Gå til innhold

Hvordan ville du reagert som gjest med valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde besøk av et vennepar med en valp på fire måneder. Det er en bc-blanding, utrolig lettlært, rolig og pen frøken. De fortalte at nesten alle har spurt om de ikke kan få henne, men jeg spurte ikke om det selv om jeg kanskje hadde litt lyst.

Jeg har vært på besøk hos dem etter at de fikk valpen og de skulle begynne å gi henne valpefor, men var ikke kommet så langt. Observerte også at de ga henne litt brød av og til. Men tilbake til i går.

De kom hjem til meg med henne. Jeg har alltid hundesnacks i skapet, frysetørret kvalitetsnacks. Det likte hun veldig godt, og når jeg sa dekk til henne, kunne hun ikke det. Men dama sa at jeg bare måtte lære henne og det gikk veldig bra, ba henne sitte og førte godbiten under brystkassen hennes. Etter bare to ganger kunne hun dekk når eierene prøvde å gi kommandoen. De virket glad og overrasket over hvor raskt hun tok det.

Men frøkna var jo sulten også, fulgte etter meg på kjøkkenet og ville nesten se inn i kjøleskapet. Da laget jeg speilegg med tomatbåter og blandet med litt brød (ikke salt i maten bortsett fra brødet).

Akkurat da som dama fordi hun hadde migreneanfall, men mannen ble litt sulten han også, så jeg laget speilegg til han også, med litt mer tilbehør.

Men gikk jeg over en grense når hunden fikk "middag"? Jeg vet jo at den ikke får annet enn tørrfor kjøpt i dagligvaren. Men han sa at de skulle kjøpe valpefor til henne.

Jeg spurte om det var greit at jeg stekte et egg til valpen, men tror ikke han trodde meg først. Det hørtes jo ut som jeg bare tullet litt.

Hadde de sagt nei, ville jeg respektert det. Jeg ville heller ikke laget noe hvis valpen fra før fikk kvalitetsfor. Men den får jo vanlig mat også.

Hvor går dine grenser når andre velment vil gi hunden noe?

Den fikk ikke mye, ett egg, par tomatbåter og en kvart skive brød.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke gitt menneskemat til en valp.......

Har de ikke kjøpt valpefôr ennå? Jeg trodde alle med vettet i behold hadde det i hus før valpen kom jeg.

Syns ikke det høres ut som de er skikket til å ha hund. Og hvertfall ikke Boarder Collie!

Endret av capricorn74
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De virker oppriktig engasjert i valpens beste og skulle kjøpe valpefor. Man kan vel ikke konkludere med at de IKKE er skikket til å ha hund selv om de har utsatt å kjøpe valpefor? Jeg spurte ikke om de skulle gjøre det, men det var noe de selv sa. Altså ikke mas og moralpreken fra meg, men vi pratet litt om ulike typer for når det først ble et tema.

Det er en bc-blanding, lettlært og rolig. Hun er nesten aldri alene og blir sosialisert med både hester, andre hunder og mennesker.

Hvordan kan du si at de ikke er skikket til å ha hund? Det er ikke deres første hund og valpen virker trygg, er rolig til å være valp. De sier selv at de har vært heldige. Det kommer ikke til å bli en bc som må være åtte timer alene. Hun er med i stallen og nesten overalt.

AnonymBruker
Skrevet

En hund skal ikke ha speilegg med tomater og brød! Dessuten synes jeg det var respektløst av deg å gi hunden middag uten å spørre eierne først. Alle vet jo at mange hunder er konstant sultne, men du forer jo ikke bikkja hele tiden for det!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt menneskemat til en valp.......

Har de ikke kjøpt valpefôr ennå? Jeg trodde alle med vettet i behold hadde det i hus før valpen kom jeg.

Syns ikke det høres ut som de er skikket til å ha hund. Og hvertfall ikke Boarder Collie!

Ville du sagt det irl hvis det var noen av dine venner eller familie som enda ikke hadde kjøpt valpefor? Eller ville du bare forsøkt å påvirke ved å informere om fordelene og ulike fortyper? Det er lett å mene ting på nett.

Og til ab. Egg stekt i olje uten salt, og en kvart skive brød er vel ikke tabu, når den likevel får brød av eierne? Har hørt at egg ikke er farlig for hunder og heller ikke økologisk tomat. Jeg saltet ikke egget. Det er ikke så mange år siden det ble anbefalt å gi rått egg til valper i voksealderen.

Men jeg er enig i at valper bør få valpefor.

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten spurte jeg om det var greit før hunden visste at den skulle få mat.

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten spurte jeg om det var greit før hunden visste at den skulle få mat.

Ja, men du sa selv at det hørtes ut som du tullet. Da har du ikke spurt godt nok! Synes fremdeles det er respektløst.

Og ja, klarer man ikke kjøpe valpefor til dyret når.det er 4 MND egner man seg kanskje ikke som hundeeier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

... Har hørt at egg ikke er farlig for hunder og heller ikke økologisk tomat. Jeg saltet ikke egget. Det er ikke så mange år siden det ble anbefalt å gi rått egg til valper i voksealderen.

Du har hørt at? Vel, nå forteller jeg deg det motsatte, så kanskje begynne å høre på det da, eller begynne å dobbeltsjekke kildene dine! Jeg har nemlig hørt at hunder elsker sjokolade og at det ikke et farlig å gi dem litt, men jeg gjør da ikke det fordet.

• Liker 2
Skrevet

Ville du sagt det irl hvis det var noen av dine venner eller familie som enda ikke hadde kjøpt valpefor? Eller ville du bare forsøkt å påvirke ved å informere om fordelene og ulike fortyper? Det er lett å mene ting på nett.

Og til ab. Egg stekt i olje uten salt, og en kvart skive brød er vel ikke tabu, når den likevel får brød av eierne? Har hørt at egg ikke er farlig for hunder og heller ikke økologisk tomat. Jeg saltet ikke egget. Det er ikke så mange år siden det ble anbefalt å gi rått egg til valper i voksealderen.

Men jeg er enig i at valper bør få valpefor.

Jeg har aldri vært borti noen som ikke har skaffet grunnleggende ting som mat til dyret sitt, men om jeg gjør det så hadde jeg sagt meningen min om det.

Når det gjelder dyr så er jeg ikke redd for å si meningen min uansett hvem jeg møter. Såpass skylder jeg dyra.

• Liker 1
Gjest Bjørn82
Skrevet

Hadde besøk av et vennepar med en valp på fire måneder. Det er en bc-blanding, utrolig lettlært, rolig og pen frøken. De fortalte at nesten alle har spurt om de ikke kan få henne, men jeg spurte ikke om det selv om jeg kanskje hadde litt lyst.

Jeg har vært på besøk hos dem etter at de fikk valpen og de skulle begynne å gi henne valpefor, men var ikke kommet så langt. Observerte også at de ga henne litt brød av og til. Men tilbake til i går.

De kom hjem til meg med henne. Jeg har alltid hundesnacks i skapet, frysetørret kvalitetsnacks. Det likte hun veldig godt, og når jeg sa dekk til henne, kunne hun ikke det. Men dama sa at jeg bare måtte lære henne og det gikk veldig bra, ba henne sitte og førte godbiten under brystkassen hennes. Etter bare to ganger kunne hun dekk når eierene prøvde å gi kommandoen. De virket glad og overrasket over hvor raskt hun tok det.

Men frøkna var jo sulten også, fulgte etter meg på kjøkkenet og ville nesten se inn i kjøleskapet. Da laget jeg speilegg med tomatbåter og blandet med litt brød (ikke salt i maten bortsett fra brødet).

Akkurat da som dama fordi hun hadde migreneanfall, men mannen ble litt sulten han også, så jeg laget speilegg til han også, med litt mer tilbehør.

Men gikk jeg over en grense når hunden fikk "middag"? Jeg vet jo at den ikke får annet enn tørrfor kjøpt i dagligvaren. Men han sa at de skulle kjøpe valpefor til henne.

Jeg spurte om det var greit at jeg stekte et egg til valpen, men tror ikke han trodde meg først. Det hørtes jo ut som jeg bare tullet litt.

Hadde de sagt nei, ville jeg respektert det. Jeg ville heller ikke laget noe hvis valpen fra før fikk kvalitetsfor. Men den får jo vanlig mat også.

Hvor går dine grenser når andre velment vil gi hunden noe?

Den fikk ikke mye, ett egg, par tomatbåter og en kvart skive brød.

Det er jo bare hyggelig at folk vil gi hunden noe, men det er sånn at det er ikke alltid det er greit, fordi enkelte hunder (Engelsk setter som jeg har erfaring med) kan reagere med å bli dårlige i magen. For eksempel skal ikke en hund ha skalldyr, fordi de kan utvikle allergi av dette. Et egg er nok ikke så farlig, men de bør jo helst ha bare for som er beregnet på dem. (Nå var jo dette en valp som ikke hadde begynt skikkelig med fòr enda.

Jeg selv ville syns det var greit at min hund fikk noe en gang iblant, men kunne ikke fått for mye, og helst ikke fått være på kjøkkenet fordi det kan fort bli en vane at hunden skal rett inn på kjøkkenet når man kommer på besøk til noen, og alle er jo ikke så glad i dette.

Men det er da bare min mening, og det er jo opp til hver enkelt hva de vil gjøre og hvordan de vil ha det. Men jeg synes det kan bli litt slitsomt med en hund som "tigger" så fort man kommer inn et sted. hehe

• Liker 1
Skrevet

Bikkjer SKAL HA HUNDE MAT. De har helelr ikke godt av hundemat kjøpt i dagligvare, men for all del, det er mye bedre enn menneske mat.

Hund og menneske har ikke samme type fordøyelse, så vi lever heller ikke like godt på samme mat.

En valp/unghund bør spise valpefor bløytet et par ganger om dagen minst, og eier bør bruke litt tid på å lære den komandoer, dette styrker først og fremst båndet mellom hund og eier!

At de er flinke hundeeiere fordi hunden skal slippe være hjemme alene... dra meg nå baklengs... en hund sover gjerne 12-16 timer i døgnet. Og lar man det "arbeide" når de er våkne, vil man få en lykkelig hund.

For alt vi vet folkens... er valpen rolig, fordi den ikke får i seg riktig næring!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det veldig mange dyr som har dårlige eiere, selv om de aldri har fått kvalitetsfor, får middagsrester, tørrfisk, rått kjøtt og av og til brød med leverpostei.

Egg tåler hunder veldig bra. AB, har ikke du en link siden du påstår at egg er like farlig som sjokolade for hunder?

Jeg kjøpte kvalitetsfor til hunden min, og etter at jeg gikk over til vom hundemat fortsatte jeg med det, mye pga at avføringen ble mindre. Tror det kan bli mye hysteri siden vi alle er påvirket av reklame og markedsføring, men jeg sa at jeg ville gitt valpefor og de sa at de skulle kjøpe det. De har bare hatt henne i to uker og er mest i stallen. De driver med konkurransehester og lever av det. Regner med at hestene får alt det beste. Og de (han) sa at han skulle kjøpe valpefor i dag, fordi hun trenger det i voksealderen.

Men vet om mange som bor på landsbygda som gir middagsrester og mat kjøpt på Rimi. De har jakthunder, og ofte hunder som står ute året rundt. DET er på kanten, men jeg vil ikke kalle de dyremishandlere. Det er mye uvitenhet.

Når vi pratet om hva som var bra for, måtte jeg selvfølgelig skryte av vom hundemat, men jeg sa at jeg ikke vet om vom også fører valpefor.

Mener dere at jeg skulle sagt at de var uskikket til å ha hund fordi de ikke har kjøpt valpefor? Så frekk er jeg ikke, men dere ville vært det? Jeg burde kanskje også sagt at de manglet noe, som capicorn sa, men jeg er glad i vennene mine og vil ikke såre dem. Hadde hunden blitt vanskjøtt psykisk, ville jeg reagert.

Men igjen, de sa at de skulle kjøpe valpefor i dag. Men dere, hvor er mattilsynet i bildet når det er lov å selge søppelmat på Rimi og andre dagligvarebutikker?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare hyggelig at folk vil gi hunden noe, men det er sånn at det er ikke alltid det er greit, fordi enkelte hunder (Engelsk setter som jeg har erfaring med) kan reagere med å bli dårlige i magen. For eksempel skal ikke en hund ha skalldyr, fordi de kan utvikle allergi av dette. Et egg er nok ikke så farlig, men de bør jo helst ha bare for som er beregnet på dem. (Nå var jo dette en valp som ikke hadde begynt skikkelig med fòr enda.

Jeg selv ville syns det var greit at min hund fikk noe en gang iblant, men kunne ikke fått for mye, og helst ikke fått være på kjøkkenet fordi det kan fort bli en vane at hunden skal rett inn på kjøkkenet når man kommer på besøk til noen, og alle er jo ikke så glad i dette.

Men det er da bare min mening, og det er jo opp til hver enkelt hva de vil gjøre og hvordan de vil ha det. Men jeg synes det kan bli litt slitsomt med en hund som "tigger" så fort man kommer inn et sted. hehe

Hun fikk ikke være på kjøkkenet, var redd hun kunne hoppe opp og få ned varm panne og skade seg. Men hun forstod at hun ikke fikk lov, det var bare å si et pent nei til henne og be henne gå ut i hagen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Bikkjer SKAL HA HUNDE MAT. De har helelr ikke godt av hundemat kjøpt i dagligvare, men for all del, det er mye bedre enn menneske mat.

Hund og menneske har ikke samme type fordøyelse, så vi lever heller ikke like godt på samme mat.

En valp/unghund bør spise valpefor bløytet et par ganger om dagen minst, og eier bør bruke litt tid på å lære den komandoer, dette styrker først og fremst båndet mellom hund og eier!

At de er flinke hundeeiere fordi hunden skal slippe være hjemme alene... dra meg nå baklengs... en hund sover gjerne 12-16 timer i døgnet. Og lar man det "arbeide" når de er våkne, vil man få en lykkelig hund.

For alt vi vet folkens... er valpen rolig, fordi den ikke får i seg riktig næring!

I alle dager. Hun sover som en prest, men når hun er våken er hun aktiv og blir aktivisert. Noen ganger blir hun oversett også og blir hun for giret, blir det tatt hensyn til så hun får roet seg ned. De hadde ikke lært henne dekk, men hun tok det etter andre gangen, men det kvalifiseres jo ikke til dyremishandling at en fire mnd gammel valp ikke kan dekk enda?

Har hørt at man ikke skal lære for mye for tidlig, men at det viktigste er at hunden ser på deg og lytter og DET kan hun, blikkontakt og SE på meg istedet for godbiten.

Skrevet

Først og fremst: En hund er så og si ALLTID sulten når det kommer til menneskemat. ;)

Men jeg hadde reagert dersom det hadde vært min hund, og du hadde gitt henne menneskemat uten min tillatelse. Hunder kan reagere på dette, og få mageproblemer. Jeg stusser tilogmed når folk jeg møter på tur gir min hund godbiter uten min tillatelse. Det er min hund, og jeg skal bestemme hva hun får.

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: En hund er så og si ALLTID sulten når det kommer til menneskemat. ;)

Men jeg hadde reagert dersom det hadde vært min hund, og du hadde gitt henne menneskemat uten min tillatelse. Hunder kan reagere på dette, og få mageproblemer. Jeg stusser tilogmed når folk jeg møter på tur gir min hund godbiter uten min tillatelse. Det er min hund, og jeg skal bestemme hva hun får.

Hehe, ja hun er jo i voksealderen også og visste godt hvor kjøkkenet var. Det luktet hun siden jeg har mye god menneskemat der. Men jeg spurte og det ville ikke falt meg inn hvis jeg ikke visste at hun noen ganger får en halv brødskive med leverpostei hjemme.

Jeg spurte to ganger og de sa at det var greit. Jeg gir ikke godbiter til hunder uten eiers tillatelse like lite som gir hester på beite brød, gulrøtter eller noe annet.

Men jeg ble kanskje litt betatt av den fine kloke valpen og det skal ikke bli noen vane at hun får noe av meg. :)

Skrevet

Godt eksempel her ; http://www.finnsnesdyreklinikk.no/stories/FORING_AV_HUND.htm

Når en skaffer seg hund er det nødvendig å tenke på ernæring. Det unge dyret skal i løpet av sitt første leveår vokse, utvikle en sunn benbygning og et godt immunforsvar. Da er det viktig at det fôret du gir din hund er riktig balansert med hensyn på næringsstoffer og at det har god fordøyelighet.

Det er også avgjørende å tenke kvalitet. Mange billige fôr er basert på råvarer som er billige å få tak i der og da, og innholdet kan variere fra gang til gang. Dette gir ingen garanti for hva fôret inneholder, og produsenten vil ikke kunne dokumentere om fett er av animalsk eller vegetabilsk opprinnelse, om proteiner er høyverdige med en god fordøyelighet eller om innholdet av mineraler og vitaminer er balansert slik at det ikke skader hunden mer enn det gagner.

Velger man et kvalitetsfôr er en garantert at hver eneste sekk fôr en kjøper vil inneholde de samme råvarene hver eneste gang, og at produksjonen er kvalitetssikret på en slik måte at fordøyelighet og smak er ivaretatt 100% i produksjonsprosessen. Hva fôret inneholder er svært viktig, og gir en lavere risiko for at hunden din utvikler allergi og skjelettproblemer som unghund eller senere i livet.

• Liker 1
Skrevet

Matrester

Som det fremgår av det ovenstående så er en sunn og fornuftig fôring av hunden et lite puslespill. Noen velger fortsatt å fôre med hjemmelagd mat. Ofte har disse hundene grov pels uten glans, tørr eller fet hud og forskjellige småproblemer med avføringen. I verre tilfeller, hvis f. eks. leverpostei eller mye kjøtt er en fast bestanddel av fôret blir hunden ofte overvektig og får skjøre knokler og stoffskiftelidelser.

Hvorfor ikke matrester?

Feil kalk/fosforinnhold => feil vekst

Feil balanse mellom essensielle fettsyrer => hud og pelsproblemer

Feil energi => dårlig ytelse

Dårlig Fordøyelighet => Mer avføring/mer illeluktende avføring

Proteinmengde => for mye/for lite

Eksempel

Tunfisk:

Inneholder for mye protein

Inneholder for mye magnesium

Inneholder for mye salt

Inneholder 35 ganger mer fosfor enn kalk

Lever:

Inneholder ekstremt mange A & D vitaminer

Kan inneholde alt for mye fosfor i forhold til kalk

Leverpostei:

Inneholder for mye salt

Mangler essensielle fettsyrer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for utfyllende svar LissN. Jeg ville valgt kvalitetsfor. Det eneste jeg ville gitt utenom er rått kjøtt (elgkjøtt), egg, gulrøtter, noen typer grønnsaker og usaltet ris. Jeg vet det finnes oppskrifter og en hundebok med matoppskrifter for hunden. Husker ikke tittelen nå, men boka ble lansert for ikke så mange år siden.

Men jeg lurer stadig på hvorfor det er lov å selge billigfor på butikken. Ville ikke helsetilsynet tatt affære hvis det var barnemat som var skadelig. Alla barnemat på glass som bare var junkfood mikset sammen til en passe konsistens?

Jeg synes Matilsynet har sviktet litt når det er lov å selge hunde- og kattemat av dårlig kvalitet.

Det ER mye uvitenhet. Men dessverre tror mange at siden det er egne hyllemetre på dagligvarebutikkene med dyremat at det er akseptabelt.

De som var på besøk hadde allerede fått høre at de må gå over til valpefor. Hestefolk har ofte hunder og kan ikke bare hestehold. Men de har hatt hund før og i gamle dager fikk hundene rester blandet med potetskrell.

(poteter er ikke skadelig slik man trodde for noen år siden og heller ikke løk), mens druer og sjokolade er skadelig. Og ja jeg vet at veterinærer ikke anbefaler leverpostei pga at det kan skade nyrene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...