Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

je har en baby på 2 mnd. hun spiser ca hver tredje time,men noen ganger er hun sulten etter hver time eller etter to timer. skal je prøve å utsette disse måltidene slik at hun spiser hver tredje? tror noen syns jeg er ute med puppen i tide og utide.. men når gutten vår er urolig og viser at han er sulten, så syns jeg det er vanskelig å la han vente.

hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi mat når barnet er sulten. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg dreit i alt slikt jeg, og har hele tiden gitt henne mat når hun vil ha. Vi ble anbefalt å gi mat hver fjerde time, og noen ganger går det 4 timer, andre ganger 1, har ikke noe fasit. Dessuten, om de har økedøgn så kan de noen ganger spise i eningen....

Lytt til deg selv og gutten du :)

• Liker 1
Gjest Catwoman
Skrevet

La han spise når han vil ha :)

Babyer er forskjellige noen spiser med tre-fire timers mellomrom, noen vil ha hver time.

Jenta mi spiste ca hver time (og enda oftere) i begynnelsen - etterhvert så kunne det gå opptil 3-4 timer - men som oftest annehver time.

Det er veldig bra for elkeproduksjonen ihvertfall at han spiser ofte.

• Liker 1
Skrevet

Min jente var 3 måneder før jeg kunne amme henne hver 3. time. Før det var det ca annenhver time, bortsett fra på natten når det gikk 3-4 timer mellom. Så jeg synes du skal amme når han virker sulten, og ikke bry deg om hva andre mener. Det er ditt barn, og du kjenner han best :) Dessuten har de jo økeperioder (det kan vare mye lenger enn et døgn..).

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde det var vanlig at man ble anbefalt å amme når barnet var sulten? Det gjør i allefall jormødrene på mitt sykehus. Drit i klokka, gi han mat når han vil ha det. Det er som nevnt over bare bra for melkeproduksjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar alle sammen. men blir han bortskjemt og vil kreve pupp like ofte framover?

når starter man med spiserutiner?

hvis jeg klarer å få han til å spise sjelnere er jo det det beste, da kan jeg få gjort litt i mellomtiden:)

ts

Skrevet

Det regulerer seg selv etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar alle sammen. men blir han bortskjemt og vil kreve pupp like ofte framover?

hvis jeg klarer å få han til å spise sjelnere er jo det det beste, da kan jeg få gjort litt i mellomtiden:)

ts

Han krever jo ikke puppen fordi han skal tulle seg, han krever den fordi han er sulten! Gi mat når han vil.

Spiserutiner kan du glemme før ungen er minst 5-6 mnd.

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Trodde det var selvregulering som var rådet nå jeg? Spiserutiner kan man nok vente med til fast føde introduseres :)

• Liker 2
Skrevet

Det er viktig at nyfødte får melk minst hver 3. time (i alle fall til man vet at de legger greit på seg), men etter dette kan man amme sjeldnere. Helt fra starten kan (eller skal!)man amme så ofte babyen ønsker.

Du vil kanskje få kommentarer fra foreldregenerasjonen om at du gir altfor ofte, og det er fordi anbefalingene var annerledes da. Nå vet man at de gamle anbefalingene ikke var bra for melkeproduksjonen. Man får jo også en roligere baby og triveligere barseltid hvis man gir babyen når den selv vil ha.

Noen babyer begynner tidlig med å gå en stund uten mat, mens andre ønsker mat hyppig. Uansett pleier selve ammingen å gå mye fortere etterhvert, og da gjør det jo ikke så mye at de spiser ofte (synes ihvertfall jeg).

Skrevet

Som det ble "sagt" over her, så kan man glemme spiserutiner første månedene. (Min erfaring hvertfall). Det går seg til etterhvert. Den som vet best hvor ofte babyen din trenger mat er DU. :-) Gi han så ofte du føler selv er riktig. Forhåpentligvis så blir det litt sjeldnere mellom hver gang han spiser etterhvert så du får gjort annet enn å være melkeku.. :)

Skrevet

Dei første månadene amma eg jenta mi annankvar time heile dagen. Av og til gjekk det ikkje meir enn 1 1/2 time mellom kvar ammerunde. Etter 1 1/2 - 2 timar begynte ho alltid å grina, og det einaste som fekk henne til å roa seg, var amming. Sjølv om det var slitsomt å amma så ofte, så var det mykje bedre enn ein hylande unge som ikkje ville roa seg. Etter amming var jenta mi alltid rolig og fornøyd, og sovna gjerne. Så eg anbefaler deg å amma når ungen er sulten, så blir det sjeldnare av seg sjølv etter kvart som ungen blir større! :)

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

ts

Man skjemmer jo ikke ut en unge ved å gi ham mat når han er sulten! Gi babyen mat så ofte han vil :)

• Liker 1
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

je har en baby på 2 mnd. hun spiser ca hver tredje time,men noen ganger er hun sulten etter hver time eller etter to timer. skal je prøve å utsette disse måltidene slik at hun spiser hver tredje? tror noen syns jeg er ute med puppen i tide og utide.. men når gutten vår er urolig og viser at han er sulten, så syns jeg det er vanskelig å la han vente.

hva sier dere?

må bestemme deg om det er gutt eller jente du har :gjeiper:

• Liker 3
Skrevet

Eg prøvde å ha visse grenser, fordi eg merka at det berre blei "småspising" viss dei åt ofte (kvar time), og dermed blei dei aldri skikkeleg mette, og eg det førte til dårleg søvn og omtrent konstant amming på meg. Prøvde å la det gå minst 1,5 time, helst 2 timar mellom kvar amming.

AnonymBruker
Skrevet

Gi babyen mat når den krever det. Du merker fort forskjell på om den er sulten eller bare vil ha kos, og er det bare kos så prøv med smokk i stedet. Dette går seg til etterhvert. Det er IKKE bra for verken produksjonen eller deg å utsette måltider med vilje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...