Gå til innhold

Å få barn alene - Storken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om kvinner som velger å bli befruktet vad hjelp av for eksempel Storken-klinikken i Danmark? Jeg ser for meg en typisk kvinne over 30, som ikke har møtt noen å få barn med, men som gjerne vil ha. Utdanning, jobb og nettverk gjennom familie og venner er på plass.

Selv dømmer jeg ikke de som velger det, og har forståelse for valget. Samtidig må jeg jo innrømme at det ideelle ville være å få barn med en mann man er glad i...

Tror dere det er veldig "galt" ovenfor barnet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg at den storken hun fikk besøk av ikke så at hun ikke var gift.

Storken så nok etter mannen, men tenkte nok sikkert at han jobbet overtid å ikke kunne være tilstede når storken kom :kgbaby:

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Hva tenker dere om kvinner som velger å bli befruktet vad hjelp av for eksempel Storken-klinikken i Danmark? Jeg ser for meg en typisk kvinne over 30, som ikke har møtt noen å få barn med, men som gjerne vil ha. Utdanning, jobb og nettverk gjennom familie og venner er på plass.

Selv dømmer jeg ikke de som velger det, og har forståelse for valget. Samtidig må jeg jo innrømme at det ideelle ville være å få barn med en mann man er glad i...

Tror dere det er veldig "galt" ovenfor barnet?

Kvinnene som får barn på denne måten, er trolig blant de best egnede mødre som finnes. De er svært motiverte for oppgaven, selvstendige og trygge på sin egen livssituasjon. De lever uavhengig av menn og slipper således å ha et ekstra "barn" å ta hånd om. Det forundrer ikke om dette etter hvert blir den vanligste måten å få barn på, selv om det også for fremtiden trolig vil være en del kvinner som finner seg i å bli befruktet, mer eller mindre frivillig, av en mann de har akseptert å dele hus med (evt andre menn, men da som regel etter arbeidsuhell eller overgrep).

En kan spørre om det er akseptabelt at menn tillates å påføre kvinner graviditet. Ved kun å tillate "storkemetoden" sikres at kvinner får full råderett over egen fruktbarhet.

• Liker 10
Skrevet

Jeg mener det er feil å bli gravid og sette et barn til verden når man vet at det ikke vil være en far der.

Barnet har godt av å få litt input fra en far, spesielt hvis det er en gutt man får. Får man adoptere som enslig?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her - jeg tror også at disse kvinnene ofte er ressurssterke, trygge - og at beslutningen om å få barn alene er nøye gjennomtenkt. Og barnet blir planlagt og ønsket.

Og også en kommentar til det jeg skrev om den "vanlige" måten å få barn på, altså en mann og kvinne sammen (i tilfelle noen ikke skjønte det, hehe). Alle ønsker vel å få barn med sin kjære og at man skal leve lykkelig alle sine dager. Og det er jo herlig i de tilfellene det skjer. Men jeg trur neimen ikke alle "vanlige" familier er så lett å leve i for barn. De "perfekte" foreldre/familie finnes jo ikke. Finnes jo nok av fedre/mødre som ikke er tilstede i oppveksten, som ikke gir den nærheten som trengs, det kan være krangel, utroskap, drikking, vold, sykdom, skillsmisse, mye sinne og tension i familien og i noen tilfeller steforeldre det ikke fungerer godt med.

Nå skal jeg ikke svartmale "A4" familien, og heller ikke si at Storken-mødrene er så perfekte. Men jeg vet da om nok venner som ikke er spesielt glad for å ha måttet vokse opp med en av sine foreldre eller som ikke har hatt noen kontakt med en av dem...

Og det er jo nok av barn som vokser opp med bare en forelder, selvom de ikke er Storken-barn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er feil å bli gravid og sette et barn til verden når man vet at det ikke vil være en far der.

Barnet har godt av å få litt input fra en far, spesielt hvis det er en gutt man får. Får man adoptere som enslig?

Tror det er nesten umulig å få adoptere som enslig i dag - det var lettere før. Skjønner tanken om at det burde være en far der(en god far som er til stede akkurat som mor er jo å ønske seg) men barnet kan jo få inputs og få være sammen med andre menn som mor kjenner. Det være seg onkler og venner, bestefedre, svogere etc. Og det er jo mange "fedre" som ikke er der for barna, selvom de var med å lage dem.

Selv vurderte jeg å kutte kontakt med min far i flere år (han og moren min har vært skilt bestandig) fordi han er et menneske som er svært vanskelig å forholde seg til. Han har vært mer et "problem" for meg enn til glede. I dag går det bedre, men kun med begrenset kontakt og forutsatt at jeg "jatter med". Vil aldri få noe "nært" forhold til ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du imot at lebiske/homofile får barn?

• Liker 1
Skrevet

Er du imot at lebiske/homofile får barn?

Jeg synes ikke det er optimalt, og jeg mener at vi burde prioritere de heterofile parene ved adopsjon.

Men det er ikke noe jeg er sterkt imot, og mange homofile er nok godt egnet som foreldre.

Greia er bare at jeg mener at et barn trenger input fra både en mor og en far. Homofili må også bli mer akseptert i samfunnet først, slik at det ikke blir noen ulempe å ha homofile foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Litt splittet! Det vil selvfølgelig være ideelt med en far, men vet man at man har f.eks brødre, fettere eller veldig gode venner, som kan være synlige mannlige rollemodeller for ungen er det en liten erstatning. Desverre mistenker jeg mange av disse som går til et sånt skritt, heller er folk uten noe særlig nettverk som ønsker et barn å fylle tomrommet med!

