Gå til innhold

Har noen her helt klart valgt "feil" utdanning/jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er helt overbevist om at jobbvalget/utdanningsvalget ikke var det rette for deg? I så fall, har du gjort noe med det? Og hvis du føler du har valgt feil - hva gjør du i dag (det som føles feil) og hva ville du valgt hvis du kunne velge om igjen? Og kommer du til å begynne "på nytt"? Dette ble mange ord, men dere skjønner vel greia....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg valgte feil. Så det jeg gjør er at jeg begynner å studere igjen til høsten. Jeg mener det er viktig å gjøre det en har aller mest lyst til. En skal jo tilbringe så mange timer på jobb hver dag at det er viktig å trives.

Jeg jobber forresten som rådgivende ingeniør og skal studere psykologi. Så får vi bare se hva jeg ender opp med :)

• Liker 1
Skrevet

Eg føler eg har valgt litt feil.. Eg har tatt ulike fag på universitetet (bla. bachelor, engelsk.. det angrar eg ikkje på forsåvidt!) Men planen var å bli lærar, men så har eg ikkje tatt ped.

Skulle eg ha valgt heilt oppatt no, så trur eg eg ville satsa på sjukepleiar, og jordmor etterkvart..

• Liker 1
Gjest Pantherinae
Skrevet

Ja! Jeg valgte feil, og startet derfor på et helt nytt studie i høst, innenfor et helt totalt forskjellig fagområde. Så langt veldig fornøyd, vet ikke om jeg hadde orket den forrige bransjen i 40 år til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte feil i den forstand at jeg har ikke helt de nødvendige personlighetstrekkene som må til for å komme noen vei med utdannelsen min, så jeg fokuserer på å komme meg dit jeg vil via omveier i stedet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsåvidt ikke valgt feil utdanning så langt - har mange interessante fag, og har tatt to bachelorgrader. Men jobber nå i en kun administrativ stilling, den har ingenting med mennesker eller samfunn å gjøre. Kjenner at dette blir feil, så om et år begynner jeg nok på en master. Tror det blir sosiologi, men vurderte også å begynne helt på skrætsj, i psykologi, som en nevnte over her. Jeg lærer masse i jobben jeg er i nå, men har virkelig fått erfare hvordan trivsel, interesse, og hva hjertet ditt banker for må komme foran.

Skrevet

Jeg trives godt i jobben min, og føler jeg har valgt det rette:)

Eneste problemet mitt er hva jeg skal gjøre når jeg en gang vil få barn, da min jobb er på skift, og skal jeg begynne på dagtid går jeg kraftig ned i lønn, det er også veldig få av min type jobb som er kun dagtid:(

Hvis jeg ikke finner meg en med 8-4 jobb, blir jeg nok nødt til å finne noe annet.. Selv om denne jobben er den rette for meg:/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives godt i jobben min, og føler jeg har valgt det rette:)

Eneste problemet mitt er hva jeg skal gjøre når jeg en gang vil få barn, da min jobb er på skift, og skal jeg begynne på dagtid går jeg kraftig ned i lønn, det er også veldig få av min type jobb som er kun dagtid:(

Hvis jeg ikke finner meg en med 8-4 jobb, blir jeg nok nødt til å finne noe annet.. Selv om denne jobben er den rette for meg:/

hva i all verden kan det være da? Ble nyskjerrig :)

• Liker 1
Skrevet

hva i all verden kan det være da? Ble nyskjerrig :)

Jeg er en industrijente:P prosessoperatør.. kan studere videre til ingeniør da, men har egentlig ikke lyst, trives med å jobbe ute i anlegget og bli skitten:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg valgte også feil. Førskolelæreryrket er ikke noe for meg, så jeg gir meg nå etter fire år i bransjen. Heretter blir det engelskstudium, hvor målet er å jobbe med oversetting eller teksting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en industrijente:P prosessoperatør.. kan studere videre til ingeniør da, men har egentlig ikke lyst, trives med å jobbe ute i anlegget og bli skitten:)

Åh, så spennende da :) Høres jo veldig gøy ut! Visste ikke at de jobbet så mye kveld

Jeg er den som startet reiselivs-tråden, så ja, jeg har også valget helt totalt feil, og blir utrolig deppa og trist når jeg tenker på at jeg skal jobbe med noe såå utrolig uintressant (i mine øyne da) i årevis fremover, vil heller felle trær eller plukke søppel!

