Gå til innhold

2 tilkoblet internett samtidig?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har internett via Telenor Avidi og fast månedspris. Nå har det seg slik at vi har 2 pc'er og lurer på om det er mulig å sufe 2 stykker samtidig? For å få til dette trenger vi å få tak i en "split" til å sette på modemet slik at vi får 2 utganger, en til hver pc. Vi bruker såkalt Ethernet kabler og må derfor sette en "split" på pc'en som har 2 Ethernet kontaker.

Noen som vet om dette er mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En splitter kalles hub - og settes ikke rett på modemet.

Jeg vet ikke om Telenor tillatter 2 pcer på nett av gangen.

Ellers er oppsettet slik:

modem - kabel - hub - kabel - pc

De to siste leddene gjentas for hver pc

Oppsettet på PCene er likt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok, da må jeg altså skaffe meg en hub, og sikkert noe ekstra fra Telenor. Det skal være mulig å koble opptil 4 pc'er for kr 70,- ekstra i måneden i følge nettsidene deres.

Takk skal du ha :D

Skrevet
En splitter kalles hub - og settes ikke rett på modemet.

Jeg vet ikke om Telenor tillatter 2 pcer på nett av gangen.

Ellers er oppsettet slik:

modem - kabel - hub - kabel - pc

De to siste leddene gjentas for hver pc

Oppsettet på PCene er likt.

ehh, jaha og hvordan og hvorfor skulle de nekte folk å ha to pc'er på nett av gangen? :) Tipper du bør kjøpe en bredbåndsrouter og koble denne til modemet, så kobler du begge pc'ene til routeren. Foreslår at du tar kontakt med Telenor Avidi så får du vite nøyaktig :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ett lite tips....

Kjøp en bredbåndsrouter med feks. 4 porter, så slipper du HUBen.

Ellers ett tips til alle som vurderer å kjøpe en HUB.... drit i det, og kjøp heller en switch! Den gjør samme jobben, men til halve prisen :wink:

Skrevet

Hvis man bruker Telenor går det ikke an å ha to pc'er på av gangen med hub. Da må det brukes router istedet. Har prøvd...

Skrevet

Hmm.. Telenor Avidi.. er ikke det internett via kabel-TV?

Tror at enkelte blender sammen med Telenor ADSL her.

Selv er jeg ikke sikker på hvordan dette fungerer med kabel.

Hvis det er ADSL, så trenger du en Router og det er ganske enkelt å få til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ehh, nå ble jeg forvirret her :(

Ja, det er altså slike Lea sier.... Telenor Avidi og internett via kabel-TV.

Hub eller router? .... eller switch?????

En smule forvirra nå..................

Skrevet
Ehh, nå ble jeg forvirret her  :(  

Ja, det er altså slike Lea sier.... Telenor Avidi og internett via kabel-TV.

Hub eller router? .... eller switch?????

En smule forvirra nå..................

Router er best :D Ellers går det ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg koblet mine to pcer sammen med switch. Og det fungerer utmerket.

Selgeren sa jeg måtte ha router men det stemmer ikke. Og som en annen sa en switch koster halve prisen. 400-500 kr. (Biltema)

Jeg har internett via kabel (UPC)

Skrevet
Jeg koblet mine to pcer sammen med switch. Og det fungerer utmerket.

Selgeren sa jeg måtte ha router men det stemmer ikke. Og som en annen sa en switch koster halve prisen. 400-500 kr. (Biltema)

Jeg har internett via kabel (UPC)

Men man MÅ har router når man har Telenor..

Gjest Har-ingen-anelse
Skrevet

Hva er forskjellen på hub, router og switch?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tipper det enkleste i dette tilfellet er å gå inn på sidene til Telenor, og bestille noe de kaller for multi.... Dette er en tileggs-tjeneste hvor man kan koble opp inntil 4 PCer på ett kabelmodem. Man får da "låne" en HUB, og da trengs det ikke router.

Info fra Telenor sine sider:

Hva gjør jeg dersom jeg ønsker flere PC-er tilkoblet mitt modem?

Multi er vårt tilleggsprodukt som gjør det mulig å koble opp inntil 4 maskiner på en gang. For å få Multi forutsettes det at du abonnerer på et av våre Online via kabel abonnement. Prisen for Multi er kr. 70,- per måned.