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med det første du skriver, Genesis, men ikke det siste.

Jeg tror ikke det er noe i veien med nettverket, det er vel rett og slett at de ønsker seg veldig et barn, har ingen partner og begynner å få liten tid i forhold til alder. :) Dessuten tror jeg det er veldig nøye gjennomtenkt og at de har de ressursene som skal til for å gi et barn et godt liv.

• Liker 3
Skrevet

Litt splittet! Det vil selvfølgelig være ideelt med en far, men vet man at man har f.eks brødre, fettere eller veldig gode venner, som kan være synlige mannlige rollemodeller for ungen er det en liten erstatning. Desverre mistenker jeg mange av disse som går til et sånt skritt, heller er folk uten noe særlig nettverk som ønsker et barn å fylle tomrommet med!

Hm, jeg tenker at det kanskje ikke er mangel på nettverk som får noen til å ta det skrittet, en kan jo ha masse venner, kollegaer, familien man vokste opp med etc. Men det er vel ofte resultatet av savnet etter en egen familie, noen å ha nær/høre sammen med i voksen alder, ettersom de fleste andre stifter egne familier og får det som første prioritering. Så man fyller vel kanskje et tomrom, men ikke nødvendigvis i mangel på nettverk tror jeg. Og de som velger å få barn sammen, fyller vel også på en måte et "tomrom"? Nei, jeg veit ikke jeg... Jeg håper vel at de som velger å få barn alene, tvert i mot er MER opptatt av å ha et nettverk rundt seg, for å kunne tilby barnet dette.

• Liker 1
Skrevet
Er enig med det første du skriver, Genesis, men ikke det siste.

Jeg tror ikke det er noe i veien med nettverket, det er vel rett og slett at de ønsker seg veldig et barn, har ingen partner og begynner å få liten tid i forhold til alder. Dessuten tror jeg det er veldig nøye gjennomtenkt og at de har de ressursene som skal til for å gi et barn et godt liv.

Mulig jeg er litt farget av tanken om at en ressursterk kvinne med et stort nettverk, sannsynligvis har god tilgang på partnere som kun tenke seg å befrukte henne :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det behøver hun nødvendigvis ikke å ha. Jeg vil tro at grunnen til at hun velger å gå andre veier for å bli gravid er at hun ikke har noen hun vil bli gravid med. Og hun er en ansvarsbevisst person som ikke prøver å bli gravid med en tilfeldig ons.

• Liker 4
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg tenker at det er et svært ønsket barn, og at moren har gjort et gjennomtenkt valg. Det er mange måter å få barn på, også som enslig, og Storken må da absolutt være den tryggeste og mest ansvarsfulle metoden. I alle fall langt å foretrekke framfor å alliere seg med en venn (da er det duket for kompliserte situasjoner og vanskelige følelser), lure en pulevenn til å bli far (som forrige, og i tillegg utrolig dårlig gjort) eller ta sjansen på en vilt fremmed man treffer på byen.

Det jeg synes virker vanskeligst, er at en aldri har noen å dele "byrdene" med på en likeverdig måte. Dette blir den største forskjellen mellom en "vanlig" alenemor og en som har valgt å få barnet helt alene. Den "vanlige" alenemoren har tross alt en barnefar å forholde seg til, og i de fleste tilfeller kan hun kreve at han avlaster henne litt.

Familie og venner er selvsagt et godt nettverk til hjelp og støtte, men disse har da ofte sine egne barn å ta seg av, og moren kan ikke forvente at de kan ta "delt omsorg".

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er vel så viktig for jenter å ha en pappa i hverdagen. De aller fleste jenter er heterofile og skal leve sammen med en mann store deler av sitt voksne liv. Pappa er den første forelskelsen, forholdet til far skaper erfaring og grunnlag for forhold senere i livet.

Skrevet

Jeg har en nær venninne som har i moden alder valgt å få barn via donor. Hun har ingen mann, men morfar og onkel stiller sterkt opp. Hun er en ressursterk og god mamma som bare ikke fant den rette å få barn med. Jeg tør påstå at barnet til min venninne har det bedre enn barn som har både mor og far, eller kun mor eller kun far. Dette er et etterlengtet og ønsket barn på alle måter. Ikke alle som kan bli gravide som er egnet som foreldre. ;)

• Liker 3
Gjest D.O.A.
Skrevet

Jeg synes det er feil å få barn alene på den måten, rett og slett fordi et barn har godt av å ha to foreldre, uavhengig av hvilke kjønn det er på disse.

Selv om barnet er svært ønsket, og mor har et stabilt hjem, inntekt osv, så er det noe med det å kunne ha to stk voksen personer i hverdagen å forholde seg til.

Skrevet

Mulig jeg er litt farget av tanken om at en ressursterk kvinne med et stort nettverk, sannsynligvis har god tilgang på partnere som kun tenke seg å befrukte henne :popcorn:

Er det mer riktig å "avtale" befruktning via bekjentskaper?

• Liker 1
Gjest james
Skrevet

litt morsomt at det er mulig å få barn og fortsatt være jomfru. haha

Skrevet
Er det mer riktig å "avtale" befruktning via bekjentskaper?

Med teskje for de trengende: Befrukte henne mens de er i et stabilt forhold og et felles ønske om barn.

Ikke skap deg :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...