Så det hjelper utrolig mye å lese at jeg ikke er den eneste som har bomma litt :klemmer: At det ikke er så uvanlig, jeg kommer helt klart til å utdanne meg på nytt innen noe helt annet, bedre seint enn aldri :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg har valgt feil utdanning, får ikke jobb. Og nå har jeg 6 år med studielån og har rett og slett ikke råd til studere til noe annet før jeg ihvertfall har fått jobbet noe...

Gjest Tjoms
Skrevet

jeg valgte feil, tok meg over 10 år før jeg forstod det. Skal omskolere meg nå, livet er for kort til å jobbe med noe man ikke trives med :)

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg har hoppet av en utdanning for lenge siden, men det var egentlig ikke så dramatisk, da jeg bare hadde tatt noen få fag, og jobbet ved siden av så jeg ikke hadde lån. Men det var et vanskelig valg å avslutte en "statusutdanning" uten å vite hva annet jeg ville. Senere har jeg tatt en utdanning jeg bare delvis har fått uttelling for (pga egne valg, men også en smal bransje), angrer forsåvidt ikke, men det har jo ikke lønt seg økonomisk, i forhold til antall år i arbeid, inntekt, pensjon osv. Nå er jeg i gang med utdanning igjen, og føler jeg har valgt 100 % rett, og regner med gode jobbmuligheter. Og selv om det er først nå jeg vet at jeg er på rett hylle, har det på en måte vært nødvendig å gå den veien jeg har gjort for å finne det ut. Jeg hadde faktisk tilknytning til dette studiestedet rett etter videregående (jobb), men da vurderte jeg ikke i det hele tatt å studere her, selv om jeg blant annet elsket å gå i fagbokhandelen og se på og kjøpe fagbøker herfra...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte feil.

Nå jobber jeg med noe helt annet enn jeg utdannet meg til, det har bare blitt sånn litt tilfeldig underveis. Helt greie arbeidsoppgaver/bransje, men trives ikke noe særlig. Føler jeg kaster bort tiden min på noe som ikke gir meg mening overhodet. Er bare en nødvendig inntekt, liksom.

Problemet mitt er at jeg ikke vet hva jeg har lyst til å jobbe med istedet, eller hva jeg eventuelt kunne trives med i lengden. Derfor surrer jeg videre i samme gamle sporet. Og det blir ikke til at jeg "prøver noe helt nytt" heller, for med liten eller ingen erfaring på et nytt område så starter man som regel på lav lønn også. Har for mange økonomiske forpliktelser nå, ift. da jeg var yngre, til at det er bare å prøve.

Er virkelig misunnelig på de som vet hva de vil. Er jo mye lettere å følge en drøm når man faktisk har en.. :sukk:

• Liker 1
Gjest stillness
Skrevet

Jeg har også valgt feil,men jeg har også rotet endel tidligere så nå er det nok forsent å begynne på ny utdanning selv om jeg nå vet hva jeg kunne tenke meg å jobbe med.

Blir nok å fullføre den utdanning jeg holder på med nå også får jeg se hva det blir til etter det.Er ikke så sikker på at det jeg kommer til å jobbe med er relevant for utdanningen jeg får i det hele tatt,men sånn går det når man ikke har nok selvinnsikt til å forstå at man ikke bør studere når man ikke har peiling på hva man vil drive med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jeg valgte feil til tider, men jeg har ikke mulighet til å gjøre noe med det foreløpig. Så derfor er jeg låst i jobben jeg har og må derfor prøve så godt jeg kan å trives inntil jeg kanskje får muligheten til å ta en annen utdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte feil fra videregående av (ble ikke klar over det før etter jeg var ferdig, selvfølgelig), og begynte et år på høyskole før jeg sluttet. Tok noen år fri for å jobbe, og tar nå førsteårs vgs-fag samtidig som jeg jobber. Er 23. Hadde vært deilig å være ferdig utdannet nå, men jeg har nå iallefall noe å glede meg til og holde på med :gjeiper:

Skrevet

Valgte i utgangspunktet helt feil, men har tatt en master som gjør at den opprinnelige utdannelsen ikke ble så feil likevel :) Nå gjenstår det bare å få meg en jobb som er relevant for masteren :P

Skrevet

Jeg har valgt feil! Skal i teorien avslutte en doktorgrad i løpet av året, men mangler både interesse og motivasjon. Bruker nok litt vel mye tid for tiden til å lure på om det kanskje ville vært like greit å bare gi seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...