Skrevet

Skal vi se hva jeg klarer å få forklart her

Enkelte abonnement begrenser hvor mange PCer man kan ha på nett av gangen. Vanligvis er dette da også begrenset i modemet/routeren fra levrandøren (både "min" bedrift og NextGenTel gjør dette).

Man kan imidlertid unngå denne sperren ved å sette inn en router og konfiguerer denne riktig. Dette er ikke lovlig, men mulig!

En hub er en boks uten noen som helst intelligens. Den mottar signaler og sender de ut igjen på alle kabler.

En svitsj er en boks med bittelitt intelligens. Den mottar signaler og vet hvilken kabel den skal sende signalene videre til.

En router er en boks med varierende intelligens. Alt avhengig av modell, kan den konfigureres til både det ene og det andre (brannmur er vel mest vanlig i tillegg til deling av internettlinja).

En hub er det bare å putte kablene inn i og det fungerer.

En svits -- " --

En router må, etter hva jeg vet, konfigureres før den fungerer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bra forklart :wink:

Det som alltid har forundret meg, er hvordan i alle land og dager de kan ta blodpriser for HUBer, og neste ingenting for en switch som fikser den eksakt samme jobben på en smartere måte?

Dette var litt "of topic", men jeg er glad hvis noen med inside information kan svare på dette...

Når det gjelder topic, så mener jeg bestemt at det vil være lurt for vedkommene som har skrevet inn spørsmålet her burde betale de 70,- pr. mnd. siden jeg tviler på om det knotet en bredbåndsrouter kan medføre for "ikke alt for kompetente brukere" (ikke ment som mobbing, og det er mulig det ikke medfører noe knot som helst) er verdt de sparte kronene.

Det koster jo fort en tusenlapp for en router også, men med 70,- i måneden så er det bare å stappe 1 kabel inn i den medfølgene HUBen, og fra 2 til 4 ut igjen til PCene.... Så enkelt er det faktisk!

Skrevet

Jeg mente at hub var noe billigere enn hub, jeg. Et par hundre for en hub og det dobbelte for en svitsj. Men det er mulig jeg tar feil altså. Jeg anbefaler alltid hub på jobben. De er dume som naut (hubbene altså) og gjør akkurat den jobben som trengs.

Gjest Anonymous
Skrevet

Switch er billigere... sjekket akkurat 2 stk. 3Com 10/100 MB (1 HUB og 1 switch) hos komplett. Begge har 8 porter, og switchen kostet 495,- mot HUBens 973,-. Dette er ganske stor forskjell for den samme jobben, og derfor lurer jeg fortsatt på hva HUBen kan gjøre som ikke switchen kan?

Skrevet

Kjære gjest: en svitsj er mer avansert enn en hub. Ergo burde en hub, logisk sett, være billigere.

Komplett.no hub 4 porter: 441,-

Komplett.no svitsj 5 porter: 369,-

Greit, jeg tok feil ang. pris.

Dersom du tenker deg en boks med 4 kabler; 1, 2, 3 og 4. Data skal så fra kabel 1 til kabel 4. Signalene kommer fra kabel 1 og inn i boksen. Boksen sender så signalene videre. Her kommer forskjellen på hub og svitsj:

Hub: sender signalene til kabel 2, 3 og 4.

Svitsj: sender signalene til kabel 4.

Mao: huben er dum som en stein! Svitsjen er bare dum, men ikke helt uintelligent.

Gjest Anonymous
Skrevet

14062003

Takk for svar, men dette visste jeg dessverre allerede :wink:

Det jeg lurte på var om HUBen fortsatt har en fordel som gjør at de fortsatt er i salg... Det virker jo ganske håpløst å kjøpe noe til høyere pris som gjør samme jobben og på lik tid.

Det må jo være en grunn til at HUBer ikke er tatt ut av produksjon annet enn at folk tror de er billigere :hoho:

• 4 uker senere...
Skrevet

Hva med å bare kjøpe et wireless system..?

har vi, funker ypperlig, og man trenger ikke massevis av kabler..

kanskje greiest på lap top men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...