vitnemålet foran seg. Samboeren min (om studerte et annet sted) hadde forøvrig C i snitt fra bachelor, noe han ikke la skjul på, og fikk A på den første oppgaven han skrev i løpet av masteren. Samtidig er det ingen som er tjent med at man bare får en karakter basert på snittet fra tidligere, og man vil ha en veldig god sak om man klager på karakteren i tilfelle. Det kan jo også være en grunn til at man kanskje ofte får karakter i nærheten av der snittet ligger fra før - har man A i snitt er det faktisk fordi man har gode analytiske evner og god faglig forståelse, har man E i snitt mangler man dette. Da er det rart om oppgaven havner i helt motsatt ende av skalaen hvis det da ikke er en pause mellom tidligere studier og masteren, hvor man har fått tid til å modnes og få erfaring. 1
Mynona Skrevet 26. mai 2011 #20 Skrevet 26. mai 2011 Så dt er ingen åpninger her for individuelle vurderinger, og hvor god oppgaven er i seg selv, uten å kikke til tidligere resultat - og det er greit, mener du, og systemene? Det er ikke rom for at en person (student) presterer ulikt, i forhold til alder, utvikling, jobbsituasjon, privatsituasjon, o.a, : det er bare å se på historikk og bare sette inn en karakter på bakgrunn av det - så får sensoren sin lønn - og studenten sin mer eller mindre "velfortjente" karakter? Det er ikke mulig å få A på Masteroppgaven, hvis historikken viser E'er i følge din og mange holdning. Er det slik vi vil ha det? Det var da ikke dette AB sa i det hele tatt.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå