AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Hei, jeg er på jakt etter et godt speilreflekskamera, som tar gode bilder. Men til en god pris. Helst under 6000kr. Men 6000kr kan jeg muligens gå for, hvis kameraet er skikkelig bra sånn sett. Jeg kommer til å kjøpe litt utstyr etterhvert. Noe artig å anbefale som man kan leke med? Stor blits? Fargelinser? Stativ? Har du tips til hva man kan gjøre med et speilrefleks? andre ting?
Gjest Consensio Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Gå i en butikk og kjenn på de forskjellige typene (Nikon, Canon, Sony osv) De aller fleste kameraene er bra uansett. Det er likevel ikke kameraet som tar bra bilder, men fotografen... Utstyr? Om du ikke kan noe om kameraet og funksjoner enda, så bruk tid på å lære deg kameraet først. Så kan du gå for et stativ. Stativ er alfa og omega for å få bra bilder og er et must. Så kan du gå etter forskjellige objektiver, for da har du sikkert kommet til et stadie hvor du ser hvilke objektiver du kunne tenke deg. Hvilket objektiv du går for først er jo helt opp til deg og din interesse. Zoom, tele, macro, vidvinkel osv. Hva man kan gjøre med et speilreflekskamera? Ehum....ta bilder?
Safira Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Det kan ofte være greit å bare starte meg kit-ogjektivet (det som følger med) for å lære seg kameraet. Når du har brukt det en stund kan du se hva du mangler, enten det er macro (nærbilde), større vidvinkel eller mer tele. Lån eller kjøp noen fotobøker og lær deg å bruke kameraet på manuell eller halvautomatiske moduser. Stativ er viktig som Consensio sier. Ekstern bits kan være kjekt å ha, så slipper du å bruke den innebygde. Det åpner muligheten for indirekte belysning.
Kjetil S. Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Jeg ville ha gått for Canon i dag, uten tvil. Det ser ut til å være de som er best på pris/kvalitet/utstyr for semi-proff nå. Da ville jeg ha valgt en kort zoom, som 28-70, og en litt lengre zoom som 70-200. I tillegg ville jeg ha skaffet en 10 cm. lang belg for å kunne ta makrobilder med disse objektivene, den billigste måten å kunne innta et stort og spennende område. Stativ og f.eks. 2 X mellomring (teleconverter) ville jeg ha satt på ønskelisten for utvidelse, for med digitalkamera kan man ta mange bilder, og det er morro å se hva man kan få til uten stativ også, med tanke på å ta bilde av f.eks. rennende vann o.l. på frihånd. For eksponeringen utover hva som er mulig å holde i hånden kan man gjerne legge kamera på et gjerde eller en stein eller noe og ta nattbilder over flere minutter uansett. Det er alltid morro å ta med speilresleksen til et litet fossefall og forsøke å ta bilder av rennende vann. 1/500 sek. fryser nesten alt mens 1/30 sek. gjør raske bevegelser ganske utflytende, samtidig som du da klarer å holde de fleste bildene rolig for hånd. Med belg kan du ta bilder av insekter på bloster og slikt, men dette krever mye lys (godt dagslys eller blits). Et litet tips - Se deg rundt etter mønster, linjer og detaljer i ting. Selv var jeg ved en liten foss ved et gammelt nedlagt sagbruk en tur i går og fant mange fint små snitt å ta bilde av. Se også på bakken etter artige ting, slik som mosegrodde gamle røtter o.l. - spesielt når solstrålene treffer akkurat der, for det er også mye man kan finne hvor lys og skygge danner flotte kontraster i bildene. Vær ikke redd for å forsøke med forskjellige innstillinger på eksponeringene. Er det mørkt så bruk høyt ISO-tall for raskere lukkertider, men er det lyst så søk å holde et så lavt ISO-tall som mulig. Prøv deg mye frem med å bruke blits i motlys!!! (For å utdype skygge/silhuett-virkning) - Dette kan gi fantastisk flotte bilder!! :-) Prøv å overeksponere og å undereksponere i lys/skygge for å se resultater, og merk deg hva du har gjort når du ser resultatet på skjermen - dette finner du i filegenskapene. Google etter interressante steder du kan besøke for fotosafari i ditt nærområde, f.eks. bekkedrag/små fosser, dyre- og planteliv, turstier, gamle fraflyttede bygninger, igjensatte rustne maskiner o.l. Behold alltid originalfilen urørt, men lag -A og -B versjoner av fila med bilderedigeringsprogram hvor du presser på lys/kontrast og fargeinnstillinger. Dette kan lage dramatiske bilder! Har du muligheten til å reise ut ved sjøen en dag det er veldig tunge skyer og mye vind kan man lett få dramatiske bilder som blir flotte etter å ha justert lys/kontrast og farge vel hjemme igjen. Rett kamera i mot himmelen på vinteren og eksponer stjernene over min. 15 minutter. Klarer du å få til et godt bilde over 2 til 4 timer blir det kjempetøft, men pass på kulde/batterikapasitet, og at kamera vil bruke svært lang til etter eksponering til å skrive bilde ferdig til minnebrikken. (Det kan du faktisk høre ved å legge øret inntil) Så slå det ikke av for tidlig etter slike lange eksponeringer!! Husk alltid en god backup-løsning for ikke å miste alle bildene dersom harddisken blir ødelagt!!! God fotosafari, og lykke til med kjøp! :-) 3
Kjetil S. Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 For insirasjon - Dette er et flott nettsted! :-) http://www.photosight.org/
Vulpes Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har et Canon EOS 400D og er veldig fornøyd. Det er perfekt for oss som kan det tekniske ved fotografering og har interessen, men ikke er profesjonelle. Kameraet fra XXX-serien som du får kjøpt i dag, Canon EOS 550D, er dessuten enda bedre enn mitt Nå har jeg ikke prøvd skikkelig noen andre speilreflekskameraer enn dette, så sånn sett aner jeg ikke noe om hvordan f.eks. Nikon er til sammenlikning. Men mitt inntrykk er at Canons menyer er enklere å forstå. Jeg vil anbefale deg å kjøpe kun kameraet i starten. Les manualen, lån fotograferingsbøker på biblioteket, gjør deg 100% kjent med kameraet og dets funksjoner. Lær deg å ta helmanuelle bilder hvor du stiller inn alt selv - blenderåpning, lukkerhastighet, ISO-følsomhet, hvitbalanse osv. Ellers er mye av poenget med speilreflekskamera borte Og det er ikke så vanskelig å lære heller, mye enklere enn man tror. Jeg bruker aldri stativ, men det kommer vel an på hva slags bilder man tar. Det jeg savner med min fotohobby er i første omgang et bedre objektiv - jeg har fortsatt objektivet fra kitet. Ekstern blitz er også kult, men ikke noe jeg hadde brukt så mye sånn med det første tror jeg. Men dette kommer jo så veldig an på hver enkelt.
Safira Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Pst, på et "crop-kamera" vil ikke en brennvidde på 28-70mm egne seg som eneste/første objektiv. da vil jeg heller anbefale noe som begynner på 17-18 mm Wikipedia forklarer litt (regner med at det bare var en glipp fra Kjetil sin side).
Sugerøret Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/lydogbilde/test-av-speilreflekskameraer-i-mellomklassen-3491846.html
Gjest Borghild Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har Canon EOS 550D og er kjempefornøyd. Har også stativ, det kjøpte jeg samtidig med kameraet. Skal kjøpe noen bedre objektiver også. Lyst på et mer lyssterkt et med større blenderåpning, og et med med 18-200 eller 55-200 mm zoom. Ekstern blitz er også på ønskelisten.
Kjetil S. Skrevet 26. mai 2011 #11 Skrevet 26. mai 2011 (endret) Dagens fotografi: "Death of Beauty" http://4.bp.blogspot.com/-VnPJ_Ma0mBs/Td7TtjxBTuI/AAAAAAAAAAg/LnND1hTgN5M/s1600/Imgp7341A.jpg Fotografi av en døende tulipan i egen hage 26.05.2011 Endret 26. mai 2011 av Kjetil S.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2011 #12 Skrevet 27. mai 2011 Dagens fotografi: "Death of Beauty" http://4.bp.blogspot.com/-VnPJ_Ma0mBs/Td7TtjxBTuI/AAAAAAAAAAg/LnND1hTgN5M/s1600/Imgp7341A.jpg Fotografi av en døende tulipan i egen hage 26.05.2011 Fint bilde!
FantasDick Skrevet 27. mai 2011 #13 Skrevet 27. mai 2011 Jeg har Canon 400D, veldig fornøyd. Har også fotografert en del med 550D - supert kamera det også! Finn ut hvilke funksjoner du vil ha - skal du kunne filme med det? Om du ikke trenger det nyeste, hadde jeg kikket litt på bruktmarkedet også. Husene er stort sett det samme, og objektivene bytter du ut etter behov. Mitt beste råd er at du tester ut kameraet først, finn ut hvordan det ligger i hånden - jeg synes det er veldig viktig at det passer hendene dine! Det er fryktelig slitsomt å fotografere mye med et eks. for stort kamera. Du kan prøve deg litt med kit-objektivet først, før du finner ut hvilke objektiver du vil ha/passer din stil. Blitz er også noe av det første jeg hadde vurdert. Stativ er greit å ha om du føler du trenger det, her kommer det an på hvilken stil du har. Jeg f.eks bruker ofte stativ.
Grønt blad Skrevet 27. mai 2011 #14 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Selv har samboer og jeg handla for ca 600kr i dag. Det var middager i 7 dager, men hadde kjøtt til 3 av de fra før. Og så har vi jo ris og sånt. Da prøvde vi ikke å handle billig engang, kjøpte middager vi ikke har hatt på lenge og hadde lyst på Og sunne middager også. Jeg har Canon 500D er er veldig fornøyd med det. Vil i likhet med de andre anbefale deg å tenke gjennom hva du skal bruke kameraet til. Dersom du ønsker å filme en del kan det være lurt med et kamera som har autofokus når du filmer. Jeg trodde jeg kom til å bruke film-funksjonen på mitt kamera, men har vel prøvd den en gang. Foretrekker å ta bilder, jeg. Har du fotografert mye? Jeg kjøpte ikke nytt objektiv da jeg kjøpte kameraet, noe jeg angret lenge på, da kit-objektivet ble altfor begrensende for meg. For lite zooming, ikke mulighet til stor blenderåpning m.m. Dersom du ikke helt vet hva du vil ta bilder av, eller er litt all-rounder, så anbefaler jeg et objektiv med brennvidde fra rundt 20 mm til noe over 100 mm, f.eks. noe som dette (http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Standard-zoom/Canon-EF-S-18-135mm-F35-56-IS-Husk-67mm-filter--and--Solblender-119516.aspx). Da får du mulighet til å zoom godt inn, eller ikke zoome i det hele tatt. Objektiver er dyrt, men min erfaring er at dersom man har et dårlig objektiv (som kit-objektivet), så bruker man ikke kameraet så mye. Selv har jeg bare kjøpt et objektiv, på fast 50 mm, og selv om jeg ikke har noe zoom-mulighet bruker jeg det mye mer enn kit-objektivet. Når skattepengene kommer skal jeg investere i et objektiv til. Jeg anbefaler for øvrig å lese en fotobok. Jeg leste (og elser fortsatt) Fotografering: slik blir du en kreativ fotograf av John Hedgecoe (http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok?tnr=627927). Den er utsolgt hos forlaget Cappelen-Damm, men kan lånes på biblioteket, eller kjøpes på engelsk. Det første kapittelet går grundig gjennom kameraet, ulike brennvidder og blendere, ulike fototeknikker, ulike typer blits, og hvordan bruke blitsen for å få bildet slik du vil ha det osv. En veldig god bok, som har lært meg masse, og jeg får mye bedre bilder nå etter at jeg leste boka og har lært meg å bruke kameraet. Endret 27. mai 2011 av Grønt blad
AnneBonny Skrevet 27. mai 2011 #15 Skrevet 27. mai 2011 Hva man kan gjøre med det? MASSE GØY! Prøv å holde hånda over objektivet (vanskelig å forklare, men når du har kameraet i hånda skjønner du kanskje bedre hva jeg mener) og lek med skyggene. Jeg har brukt alt mulig bare for å se "hva som skjer". "Riste litt" med hånda mens du tar bildet for å lage litt støy, så får du kule effekter.
Gjest Lille-pus Skrevet 27. mai 2011 #16 Skrevet 27. mai 2011 (endret) Jeg har bare et Fuji Finepix HS10 jeg Ikke er det helt nytt heller... det er et helt år gammelt... Men, når fotografen er amatør med interesse, objekt-blikket er sånn passe og kameratet er hel ok, så tar jeg bilder som det i vedlegget her. Har forøvrig tatt vinnerbilder med det, så det må jo være sånn halv-bra, men fotografen er fremdeles den viktigste ingrediensen. Edit: Endret vedlegg til mindre størrelse da det var litt stort. Endret 27. mai 2011 av Lille-pus
Kjetil S. Skrevet 1. juni 2011 #17 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Nytt eksempel - Dagens lille Kjetil S bilde: Innlegget er endret iht KGs regler. MissStiles, mod Endret 1. juni 2011 av MissStiles
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå